Bukefalos 28 år!

Rörliga tänder... hjälp

firren

Trådstartare
Måste höra med er... för någon vecka sedan märke jag att jag kunde "putta" på mina tänder så knäpper de till lite.
Ska man kunna typ "suga" in vissa tänder och kunna putta ut dom med tungan?

Har även reagerat på när jag använder tandtråd så flyttar sig tänderna och knäpper lite grand.

Vart rädd då jag inte märkt av detta förut..
 
Har haft ilande tänder i ca två veckor rejält, nu tycker jag dock att de blivit något bättre.

Mitt tandkött i runt nedre framtänderna på insidan är jätteömt och känns obehagligt. Har varit så i ca en vecka men blir inte bättre. Vad kan man göra åt det? Någon som har tips? :(

Ska boka tid till tandläkaren men lär i alla fall dröja ett par veckor..
 
Borsta och håll rent! Gissningsvis har du fått tandsten och det behöver plockas bort av tandläkare/tandhygienist. Tandsten gör att det lättare fastnar skit och ökar risken för inflammationer.

Tandtråd och mellanrumsborstar jättebra! Både nu och i förebyggande syfte. Jag måste använda det dagligen då jag har överkänsligt tandkött.
 
Jag tror att det är helt normalt, har kunnat göra så i åratal och ingen tandläkare har någonsin sagt nåt =)

(extremt lite rörlighet dock, bara ett knäpp)
 
Jag får små inflammationer ibland som gör ont och blöder, brukar gå med att hålla efter med tandtråd och skölja med corsodyl (receptfritt på apoteket).
 
Instämmer med @Hagens_Zorba - corsodyl dämpar alla mina besvär med inflammationer i munnen (runt visdomstanden). Brukar borsta noga och stryka på corsodyl där det gör ont det sista jag gör innan jag lägger mig och på morgonen brukar det vara mycket bättre :) senaste inflammationen räddade corsodyl på två dagar.
 
En lite varning om corsodyl, iallafall den flytande varianten man gurglar med: den kan ge missfärgningar på tänderna om man använder den långa perioder. Just a heads up :)
 
Tandläkare är väl alltid det bästa att börja med tänker jag. För att kolla ev. skador och sådant som behövs åtgärdas. Det går att få tid ganska snart så kan vara värt att kolla upp. Bidraget man får från f-k "förnyas" 1/1 så har man inte gått på 2 år gissar jag att man "tjänar" på att gå innan nyår så att man inte går miste om summan från förra året :)
 
Tandläkare är väl alltid det bästa att börja med tänker jag. För att kolla ev. skador och sådant som behövs åtgärdas. Det går att få tid ganska snart så kan vara värt att kolla upp. Bidraget man får från f-k "förnyas" 1/1 så har man inte gått på 2 år gissar jag att man "tjänar" på att gå innan nyår så att man inte går miste om summan från förra året :)
Man kan spara summan från ett år och använda två summor ett år. (Men det var kanske så du menade...) Och det är den 1a juli, inte 1a januari. :)

Från F-kassans hemsida:

"Det kommer ett nytt tandvårdsbidrag den första juli varje år. Det går att spara bidraget från ett år till ett annat och använda två bidrag under ett år, samtidigt eller vid två olika tillfällen.

Man kan aldrig ha mer än två bidrag samtidigt. Har man två bidrag den 1 juli ett år försvinner ett av dem och ersätts med ett nytt.
"
 
Ja, det var så jag menade :)
Och för mig har det gällt från 1:a januari vad jag minns. Men det kanske har ändrats, det mest troliga är dock att jag minns fel :D
 
Periodvis gnisslar jag tänder på nätterna och pressar tänderna på dagtid. När jag gör det får jag samma "problem" som du med att det känns som att tänderna kan flyttas i två lägen. Tog upp det med tandläkaren som nästan dumförklarade mig...

Även ilningar i tänderna blir värre under dessa perioder.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 464
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
851
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp