Rösträtt

Det ska tydligen vara val i Finland. Jag har fått hem ett brev om det. Jag har rösträtt men borde verkligen inte ha det eftersom jag har absolut noll koll på finsk politik. Vilka det är som regerar där nu har jag ingen aning om. Jag kan inte ens sätta mig in i den finska politiken för jag kan inte språket längre.

Förut blev man av med sitt finska medborgarskap när man blev svensk medborgare, men så var det inte längre när jag blev svensk medborgare. Då var man tvungen att betala extra för att bli av med det finska medborgarskapet. Så jävla knäppt. Och eftersom jag tyckte att 700 kronor var mycket pengar så förblev jag finsk medborgare. Jag känner mig lite som gisslan. Betala eller bli kvar som finsk medborgare.
 

All politisk finsk information finns ju på svenska också. Finland är ju tvåspråkigt. Fast det gör ju ingen skillnad i din känsla att vara finsk medborgare mot din vilja. 🙂
 
All politisk finsk information finns ju på svenska också. Finland är ju tvåspråkigt. Fast det gör ju ingen skillnad i din känsla att vara finsk medborgare mot din vilja. 🙂
Jag orkar inte hänga med i finska nyheter. Läser knappt svenska nyheter heller men där får jag ändå i mig det viktigaste.
 
Jag orkar inte hänga med i finska nyheter. Läser knappt svenska nyheter heller men där får jag ändå i mig det viktigaste.
Du vet ju ändå ungefär var du står ideologiskt vad gäller svensk politik, så du kan ju göra det lätt för dig och rösta på motsvarande parti i Finland. Även om det säkert skiljer sig åt på vissa punkter etc. så är det ju ändå vissa grundläggande saker som är samma.
 
Du vet ju ändå ungefär var du står ideologiskt vad gäller svensk politik, så du kan ju göra det lätt för dig och rösta på motsvarande parti i Finland. Även om det säkert skiljer sig åt på vissa punkter etc. så är det ju ändå vissa grundläggande saker som är samma.
Ja, det kan ju vara ett sätt. Det blir i så fall första gången jag röstar i finska val.
 
Jag öppnade valkuvertet och tydligen kan jag inte rösta på partier. Man måste rösta på en kandidat som ställts upp i den egna valkretsen.

Där är jag tappad.
 
Jag brukar också få hem de där breven men jag har precis som du inte idas sätta mig in i finsk politik eller deras kandidater. Jag har inte sökt svenskt än då jag hellre använt pengarna till annat..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp