Bukefalos 28 år!

Röntga ??

Hambo

Trådstartare
Hamnade som vanligt i Disskution !!

Enligt mig så kan man inte ALLTID se på ett böjprov
om hästen har spatt eller att det är på gång.

Svaret kan bara ges via röntgen.
Enligt min motpart så är hästen böjd och visade
inget, alltså inget att oroa sig för.

Hästen ( Islandshäst)är otroligt spänd, blockerad på nåt sätt.
Försöker även att sticka ibland ( Smärta??)

Jag hade röntgat för att åtminstone utesluta ev spatt.

Vad tycker ni ??
Hej från Hambo
 
Sv: Röntga ??

Jag har fått sagt till mig av ATG-vet att spatt inte syns på böjprov, bara på röntgen. Min häst visade inget på böjprov, men blev diagnosticerad spatt med hjälp av symptombeskrivning, och vi fick det bekräftat med röntgen.
 
Sv: Röntga ??

Spatt syns ofta men inte alltid på böjprov, det beror på hur "aktiv" spatten är.
En tidig spatt kan ge tydlig böjprovsreaktion även innan man säkert kan säga ngt på rtg.
PL
 
Sv: Röntga ??

hästen borde röntgas, ja. Det är det enda sättet att utesluta spatt, men som det tidigare sades så kan spatten synas på böj även innan den syns på röntges, innan inflammationen börjat ge på lagringar.
Min häst som hade spatt när jag fick han, rusade, bockade o var allmänt elak, och orsaken visade sig vara en aktivt inflammerad spatt, som sedan behandlades och alla dessa beteenden försvann. Han reagerade INTE på böj bak, däremot fram.
Han är helt frisk idag som tur är :smirk:
 
Sv: Röntga ??

Min kille visade inget på böjprov och röntgades inte vid köp (tack och lov, för då hade jag inte haft honom idag). Sen började han visa lite rörelsestörningar men inget allvarligt. Efter 3 år så röntgas han för frambenshälta och då har han gammal spatt!! Alltid snäll och go, jojo. Mitt fel som inte fattat nåt. 10 dar Quadrisol och skritt en sommar, sen har han varit bra i 3 år. Vi rider ganska hårt men inte för hårt för jag vill att han ska hålla lite till. Lösdrift har gjort att han aldrig hinner stelna till. Inga långa uppehåll om det inte är nåt annat fel vill säga. Ska tillägga att han bara har i ett ben så vi har ju nåt att se fram emot :cry:
 
Sv: Röntga ??

Ska tillägga att han bara har i ett ben så vi har ju nåt att se fram emot :cry:[/QUOTE skrev:
Bara för att han haft det i ett ben innebär inte automatisk att han kommer få det i det andra! Spatten kan ju framkallas av en valig hasinflammation (spatt är bara ett samlingsnamn för glidleds/haspålagringar). Man vet ju inte till 100% varför dom får det, men till viss del kan det vara skador (ensidig), eller då rörelsestörningar (dubbelsidigt). Känner flertalet hästar som utvecklat spatt på ett bakben efter skada (ex spark) på just den hasen. Men man vet ju aldrig... ;) men hoppas bör man!!
Min spattkille klarar inte lösdrift, han är en fjolla hihi
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 838
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 955
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Har någon här gjort testat för hjärnhinneinflammation? Veterinären misstänker att Ascot ev har det :cry:. Det är dock inte säkert utan...
Svar
7
· Visningar
799
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp