Hopplöst torr hy

Ett tips kan vara att se över din kost så du får i dig tillräckligt med essentiella fetter samt vitamin A och E vilket är viktigt för huden!

Denna länken har lite tips gällande detta: http://www.greenpeople.se/torr-hud.html
Jag tänker som du, att fettet s a s behöver komma inifrån också. För mig hjälper det att äta solroskärnor. Jag märker skillnad nästan dagen efter. Omega 3-kapslar är också bra att äta.
 
Fast att smörja ansiktet en gång/dag räcker sällan. Morgon och kväll behöver ansiktet smörjas in.
Beror väl lite på vad man gör, men det senaste nu har huden börjat flaga efter bara några minuter, så morgon och kväll hade inte räckt på långa vägar.
 
Beror väl lite på vad man gör, men det senaste nu har huden börjat flaga efter bara några minuter, så morgon och kväll hade inte räckt på långa vägar.

Nej jag menar att man får räkna med att smörja morgon och kväll även i normalfallet. Har man problemhy får man smörja ännu oftare. Jag fick intrycket att du inte ville smörja mer än en gång/dag men jag kanske missförstod?
 
Säger som en del andra att steg ett är att se över kosten. Fettsyror är viktigt.

Om du vill smörja med olja (t.e.x. solrosolja) är ett enkelt tips att tillsammans med oljan använda en fuktbindare, ett exempel på en sådan är glycerol/glycerin. Om du vill prova detta skaka blandningen innan användning eftersom det lägger sig i olika lager annars, man kan t.e.x. ha en blandning med 90% olja och 10% glycerol, om man vill ha en ordentligt hög andel fuktbindare kanske man kan ha så mycket som 20%. Vissa säger att för hög dos har motsatt effekt, jag vet inte om det stämmer men man behöver kanske inte chansa.
 
Paulas Choice Skin Recovery Hydrating Treatment Mask.

Den använder jag varje natt för att förhindra att min hud spricker och blöder på grund av att den är så torr.
 
(t.e.x. solrosolja)
Såg förresten att det inte var solrosolja du hade utan kokosolja, förvillades av att läsa om solroskärnor, kokosolja är ju lite krångligare att blanda med glycerin än olja som redan är flytande, men det går förstås att smälta i vattenbad innan användning.
Om du provar glycerol och flytande olja finns annars många att välja på eller blanda med, jojobaolja, avocadoolja, mandelolja osv, just solrosolja kanske inte är förstahandsvalet direkt.
 
Ska kolla upp det, tack. Är dock tveksam till om det räcker med såna för ansikte, bland det bästa jag haft har varit handkräm... :o

Men om du hittat en handkräm som funkar, kan du inte köra på den då och inte säga åt nå'n? ;)
Jag har gett upp alla dyra krämer och kör Helosan i ansiktet också.
Förfasas ni som vill, men det funkar faktiskt bättre än flera av de dyra krämer jag provat, till ett MYCKET lägre pris.
Bodde tidigare längre norrut med betydligt torrare klimat och kunde inte prata förrän jag smort in ansiktet efter duschen, det kändes som om det skulle spricka. Provade bla Decleors dyraste nattkräm (hade den som dagkräm alltså) men var ändå tvungen att smörja två gånger efter varandra (med fem minuters mellanrum) för att ansiktet skulle vara nöjt.
"Halvvägs till Stockholm" kan jag faktiskt torka mig först och smörja in kroppen innan jag får samma känsla. ;)
 
Men om du hittat en handkräm som funkar, kan du inte köra på den då och inte säga åt nå'n? ;)
Jag har gett upp alla dyra krämer och kör Helosan i ansiktet också.
Förfasas ni som vill, men det funkar faktiskt bättre än flera av de dyra krämer jag provat, till ett MYCKET lägre pris.
Bodde tidigare längre norrut med betydligt torrare klimat och kunde inte prata förrän jag smort in ansiktet efter duschen, det kändes som om det skulle spricka. Provade bla Decleors dyraste nattkräm (hade den som dagkräm alltså) men var ändå tvungen att smörja två gånger efter varandra (med fem minuters mellanrum) för att ansiktet skulle vara nöjt.
"Halvvägs till Stockholm" kan jag faktiskt torka mig först och smörja in kroppen innan jag får samma känsla. ;)
Fast det var ju den som hade börjat funka sämre nu när jag övergick till kokosolja. :p
 
Fast det var ju den som hade börjat funka sämre nu när jag övergick till kokosolja. :p
Ursäkta, läste slarvigt.
Testa annan handkräm? Natusans funkar inte på långa vägar lika bra som Helosan för mig, jag får smörja minst två gånger med några minuters mellanrum...
 
Ursäkta, läste slarvigt.
Testa annan handkräm? Natusans funkar inte på långa vägar lika bra som Helosan för mig, jag får smörja minst två gånger med några minuters mellanrum...
Ingen fara, inte säker på att jag faktiskt skrev det. :) Inte testat annan handkräm, men har hittills inte hittat någon med bättre innehåll (har inte letat som en galning heller). Men i och med att den funkat bra såpass länge och sen slutade och samma sak sen hände med kokosoljan, så känns det ju som att det utvecklats ett större grundproblem som antagligen inte löses enbart genom att kleta på fetare produkter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
943
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 104
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 162
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp