S

Sophieeklund

hade en schäfer tidigare som hade röntgat höfterna utan anmärkning, vi tog den hunden när den var fem år, så jag vet inte så mycket om denna röntgn, nån som kan berätta? är det den man kallar för HD? Varför gör man det? och bör man göra det på alla hundar? vid vilken ålder?
 
Man röntgar hundarna för att kolla om den har Höftleds Dysplasi (HD). Om jag inte har helt fel så är det höftledskulornas inpassning i höftskålarna man kontrollerar och om det inte är helt korrekt graderas dysplasin från 1-3 elr UA (utan anmärkning).

Vissa raser lider av detta i större bemärkelse än andra, t.ex. Berner Sennen, Schäfer m.fl. Ofta större, tyngre raser. Man röntgar dem oftast vid 8mån-1 års ålder, då de vuxit tillräckligt för att ge ett hum och kan också kontrollröntgas igen då de är fullvuxna. Sällskapshundar kan leva ett drägligt liv med lätt HD under förutsättning att man håller noga koll så det inte förvärras.

Ni som har direkt erfarenhet, fick jag till det rätt nu? :)
 
Jag trodde det graderades A-D eller ua.. Men så kanske det inte är? :confused:
 
Jo, du har rätt :)

Det var förut som vi hade ett siffersystem. Minns dock inte när det byttes ut mot bokstäverna.
 
ok, tack då vet jag :)
Min nya valp är blandning mellan Schäfer (50%), Riesenschnauzer (25%) och Rottweiler (25%), det är ju stora hundar alla tre, så jag får nog lov att röntga honom.
Någon som vet vad det kostar?
 
Ungefär 7-800:- för röntgen av höfter och armbågar. Det varierar ju lite mellan veterinärerna. Sen tillkommer av avgift på... vad var det nu? Kring 300:- för avsläsning av plåtarna. Den avgiften sätt in till SKK.
 
Ska du inte avla på hunden så kan
du fråga om veterinären kan avläsa
plåtarna så behöver du inte skicka
in dem.
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 089
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
588
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 406
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 729
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp