Rökförbud i hyresrätter

Problemet är ju inte att en person röker utan skadorna och störningarna det kan orsaka. Då är det bättre att inte tillåta störningarna och om något kräva ersättning för eventuella skador. Om en person kan röka utan att skada eller störa varför ska den då inte få göra det?
 
Men jag förstår såklart problematiken med rök i trapphus och rök i andra lägenheter, det är otrevligt. Men samtidigt så tar jag hellre lite röklukt i lägenheten än att någons frihet i hens hem ska inskränkas på.
Jag tycker att lukten av ofrihet är värre än röklukt.

Och du tycker det argumentet håller om vi byter ut din frihet att röka mot min frihet att dansa? Själv har jag inga problem att acceptera att mina grannars nattsömn måste gå före (trots att ljud är mycket lättare att skärma sig ifrån än lukt, och ljud förstör inte på något sätt bostaden).

Ingen här har ju argumenterat mot de regler som redan finns i nästan alla hyresrätter; inte väsnas för mycket på natten, inte riva väggar, ta upp golv etc. Varför är rökning något heligt som omgivningen ska acceptera att lida av?
 
Problemet är ju inte att en person röker utan skadorna och störningarna det kan orsaka. Då är det bättre att inte tillåta störningarna och om något kräva ersättning för eventuella skador. Om en person kan röka utan att skada eller störa varför ska den då inte få göra det?

Tycker du det hade varit annorlunda om det hade varit formulerat som "om man ska röka inomhus måste följande åtgärder (tex installera rökrum med utsugsfläkt) installeras på hyresgästens bekostnad"? Jag är säker på att det går att få dispens i sådana fall, men har aldrig hört någon vara villig att betala för det.

Det hade åtminstone varit i linje med övriga regler där jag bor (jag får inte installera diskmaskin eller tvättmaskin utan godkända förberedelser eftersom det innebär en risk för vattenskador).
 
Rökning i lägenheter (i flerfamiljshus) är ett otyg inte bara för att hyresvärden kan behöva sanera efteråt (vilket hyresgästen kanske inte ens har ekonomisk möjlighet att ersätta) utan även för att det som regel drabbar grannarna. Röken tar sig ut i trapphus, in i ventilationssystem och röker man ute på balkongen kan man ge sig fan på att röken kommer störa grannarna på balkongen eller som vädrar med öppna fönster.

Så, jag är helt okej med att förbjuda rökning i hyresrätter. Det bör stå hyresvärden fritt. Jag som får luftvägsproblem av cigarettrök ser helt klart rökfria hus som mer attraktiva. Klart värt att betala lite högre hyra för också.
 
Tycker du det hade varit annorlunda om det hade varit formulerat som "om man ska röka inomhus måste följande åtgärder (tex installera rökrum med utsugsfläkt) installeras på hyresgästens bekostnad"? Jag är säker på att det går att få dispens i sådana fall, men har aldrig hört någon vara villig att betala för det.

Det hade åtminstone varit i linje med övriga regler där jag bor (jag får inte installera diskmaskin eller tvättmaskin utan godkända förberedelser eftersom det innebär en risk för vattenskador).
Jag tycker att man får ta ansvar för konsekvenserna av att störa eller förstöra inte att man ska förbjuda saker by default. Så ja, det hade varit bättre att ge riktlinjer för vad som är acceptabelt precis som man gör med musik och byggoljud.
 
Jag tycker att man får ta ansvar för konsekvenserna av att störa eller förstöra inte att man ska förbjuda saker by default. Så ja, det hade varit bättre att ge riktlinjer för vad som är acceptabelt precis som man gör med musik och byggoljud.

Fast oljud förstör inte lägenheten, det gör cigarettrök. Många som hyr bostad tillhör inte de mer ekonomiskt starka utan kan ha svårigheter att ersätta hyresvärden för saneringen.

Ska man sedan vara sådan så utgör cigaretter en brandrisk och kan förstöra betydligt mer än en lägenhet. Där jag bodde tidigare kastade grannarna ovanför oss ut ofimpande cigaretter på gräsmattan. Denna torra sommar... förutom att det var otrevligt att de hamnade på vår uteplats utgjorde de en direkt brandfara varpå hyresvärden fick ta personlig kontakt med dem för att få dem att sluta eftersom de inte slutade efter en allmän påminnelse om vilken brandrisk ciggen utgör.
 
Fast oljud förstör inte lägenheten, det gör cigarettrök. Många som hyr bostad tillhör inte de mer ekonomiskt starka utan kan ha svårigheter att ersätta hyresvärden för saneringen.

Ska man sedan vara sådan så utgör cigaretter en brandrisk och kan förstöra betydligt mer än en lägenhet. Där jag bodde tidigare kastade grannarna ovanför oss ut ofimpande cigaretter på gräsmattan. Denna torra sommar... förutom att det var otrevligt att de hamnade på vår uteplats utgjorde de en direkt brandfara varpå hyresvärden fick ta personlig kontakt med dem för att få dem att sluta eftersom de inte slutade efter en allmän påminnelse om vilken brandrisk ciggen utgör.
Rundgång. Man kan röka utan att störa eller förstöra, varför förbjuda det. Röker man så det förstör så kommer det även att störa. Dvs förbjud störandet.
 
Jag anser också att inomhusrökning ska förbjudas, trodde faktiskt att det redan var förbud faktiskt.
En hyresgäst som hyr sitt boende av en hyresvärd och ofta bor nära inpå sina grannar, ja då får man väl gilla läget och respektera och acceptera reglerna. Brandrisk och nedskräpning (fimpar) är ytterligare anledningar.
 
Rökning i lägenheter (i flerfamiljshus) är ett otyg inte bara för att hyresvärden kan behöva sanera efteråt (vilket hyresgästen kanske inte ens har ekonomisk möjlighet att ersätta) utan även för att det som regel drabbar grannarna. Röken tar sig ut i trapphus, in i ventilationssystem och röker man ute på balkongen kan man ge sig fan på att röken kommer störa grannarna på balkongen eller som vädrar med öppna fönster.

Så, jag är helt okej med att förbjuda rökning i hyresrätter. Det bör stå hyresvärden fritt. Jag som får luftvägsproblem av cigarettrök ser helt klart rökfria hus som mer attraktiva. Klart värt att betala lite högre hyra för också.
Rökarna borde ha egna hus med dyrare hyra iochmed vad det förstör byggnaden.
Vi som inte röker förstör inte alls, vi behöver inte en sannering när vi flyttar ut. Och från dom som flyttat in i sanerade lägenheter så har jag fått höra att det inte direkt räcker med ett lager sanerings färg....
 
Jag tycker att det är klasspolitik, som vanligt. Regler för de fattiga stackare som måste hyra och inte har råd att köpa sin bostad där de rika kan bolma hur mycket de vill.

Fast det är ju folk som OCKSÅ bor i hyresrätter och som inte har råd att flytta ifrån rökandet som tycker att det är ett bekymmer... upplever jag i alla fall.
Och så bostadsägarna förstås.
 
Jag tycker att det är klasspolitik, som vanligt. Regler för de fattiga stackare som måste hyra och inte har råd att köpa sin bostad där de rika kan bolma hur mycket de vill.
Och det finns inga i hyresrätter som har astma eller mår dåligt av röken? Varför ska de och deras barn få andas in rök?
Varför ska de ha sämre bara för de inte kan flytta? Även hyresrätt ska väl vara ett bra boende?
 
Finns de som låter katter pissa ner lägenheter, har fyllefester där dörrar och väggar slås sönder, har barn som löper amok med kritor på väggar och golv... Klart det är fult att inte sköta om en egendom som man hyra, men då får man rimligen betala för sanering/reparation i efterhand.

Jag förstår de hyresvärdar som väljer att förbjuda djur och rökning, både för att minska behovet av renovering och för att minska risken för klagomål från andra hyresgäster. Men samtidigt tycker jag att människor måste få leva normala liv, med sina djur, sin tobak, sina alkoholvanor och sina barn - såklart utan att orsaka olägenhet för andra dock. Men drar det in lukt från andras lägenheter genom ventilation och fläkt är det inte den rökande grannen som är fel, det är ventilationen.

Jag har varit in i många lägenheter och hus där det finns rökare som röker under fläkten och det har inte luktat rök förutom precis vid rökningen. Jag har t.o.m bott i en lägenhet där rökning skett under fläkt, bodde där i många år tillsammans med en luktkänslig astmatiker och det orsakade inga problem alls.

Pälsängrarna var jobbigare, kanske borde hyresvärdar kräva att alla hyresgäster dammsuger sina lägenheter minst en gång i veckan och förvarar päls och ull i täta klädpåsar för att minska ohyra i fastigheten?;)
 
Jag tycker att man får ta ansvar för konsekvenserna av att störa eller förstöra inte att man ska förbjuda saker by default. Så ja, det hade varit bättre att ge riktlinjer för vad som är acceptabelt precis som man gör med musik och byggoljud.
Problemet är att en del som röker kraftigt verkar underskatta hur störande det kan vara för andra, det framgår ju inte minst av den här tråden. Hur ofta ser du folk hävda rätten att bygga om eller för all del spela musik på tider när grannarna störs på daglig basis med motiveringen att folk måste få göra som de vill i sina hem? Jag tänker att röka på balkongen en vacker sommarkväll när grannarna vill utnyttja sina balkonger är fullt jämförbart med att spela musik på hög volym när grannarna vill ha tystnad. För de flesta räcker det med sunt förnuft för att inse det olämpliga i att pumpa tung musik klockan 03 varje morgon, men att dagligen röka så det stör grannarna verkar liksom inte alls vara ett problem i rökarnas värld.
Jag tycker att det är klasspolitik, som vanligt. Regler för de fattiga stackare som måste hyra och inte har råd att köpa sin bostad där de rika kan bolma hur mycket de vill.
Jag har inte sett någon hävda att det är mer ok ur störningssynpunkt för den som bor i flott BR i innerstan, jämfört med den som bor fattigt. Att kunna andas i sitt eget hem borde vara en rättighet både för den som inte har råd att flytta, och för den som investerat dyra pengar i sin lägenhet.
Ur saneringssynpunkt tycker jag det är rimligt att man bara får förstöra sådant man äger själv. Det känns fel för mig att någon som har ont om pengar ska behöva betala för att grannen förstört sin lägenhet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 708
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 540
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 703
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 248
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp