Röntgade inte bruten nacke – Alingsås lasarett kritiseras

Akuten på Alingsås lasarett får kritik av Ivo. Detta efter att en kvinna, som fallit av en häst och slagit i huvudet, inte fått nacken röntgad. I stället skickades hon hem. Senare visade det sig att hon hade brutit nacken.
 
Igenkänning på det.... Jag gick 3 veckor och hade varit på akuten två gånger utan att röntgas, första läkaren bara tittade på mig du har sträckt dig hem och vila... en vecka senare nästa läkare du har sträct dig, hem och vila och skickade med en burk Diklofenak.... innan Haga vårdcentral i Örebro, skickade mig till neuroakuten efter att vårdpersonalen hos brukaren jag var timanställd personlig assistent hos, larmade för att jag gick bredbentare och bredbentare och fumlade med fingrarna och tappade saker. Då röntgades jag och blev inlagd på neuro med hård stödkrage och 10 dagars dunderkortison med humörsvängningar, så ingen vågade hälsa på... "FD hästkompisen" från den tiden... kom upp en dag och kastade in en chipspåse först, för att våga komma in.
😃
 
Igenkänning på det.... Jag gick 3 veckor och hade varit på akuten två gånger utan att röntgas, första läkaren bara tittade på mig du har sträckt dig hem och vila... en vecka senare nästa läkare du har sträct dig, hem och vila och skickade med en burk Diklofenak.... innan Haga vårdcentral i Örebro, skickade mig till neuroakuten efter att vårdpersonalen hos brukaren jag var timanställd personlig assistent hos, larmade för att jag gick bredbentare och bredbentare och fumlade med fingrarna och tappade saker. Då röntgades jag och blev inlagd på neuro med hård stödkrage och 10 dagars dunderkortison med humörsvängningar, så ingen vågade hälsa på... "FD hästkompisen" från den tiden... kom upp en dag och kastade in en chipspåse först, för att våga komma in.
😃
Samma här! Först hittade de inget, när jag insisterade så hittade de en fraktur på ett tvärutskott på ryggraden, sen i samband med annan olycka upptäckte de 9!! Frakturer längs ryggraden… Kvinna över 50 år, bottenskrapet…..
 
Samma här! Först hittade de inget, när jag insisterade så hittade de en fraktur på ett tvärutskott på ryggraden, sen i samband med annan olycka upptäckte de 9!! Frakturer längs ryggraden… Kvinna över 50 år, bottenskrapet…..
Det här var 1999... så jag var 33, Idag 57 och bottenskrap...
Kompisen åkte av unghästen dagen efter min stallolycka (huvuddonk av sköthästen a la whiplash, så 5 halskotan for mot ryggmärgen... ett par mm till och jag hade legat i träfrack en meter under mark, eller varit förlamad från nacken och ner... ) hon åkte in på röntgen o hela "baloot" direkt... en hög med brutna revben.

Men som sagt, jag var ointressant... :p
 
Inte alls lika allvarligt, men vi gick omkull i galopp ute på stubbåkern och jag kände direkt att mitt nyckelben var av. Åkte in till akuten och sa till dom att mitt nyckelben är av. Flera gånger tjatade dom om att min armbåge var trasig och jag var tvungen att säga ifrån, ändå hade dom meddelat röntgen att det var armbågen som skulle röntgas och jag var tvungen att ryta ifrån där också. Tur att man var vid medvetande, annars hade dom väl opererat bort blindtarmen eller nåt... Efter röntgen fick jag träffa en läkare, så jag passade på att ställa frågor om min skada och rehabiliteringstid o s v. Läkarens svar: "Jag har aldrig brutit nyckelbenet själv, så jag vet inte". Ööööh... 🤔 Efter några veckor började det göra svinont i bröstbenet, det kändes som att bli huggen av en kniv. Jag var då i en annan stad och åkte till akuten där. Den läkaren sa att jag även hade en spricka i bröstbenet, som hade missats av den första akutmottagningen. Det gäller verkligen att stå på sig och kräva att man blir ordentligt undersökt, och att inte svimma av... Känns inte tryggt.
 
Jag åkte av min unghäst för flera veckor sedan. Mitt nyckelben var svullet och jag hade ju slagit i huvudet. Men så fort jag nämnde att jag hade haft väst på mig så tog besöker bara 5 min med lite känn och kläm. Mitt högra nyckelben är fortfarande mer svullen än det vänstra. Men som sagt 5 min undersökning och sen bara hem och vila. 😅

Försäkringsbolaget brydde sig mer om hur man mådde kan jag säga.
 
Inte alls lika allvarligt, men vi gick omkull i galopp ute på stubbåkern och jag kände direkt att mitt nyckelben var av. Åkte in till akuten och sa till dom att mitt nyckelben är av. Flera gånger tjatade dom om att min armbåge var trasig och jag var tvungen att säga ifrån, ändå hade dom meddelat röntgen att det var armbågen som skulle röntgas och jag var tvungen att ryta ifrån där också. Tur att man var vid medvetande, annars hade dom väl opererat bort blindtarmen eller nåt... Efter röntgen fick jag träffa en läkare, så jag passade på att ställa frågor om min skada och rehabiliteringstid o s v. Läkarens svar: "Jag har aldrig brutit nyckelbenet själv, så jag vet inte". Ööööh... 🤔 Efter några veckor började det göra svinont i bröstbenet, det kändes som att bli huggen av en kniv. Jag var då i en annan stad och åkte till akuten där. Den läkaren sa att jag även hade en spricka i bröstbenet, som hade missats av den första akutmottagningen. Det gäller verkligen att stå på sig och kräva att man blir ordentligt undersökt, och att inte svimma av... Känns inte tryggt.

Tyvärr inte förvånad!! Inte hästrelaterat men när jag var dum nog en sommar som tonåring och badade ute förkyld svullnade jag rejält i halsen..Mamma körde mig till akuten och den unga läkarfan lyste bara i gommen fast jag sa att halsen känns så tjock!! Ja jo jag saturerade mig fullt (för jag innan hade hyperventilerat, fruktansvärt obehagligt). Idioten påstod jag hade ÅNGEST eh jag var lyckligt ovetande då att det ens existerade!! Dagen efter åkte vi till vc. .Den erfarna läkaren klämde på lymfkörtlarna i armhålorna som var ömma och när han såg min hals sa han "men flicka lilla hur har du ens kunnat äta mer den här halsen?" Jaa...Fick ta andningspauser..Fick en dunderkur antibiotika och konstaterade att vissa läkare ska fan lägga ifrån sig legitimation!!! 🤬
..
 
Undrar hur många läkarlegitimationer som borde återkallas, nu när iaf jag har läst om hur det fuskas på lärosäten i bl a Baltikum och Rumänien där svenska studenter får sina legitimationer genom långtgående fusk och sedan får jobb på svenska sjukhus och vårdcentraler. 🤔
 
Undrar hur många läkarlegitimationer som borde återkallas, nu när iaf jag har läst om hur det fuskas på lärosäten i bl a Baltikum och Rumänien där svenska studenter får sina legitimationer genom långtgående fusk och sedan får jobb på svenska sjukhus och vårdcentraler. 🤔
Jag har jobbat på vc där läkare flyttat till Sverige från annat nordiskt land för att slippa bli av med sin legitimation, och fortsätter med yrket här-med problem osv... En av dem har varit med i två program av Uppdrag Granskning pga sin avsaknad av rätt kompetens så att säga. Men han jobbar vidare ännu. Det är skrämmande hur dåliga vissa är.
 
Detta påminner mig om när jag åkte in till akuten med ansiktsförlamning och de frågade ifall jag kanske helt enkelt fått tandläkarbedövning dagen innan och glömt det. Eller den gången jag åkte in en söndag med borreliautslag och nackstelhet och hen visade att jag visst inte hade borrelia utan det ser ut såhär *vänder på skärm där hen bildgooglat borreliautslag*. Fick en alvedon och åkte dagen efter till VC som skrev ut antiobiotika direkt då det var solklar borrelia.

Jag blir mest mörkrädd för alla de som inte kan stå på sig i sådan här situationer, t.ex språksvaga, äldre etc.
 
Detta påminner mig om när jag åkte in till akuten med ansiktsförlamning och de frågade ifall jag kanske helt enkelt fått tandläkarbedövning dagen innan och glömt det. Eller den gången jag åkte in en söndag med borreliautslag och nackstelhet och hen visade att jag visst inte hade borrelia utan det ser ut såhär *vänder på skärm där hen bildgooglat borreliautslag*. Fick en alvedon och åkte dagen efter till VC som skrev ut antiobiotika direkt då det var solklar borrelia.

Jag blir mest mörkrädd för alla de som inte kan stå på sig i sådan här situationer, t.ex språksvaga, äldre etc.
Påminner om när jag sökte hjälp för mina låga blodvärden och frågade om hur det är med mjölkprodukter med järntabletter och läkaren letade runt på Arlas hemsida för att försöka hitta svaretO_o.
 
Tyvärr inte förvånad!! Inte hästrelaterat men när jag var dum nog en sommar som tonåring och badade ute förkyld svullnade jag rejält i halsen..Mamma körde mig till akuten och den unga läkarfan lyste bara i gommen fast jag sa att halsen känns så tjock!! Ja jo jag saturerade mig fullt (för jag innan hade hyperventilerat, fruktansvärt obehagligt). Idioten påstod jag hade ÅNGEST eh jag var lyckligt ovetande då att det ens existerade!! Dagen efter åkte vi till vc. .Den erfarna läkaren klämde på lymfkörtlarna i armhålorna som var ömma och när han såg min hals sa han "men flicka lilla hur har du ens kunnat äta mer den här halsen?" Jaa...Fick ta andningspauser..Fick en dunderkur antibiotika och konstaterade att vissa läkare ska fan lägga ifrån sig legitimation!!! 🤬
..
Jag sökte hjälp för ångest och insomni akut en gång, skötaren som pratade med mig först sa att det nog var halsbränna. :cautious:
Som tur var så var jourläkaren bra men han hade inte tid att prata så länge. (Jourmottagning).
 
Har också riktigt kassa erfarenheter av vården (och kanonbra! Verkligen hit or miss!).

Var gravid under pandemin. Misstänkte UVI, ringde för att försöka boka en tid för urinprov. ”Tyvärr, vi släpper våra akuttider för dagen klockan 07.00, du får ringa då.” Försökte tre dagar i sträck, satt med telefonen 06.59 och ringde ögonblicket det slog över till 07.00. Varje gång var det andra som var före (?!?). Ringde tillslut och ba ”Förlåt men jag är gravid och jag lyckas inte få en tid, jag har jätteont och det är inte toppen att gå runt med UVI länge som gravid.”

Svaret? ”Du får gå och sätta dig på jourmottagningen ikväll.”
”Men… det är pandemi. Jag är gravid i vecka 16. Jag kan inte sätta mig på jourmottagningen ikväll och sitta i ett väntrum med typ 50 främlingar i tre timmar, det är farligt. Låt mig komma och lämna ett urinprov, jag kan kissa i en burk hemma, snälla.”
”Jag kan inte hjälpa dig.” Klick.

Ringde till min BVC och fulgrät. De muttrade något om orimliga vårdcentraler och gjorde ett undantag så att jag fick komma och lämna där 😄
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 148
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 744
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Jag trodde att 2021 skulle bli mitt otursår, men hittills har 2022 också fört med sig orimligt mycket otur. Sammanfattning av mitt...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: KAROLIJNAH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna dagen har blivit droppen. Jag känner mig irriterad, illa till mods, olustig, obekväm, deprimerad, full av ångest.. men framför...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp