Rökförbud i hyresrätter

Problemet är att en del som röker kraftigt verkar underskatta hur störande det kan vara för andra, det framgår ju inte minst av den här tråden. Hur ofta ser du folk hävda rätten att bygga om eller för all del spela musik på tider när grannarna störs på daglig basis med motiveringen att folk måste få göra som de vill i sina hem? Jag tänker att röka på balkongen en vacker sommarkväll när grannarna vill utnyttja sina balkonger är fullt jämförbart med att spela musik på hög volym när grannarna vill ha tystnad. För de flesta räcker det med sunt förnuft för att inse det olämpliga i att pumpa tung musik klockan 03 varje morgon, men att dagligen röka så det stör grannarna verkar liksom inte alls vara ett problem i rökarnas värld.

Jag har inte sett någon hävda att det är mer ok ur störningssynpunkt för den som bor i flott BR i innerstan, jämfört med den som bor fattigt. Att kunna andas i sitt eget hem borde vara en rättighet både för den som inte har råd att flytta, och för den som investerat dyra pengar i sin lägenhet.
Ur saneringssynpunkt tycker jag det är rimligt att man bara får förstöra sådant man äger själv. Det känns fel för mig att någon som har ont om pengar ska behöva betala för att grannen förstört sin lägenhet.
Att folk inte visar hänsyn och respekterar andra är ett problem jag håller med men jag tycker inte om att bestraffa folk som gör det bara för att vissa inte gör det.
 
Att folk inte visar hänsyn och respekterar andra är ett problem jag håller med men jag tycker inte om att bestraffa folk som gör det bara för att vissa inte gör det.
Nej, kan folk röka utan att det går ut över andra ska de ju självklart få göra det! Frågan är hur det ska genomföras i praktiken.

(Rökare som grupp verkar ungefär lika bra som vita män på att inse hur mycket privilegier de av tradition får ta på andras bekostnad, och är ungefär lika oförstående när någon påpekar det orimliga i det. Och precis som med vita män gäller det långt ifrån alla, men för många)
 
Nej, kan folk röka utan att det går ut över andra ska de ju självklart få göra det! Frågan är hur det ska genomföras i praktiken.

(Rökare som grupp verkar ungefär lika bra som vita män på att inse hur mycket privilegier de av tradition får ta på andras bekostnad, och är ungefär lika oförstående när någon påpekar det orimliga i det. Och precis som med vita män gäller det långt ifrån alla, men för många)
Precis men folk hoppar direkt till förbud när det är störandet och förstörande som är problemet och gäller allt oavsett om det är rökande, mat, djur, musik.
 
Jag tycker att det är klasspolitik, som vanligt. Regler för de fattiga stackare som måste hyra och inte har råd att köpa sin bostad där de rika kan bolma hur mycket de vill.
Kan inte riktigt se vad som är dåligt med regeln? Rökning inomhus luktar skunk, vissa blir sjuka av grannarnas rökning och det kan krävas sanering när de drar sen. Jag anser dock att regeln borde finnas i alla bostäder där man lever så nära oavsett hyres- eller bostadsrätt pga grannars ev lidande.

Mvh bor i hus och störs av grannens rökning då jag måste stänga fönstret varma sommardagar när hen står ute och puffar.
 
Visste i ärlighetens namn inte att det var tillåtet med rökning inomhus fortfarande. Trodde det var förbjudet sedan länge. Förstår också att man förbjuder rökning på balkonger och precis vid ingångar. Däremot anser jag nog att man bör få röka säg 50 m från husen. Nog för att jag aldrig rökt och är totalt emot rökning, men att hänvisa de typ bort från bostadsområdet för att röka anser jag ändå vara fel.
 
Rökarna borde ha egna hus med dyrare hyra iochmed vad det förstör byggnaden.
Vi som inte röker förstör inte alls, vi behöver inte en sannering när vi flyttar ut. Och från dom som flyttat in i sanerade lägenheter så har jag fått höra att det inte direkt räcker med ett lager sanerings färg....

Nej, det räcker inte. Har renoverat en lägenhet efter en rökare och det var inget roligt jobb. Men visst blir det bakvänt att man som icke-rökare kan tänka sig betala mer bara för att slippa skiten, men tyvärr är det där jag befinner mig. Under alla år jag bott i hyreslägenhet (vilket jag fortfarande gör) har rökarna visat noll hänsyn och jag är beredd att betala mer för att mina barn (och mina luftvägar) ska få slippa cigarettröken.
 
Nej, det räcker inte. Har renoverat en lägenhet efter en rökare och det var inget roligt jobb. Men visst blir det bakvänt att man som icke-rökare kan tänka sig betala mer bara för att slippa skiten, men tyvärr är det där jag befinner mig. Under alla år jag bott i hyreslägenhet (vilket jag fortfarande gör) har rökarna visat noll hänsyn och jag är beredd att betala mer för att mina barn (och mina luftvägar) ska få slippa cigarettröken.
Ja det är sjukt att man kan tänka sig det.
Borde vara tvärtom.
 
Jag får ont i magen av att någon ska bestämma över vad jag får och inte får göra i mitt hem. Oavsett om jag hyr eller äger det så är det mitt hem, jag bor i min hyresrätt. Jag röker inte vanlig tobak och har inte ens en köksfläkt att röka under, så skulle inte bli drabbad av ett förbud. När jag röker "annat" gör jag det utomhus eller på balkongen. Men jag känner ändå att gränsen går någonstans för hur mitt liv ska inskränkas av regler. Jag vill inte bli livegen för att jag inte har råd att köpa en bostad.

Men jag förstår såklart problematiken med rök i trapphus och rök i andra lägenheter, det är otrevligt. Men samtidigt så tar jag hellre lite röklukt i lägenheten än att någons frihet i hens hem ska inskränkas på.
Jag tycker att lukten av ofrihet är värre än röklukt.
Är det frihet när man inte kan nyttja sin egen lägenhet pga att grannarna röker?

Hände mig för några år sedan. Fick bo på en kompis soffa i en vecka. Kändes fritt och bra!
 
Jag tycker att man får dra en gräns för förbudsivern någonstans. Ska allt som kan störa andra människor förbjudas? Själv blir jag sjuk av parfym och i min drömvärld får mina grannar inte gå med parfym i trapphuset och det är förbjudet i kollektivtrafiken och överallt där andra människor kan riskera att bli plågade av stanken.

Jag var storrökare i 25 år och rökte alltid inomhus. Inte den mest inbitne rökhataren tyckte att det luktade hos mig eftersom jag såg till att vädra ordentligt.

Nu tycker även jag att tobaksrök luktar äckligt och vill slippa att utsättas för det, men för mig känns det extremt överdrivet att införa förbud.

Tja, på sina håll börjar hyresvärdarna sörja för tvättmedel i allmänna tvättstugor och tillåter inte sköljmedel i maskinerna. Jag är doftöverkänslig och uppskattar sådana initiativ (har haft egen tvättmaskin de senaste 10 åren). På allt fler allmänna platser ombeds människor att inte parfymera sig av hänsyn till överkänsliga.

Jag är inte en av de allvarligast drabbade men att börja morgonen på bussen med att nysa, snora och ha rinnande ögon för att någon dränkt sig i parfym är inte så kul och inget kan jag göra för att förhindra det heller. Antihistaminer funkar inte. Har en kollega som får migrän av parfymer...

Men tobaksrök har ju en särställning då det faktiskt är skadligt för alla. det handlar bara om dos. Parfymer tävlar inte riktigt i samma division även fast den också kan vara jävlig och gärna får begränsas.
 
Det är inte heligt alls. Det känns bara orimligt att ge fastighetsägare den rätten att styra och ställa med de som bor i husen.

Sure, låt bara rökarna lägga en deposition som motsvarar sanering av lägenheten när de flyttar in... Låt även den rökande hyresgästen veta att grannars klagomål på cigarettrök kommer tas på största allvar och kan leda till vräkning om inte den rökande hyresgästen gör vad som krävs för att grannarna inte ska ta skada av röken.
 
Jag tycker att lukten av ofrihet är värre än röklukt.

Har du någon gång varit tvungen att åka in till akuten pga. ett astmaanfall? Det känns jävligt ofritt kan jag säga. Klaustrofobiskt rent av. Lite rädd för att dö är man ändå. För cigarettrök luktar inte bara, det skadar luftrören. Särskilt illa hos några av oss. Och är det något som är värre än att åka in akut själv så är det att se sitt eget barn drabbas av ett astmaanfall vilket jag fick uppleva för första gången för ungefär ett år sedan. Tack och lov att jag hade mina astmamediciner så vi kunde hantera det hemma istället för att behöva åka iväg i panik till akuten.

En astmaattack har en hög känsla av ofrihet kan jag meddela.
 
Jag tycker att det är klasspolitik, som vanligt. Regler för de fattiga stackare som måste hyra och inte har råd att köpa sin bostad där de rika kan bolma hur mycket de vill.
Fattiga stackare som har råd att röka? 55-65:- per paket! Om man röker ett paket om dagen är det cirka 20.000 om året. Lägg undan de pengarna i några år så blir det en insats till en bostadsrätt/ett hus.
 
Det går inte, men alla rökare tror sina vänner när de säger att det inte luktar rök :angel:
Just detta skulle jag skriva. Nån skrev tidigare i tråden att det inte luktade hemma hos henne då hon rökte. De vännerna ljög. Rök sätter sig då förjävligt i textilier och hår att det är omöjligt. Det räcker att jag går förbi en rökare och mitt hår stinker rök resten av kvällen.

Det brukar inte ens hjälpa att vädra och tvätta väggar, det som funkar bäst är att måla om
 
Samtidigt förvånas jag att folk fortfarande röker. Det måste ju ha blivit bättre efter alla fitnesstrender och såndär inhalatorer. Kanske rökare är en utdöende art.

I finland är det förbjudet att sälja snus, men rökning ja det går bra. Jag fattar inte. Kunde inte förbudet vara tvärtom tack.
 
Jag hade en kompis vars föräldrar rökte under fläkten (eget hus visserligen). Det stank!

Jag trodde rökning inomhus var förbjudet. Tror det stod i kontraktet på min förra lägenhet att man inte fick röka inne.

Jag är helt klart för ett rökförbud i lägenheter och på allmänna platser med för den delen. Ärligt talat skulle jag inte protestera mot ett cigarettförbud.
Men så är jag inte rökare heller.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 747
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 540
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 703
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 248
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp