"Roliga" ridkommentarer...

Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Jag hade en teorilektion för kanske 10-12-åringar om hästens färger. Skimmel är ju ett ganska konstigt ord egentligen, så jag förklarade att det kommer från tyskans ord för möglig, varpå en av tjejerna utbrister: "VAD!!?? Trodde de att hästen var MÖGLIG!!?? Stackars häst!"


"Kan vi inte få galoppera lite till? Min mamma fyller faktiskt år idag!"
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

åå vad gulligt! Nu har jag dessutom bästa liknelsen för hur man gör volt tillbaka! Hur jag än förklarar och visar så verkar alltid det här med konceptet volt tillbaka bli lite kaos i början :P
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Haha möglig häst:D

Hade en brunskimmelskäck förut, han fick den kommentaren av en pensionär en gång. "den där mögliga hästen" eeh jaha?:crazy::D
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Brukar säga att de ska göra halva hjärtan när jag lär nya elever..

Har en kille på 12 år, han var 10 när han börja rida för mig, han vill sällan rida lätt utan när det e trav så sitter han ner, pratade med honom och förklara hur man rider lätt för jag tänkte att det var lättare varpå han säger: "Jag vet hur man gör, men kommer i otakt och om du får en pung någongång så kommer du förstå hur jävla ont det gör att klämma den"...
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Brukar säga att de ska göra halva hjärtan när jag lär nya elever..

Har en kille på 12 år, han var 10 när han börja rida för mig, han vill sällan rida lätt utan när det e trav så sitter han ner, pratade med honom och förklara hur man rider lätt för jag tänkte att det var lättare varpå han säger: "Jag vet hur man gör, men kommer i otakt och om du får en pung någongång så kommer du förstå hur jävla ont det gör att klämma den"...

*hahaha* Stackars killen!
Men allvarligt så har man funderat på detta ibland..
Hur fasiken gör vuxna män när dom rider?
Är varenda ridkarl kastrerad eller vad gör dom med "paketet"?

För varje gång jag haft en killkompis som provat och rida så har just det onda kommit nerifrån..
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Jag kom på en till!!! Har lektion för ett gäng damer (ganska sent på kvällen). En av dem har en ca 10-11årig son som sitter på läktaren (som nog tycker att detta var bland det tråkigaste han varit med om). När vi har travat en stund utbrister han: Mamma! Kan du inte rida lite fortare - så vi kommer hem nån gång!!!!
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

kl

Har också lett knattelektioner en gång i tiden. De häver ur sig roliga saker då och då. Just denna gång blev de tilldelad en bokstav, och när de kommit på ett ord som började med denna fick de svänga dit. Min fick K.

" K .. K.. K som i KATTBAJS! "

Kiss och bajshumörs tog helt över :D
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

" Din häst försöker flyga som en helikopter ju när han galoppera"..

Metspo, med en arabhäst.
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Hjälpte min tränare med nybörjarlektioner, 2 tvillingar i 5-årsåldern som aldrig ridit förut. Det fick bra, jag som inte har något barnsinne överhuvudtaget klarade mig fint.
När vi hade ridit klart gick vi in i stallet igen. Vi hade stallets snällaste ponnyer som inte skulle göra en fluga förnär, ett sto och en valack. Nu snackar vi ponnyerna som man kan krypa mellan benen på, hänga och klänga på hur mycket som helst och de rör sig knappt ur fläcken. Barnens pappa böjer sig fram och säger;
"Jag förmodar att båda är hingstar?"

Kan säga att det blev till att bita sig i både kinden och tungan för att inte bryta ut i gapskratt. Visst, det är inte lätt att veta om man aldrig hållt på med hästar men själv tyckte jag det var fruktansvärt roligt :idea:
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Haha :) Jag och min klass var och "prövade på ridning" innan vi skulle gå ut högstadiet för några år sedan, och då så rykte en häst ur tyglarna ur en av mina vänners händer då de stod på medellinjen och han sa "alltså hallå, hästen bockar!!!!?"
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Jag red ut med en gäng ridläger tjejer för några år sen. En utav tjejerna hade en häst som vi kallar S. S blev tydligen lite otålig och pigg nedanför våran "galopp-backe". Så hör jag tjejen ropa bakom mig i halvpanik på dalmål:
"S blir överaktiv!!"


Har tyvärr inte varit med om någon riktigt rolig kommentar en händelse än, trotts att det vimlar med små tjejer i 9års åldern i stallet.. det ända man hör ifrån dem är när de diskuterar vems häst som är bäst.
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Har inget eget att komma med, men lånar en historia från en av mina gamla ridlärare. Hon hade en nybörjargrupp med bara killar, vet inte exakt hur länge de hade ridit men veckan innan hade de i alla fall gått igenom ställning och böjning. Efter en stund inser ridläraren att en av killarna stått still i hörnet ett tag och hon undrar om han behöver hjälp med något.

"Nej, men skulle vi i inte ställa hästarna i hörnen?"

Det visade sig att han varit borta gången innan...
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Haha..

Inte en ridlektionskommentar men ändå rätt gullig tycker jag:

Min sambo och jag var ute och red, jag på min connieponnie och han på ett lånat halvblodssto, om jag inte minns fel red vi barbacka båda två- han har alltid föredragit det så. Vi travade över en liten äng och jag skriker frågan "går det bra därbak". Svaret blir "Jadå, men jag tror att hon haltar". Då vänder jag mej såklart om för att titta efter och ser halvblodsstoet mitt i en bockserie (av den snällare varianten tack och lov!).. Sambo satt kvar och jag brukar fortfarande reta honom för detta:-).

/Lavinia


Haha :) Jag och min klass var och "prövade på ridning" innan vi skulle gå ut högstadiet för några år sedan, och då så rykte en häst ur tyglarna ur en av mina vänners händer då de stod på medellinjen och han sa "alltså hallå, hästen bockar!!!!?"
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Har en kille på 12 år, han var 10 när han börja rida för mig, han vill sällan rida lätt utan när det e trav så sitter han ner, pratade med honom och förklara hur man rider lätt för jag tänkte att det var lättare varpå han säger: "Jag vet hur man gör, men kommer i otakt och om du får en pung någongång så kommer du förstå hur jävla ont det gör att klämma den"...

:rofl::rofl::rofl:
Jag skulle inte överlevt den kommentaren. Hade fallit ihop av skratt och drunknat i sanden.
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Jag och min pappa var på turridning på bruksnordisar och jag red bakom och vi skulle galoppera, min pappas häst sparkar bakut i varje galoppsprång och när vi saktar av undrar han varför hans häst hade så konstig galopp, han undrade om det var hästrasen som sprang så eller om det blev så i en westernsadel. Hahhaa jag skrattade så mkt sen jag såg vad hans häst höll på med och efter hans fråga blev det ännu svårare att sluta skratta och förklara att hästen sparkade bakut i varje språng och att galoppen inte skulle va så... Tur att han hade sadelhornet på westernsadeln att hålla sig i :)
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Var ute och red nu förra "fula" häst med jätte öron så kommer grannen och säger

OJ, vilken fin åsna.
Jag tackar och tar emot och säger det är en häst kolla svansen!
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

jag hade en sköthäst som hette dunder. en bruksnordsvensk som inte kunde så mycket.
vi bestämde oss iaf för att börja hoppträna, och när vi la ut låga hinder/kavaletti-bommar så sprang han bara igenom, inte i panik utan bara... ytterst obekymrad om att det legat bommar i vägen. folk skrattade och efter det, och flera liknande incidenter, myntades uttrycket "dunder och brak" varje gång man gick in i ridhuset.:p
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Har en ridlärare med ganska många härliga uttryck, ärligt och klokt. Kanske magstark för vissa...

En gång hade hon lektion med en elev som satt med händerna långt ned vid sadel. Efter att min ridlärare flera gånger sagt "ta upp händerna" tröttnade hon väl helt enklet och sa. "nä nu får du sluta klia dig själv på musen och ta upp händerna"....och händerna höll sig sedan uppe.

Till mig säger hon ofta att jag får "sluta sitt där som en fågelholk och inte gör nåt, då undrar bara domarna varför du bara gapar istället för att rida".....eller när jag smackade på min häst för att få lite mer go "men va fan, låt inte som nån ekorre, gör nåt som hon förstår"
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

En till (apropå ekorrarna): Jag är egentligen tvärsjuk ,med feber men eftersom jag var "egen" så var det inte lätt att få råd att ta in vikarie. Jag hade tappat rösten fullständigt, men kunde viska.. Så jag bad en av mina elever (ca 15 år, ungdomsledare) att vara min tolk, dvs jag är i ridhuset inlindad i filtar och viskar åt tjejen vad hon ska säga - som snällt ropar mina kommandon..
Gruppen som rider är ett gäng ganska rutinerade ungdomar som red ganska självständigt. Efter en stund börjar jag tycka att mina elever smackar och låter förskräckligt - något jag varit på dem om tidigare (och just använt liknelsen att de låter som en bunt ekorrar när de rider). Så jag säger till min tolk: Påminn dem om ekorrarna! (Och tror att hon förstår..) Då tar min tolk till orda:

"Nu vill jag att ni gör halt allihopa! Vi har fått in en familj ekorrar i ridhuset, så att jag vill att ni står stilla tills vi fått ut dem - så ingen häst blir rädd eller någon blir skadad!"

Förvånade elever stannar, lätt förvirrade.. Jag skrattar så jag sitter dubbelvikt i mina filtar - och får inte fram ett ord.. Det dröjer en bra stund innan jag lyckats förklara för min tolk både vad som är så roligt - och vad jag egentligen menade.... :D
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 118
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 013
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp