"Roliga" ridkommentarer...

Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Min kompis berättade två incidenter när hon var rätt ny som ryttare som jag garvar åt varje gång jag hör. Det började med hennes första egna häst, som hon köpt ganska snart efter att hon börjat rida. Några bekanta till henne frågade om hon inte skulle följa med och löshoppa. "Aldrig i livet, vad tror ni egentligen" blev kommentaren, M trodde nämligen att löshoppa betydde att man hoppade med långa tyglar och hon hade aldrig hoppat överhuvudtaget.
Den andra var när hon tränade för instruktör, till saken är att de är inte ensama vid banan, efter en stund i tölten så hör hon instruktören "Bra", "Ja det känns bra det här" tänkte hon, "BRAA!" skriker instruktören, "jaaa, jaaa, du har sagt det nu" tänker min vän. "BRAAAA!!!" "Ne, nu får hon ge sig, det börjar bli pinsamt det här" Tänker kompisen....när hon sedan för höra att instruktören egentligen skriker "TRAAAAV"
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

En gång hade hon lektion med en elev som satt med händerna långt ned vid sadel. Efter att min ridlärare flera gånger sagt "ta upp händerna" tröttnade hon väl helt enklet och sa. "nä nu får du sluta klia dig själv på musen och ta upp händerna"....och händerna höll sig sedan uppe.
Jag fick kommentaren att korta tyglarna och rida med buren hand och sluta "muttfiska" haha..
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Underbar tråd!

Dessa kanske inte är jätteroliga men ändå ett bidrag.

1. Vi är några stycken som brukar träna samtidigt. En man är med för första gången och vi pratar såklart lite. Vi frågar honom var han har sin häst och han svarar med att fråga instruktören:

"M, vart har jag hästen?"

2. En stallkompis har fått träna på att göra sluta på diagonalen. När det funkar utbrister hon:

"Men, det känns ju som att göra en sluta, fast på diagonalen!"
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Haha, sitter och skrattar som en annan idiot här nu!
Har faktiskt en smått rolig sak att dela med mig av!
För några veckor sen när jag longerade min valack så stod det 2 äldre damer (50-60 års åldern) & diskuterade om hur vacker och ståtlig han är. Plötsligt börjar ju då min häst låta, "valackljudet" från skapet/pungen, var det nu kommer ifrån! Och det lät i några minuter, då frågade den ena damen ; Undrar varför den fina hästen låter så.....? Då den andra svarade; Jag tror bara det är tjurarna som låter så! Varken jag eller min mamma kunde hålla sig för skratt :banana: Dom funderade också på varför man longerade hästen och kom fram till svaret att det är för att lära hästen att gå på en volt i framtiden :eek: "Hästkunniga" människor i mitt hjärta! :love:
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Haha :D

Kom på en sak som hände i ett stall vi stod i förut.
Kom dit ett par som precis köpt en tinkervalack.
Vi stod och beundrade honom vid grinden när ägaren utbrister:
"ja nu har vi hjälpt till att rädda rasen också" (?)
Första tanken då var ju såklart att de tänkt avla, frågade om det var ett sto och ägaren såg helt ställd ut och svarade "nej en valack" Rädda rasen var det ja :D

Strax efter utbrister människan något i stil med:
"det är så skönt att ha en d ponny och som är dressyrriden.
Sådan där western kan man ju inte hålla på med och stora hästar är ju så klumpiga och farliga. Vad pysslar du med då och vilken häst är din?"
Jag: "Jag rider western och min är den stora Clydesdalen i hagen där *pekar på hagen mittemot*"
Tinkerägaren: :o:o

:rofl:
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Vi hade precis skaffat sambons häst som då var två år. ( För ca 18 år sedan vi har hästen kvar..).Vi visste att det skulle ridas in året efter och tänkte att vi skulle fräscha upp ridkunskaperna. Sagt och gjort vi började på ridskola.

Jag tog med min egen häst och sambon lånade av ridskolan. Nån gång mitt i terminen hände följande:

Ridläraren: Alla som inte vill galoppera står kvar i mitten.

Några ryttare rider in i mitten och gör halt. Sedan fattar vi andra galopp. Men min sambo (som rider ett äldre sto som var rätt het av sig) galopperar fortare och fortare och fortare!!!! OCH FORTARE! RUNT RUNT RUNT!

Fler och fler ryttare rider in i mitten och gör halt. Utom jag som luffar runt på min häst och sambon som galopperar fortare och fortare etc etc.


Till slut låter ridläraren väldigt orolig och kommenderar avsaktning.

Och jag och sambon bryter av till skritt och skrittar fram till ridläraren som uppenbarligen vill säga nånting.

Ridläraren: Varför i allsindar red du så fort! ( Herreguuud etc etc)


Min sambo( helt lugnt): Jag ville bara se hur fort hon ville gå.....

:rofl::rofl::rofl:

(Ridå..)
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Hahahahahaha :rofl: Detta blev kvällens glada skratt :rofl:
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Vi hade "precis" skaffat fadern till sambons häst för ett antal år sedan och skulle visa honom på hingstpremieringen (kallblod) på Bollerup.

Det var dags för körprovet. Sambon kommer in på banan med hästen. Spänner för. Pratar holländska med hästen. ( Han är från Holland och pratar gärna holländska med hästarna även om han pratar bra svenska).

Jag står i publiken och tittar på. Bredvid mig står två mycket skånska äldre sävliga herrar. Den ene säger till den andre:

"Waud äur di han saujjerrr????"

Den andre:

"Di euuuurrr nokkk itt såunt spissiejllt sprauk soumm di prautar mi hästarr midd!"


Även som urskånsk hästjej var det väldigt svårt att hålla masken och se allvarlig ut...:angel::angel:
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

_HAHAHAHA ja dör lite inombords av alla komentarer!!!

blir lite upprepande men vart fall.
Mitt första stall så brukade de komma många bra dressyrryttare som eva-karin orskarsson bland annat. Det brukade även komma en (vill inte nämna namn elle liknande) men en äldre herre som tagit fram många fina dressyrlag till os bland annat. Icke svensktalande.

Det är en elev som rider för honom och som vanligt är de några som tittar. emmelanåt så påmminer han om händer, hälar och blick som vanligt. Efter en stund så utbrister han "SLUTA PILLA PÅ MUFFEN; DE FÅR DU GÖRA IKVÄLL!". Vi alla höll på att dö lite och inte minst hon på hästen... gubben är ändå över 60.
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

HAHAHA alltså detta var min underhållning för kvällen :rofl:

Kan dela med mig av en rolig sak som jag fortfarande skrattar åt varje gång jag hör ordet :p

Jag står i stallet och min kompis kommer in med sin ponny efter en dressyrträning. Jag frågar hur det har gått? Och hon säger: "jo då det gick riktigt bra jag lyckades riktigt bra med venkelskinkningarna" :rofl:
Jag: Va! vad är det?
Hon: Men venkelskinkningar! sen upptäcker hon att hon sagt fel:idea:
OJ jag menade skänkelvikningar! :D
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

_HAHAHAHA ja dör lite inombords av alla komentarer!!!

blir lite upprepande men vart fall.
Mitt första stall så brukade de komma många bra dressyrryttare som eva-karin orskarsson bland annat. Det brukade även komma en (vill inte nämna namn elle liknande) men en äldre herre som tagit fram många fina dressyrlag till os bland annat. Icke svensktalande.

Det är en elev som rider för honom och som vanligt är de några som tittar. emmelanåt så påmminer han om händer, hälar och blick som vanligt. Efter en stund så utbrister han "SLUTA PILLA PÅ MUFFEN; DE FÅR DU GÖRA IKVÄLL!". Vi alla höll på att dö lite och inte minst hon på hästen... gubben är ändå över 60.
:rofl::rofl::rofl: hahahaha
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

KL.

Jag var femton år och hade tränat ett par gånger för en tränare under en period då jag tyckte det gick dåligt med min ponny. Alltså var jag sur och arg för att jag inte fick till det (femton år... ;) ). Tränaren stannar mig och pratar lite om den misslyckade slutan och jag tjurar. Då slänger hon ur si:

"Du måste vara kräfta, eller hur? Stjärntecknet kräfta?"
"Eh, joo..."
"Jamen det förklarar ju allt! Jag är ju *insert valfritt stjärntecken* så det är därför du inte kommer överrens med mig!"

Jo, så var det ju!
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Haha :D

Fick höra att jag hade ardenner en gång också, berättade att hästen var en Clydesdale. Men nej hästen hade hovskägg, då var det en ardenner :D
(en pappa på ridskola)
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Annan 10-årig flicka som sitter med vid ett fikabord där vi, ett gäng tjejer, har kommit in på ämnet "ridsår" (på obekväma ställen). Efter en stund tröttnar hon förmodligen på att lyssna och vill ha lite uppmärksamhet; "Jag har också fått ridsår en gång". Vi vänder oss förvånat mot henne. "Jo - jag fick det HÄR" säger hon och pekar på sin panna! Det visar sig att hon ramlat av vid hoppning och skrapat sig i pannan...

En annan incident som en kollega var med om (så jag lånar den): Kvinna, halvrutinerad rider en lite ibland oberäknelig häst.. (Han kunde utan förvarning slå bakut - helst i skritt på lång tygel ;)) Naturligtvis händer precis detta - och ryttarinnan flyger högt upp, lyckas på något sätt snurra ett varv i luften och landa med en mycket snygg nigning på fötterna. Förvånad och full i skratt frågar instruktören "Men hur i hela friden bar du dig åt??"
"Jag höll mig i spöet" blir svaret från ryttaren som på fullaste allvar menade att det var det hon gjort!
:rofl::rofl: Jag skrattar så jag gråååter!!!
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

När jag var 5-6 år gammal och gick på ridlekis var vi ett gäng jämnåriga tjejer som allihop satt och drömde om en egen shetlandsponny. Alla i gruppen hade en egen bildbok om just shetlandsponnys. Ja, alla förutom EN tjej. Detta var tillräckligt för att hon skulle klassas som ocool och hon var därför inte berättigad en plats i shetlandsklubben. Detta hade klubbens "chef" bestämt. Det vill säga mig själv!

Den här tjejen, Agnes, hade alltid varit tyst och inte gjort mycket väsen av sig. Jag kände mig tämligen säker i min ledarroll. Tills Agnes en dag kom fram till Shetlandsklubben och sa "Jag har en fläckig shetlandsponny hemma som bor på mitt rum". Alla i gruppen blir tysta och jag kände att kommer jag inte med någon bra kommentar snart är min grupp förlorad xD varpå jag säger "och VARFÖR har man en shetlandsponny inomhus??" till slut svarar Agnes stolt "Därför att han är en irländsk hoppshettis som kan hoppa över 2 meter så vi kan inte ha honom utomhus för då hoppar han över staketet säger pappa" haha. Jag har aldrig känt mig så ägd i hela mitt liv. Förlusten av shetlandsgruppen som svansade efter Agnes resten av terminen var smärtsam :D

Att denna irländska hoppshettis sedan inte var tillgänglig för besökare pga vattkoppor är en annan berättelse för sig... haha
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Jag står och gör i ordning min medryttarhäst utomhus och grannens unge på ca 6 bast kommer förbi och utbrister: ojj va din häst äj tjock, ja tjoooj den hajj ätit föjmycke kyckling och jiiiiiis (ris) *tittar på den tjocka hästen men en mycket bekymrad min*

:rofl:
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

En på samma tema;

Jag rider en lite halvsävlig häst som jag äntligen hade fått lite fart på. Hon som håller lektion för mig var norska och eftersom vi båda var i tyskland så passade vi på att prata "nordiska" när vi hade chansen.

Jag är superkoncentrerad men lite nöjd över att ha fått igång pållen.
Norskan: Han må gå lie roligare.

Jag peppar på med skänkeln lite och sätter lite extra tryck i hästen

Norskan: Han må gå roligare.

jag driver och försöker få takten att bli ännu snabbare

Norskan: Han må gå roligare!

Nu är vi uppe i övertakt om det nu finns något sådant och jag får kämpa som tusan för att underhålla och se till så att hästen inte bara älgar iväg.

Norskan: ROLIGARE!!!

Resultatet närmar sig pannkaka, jag har ju gjort vad hon säger och hon skriker på mig bara mer och mer. Jag får en snilleblixt!

Jag: vad menar du med roligare?

Norskan: slower, calmer.
 
Sv: "Roliga" ridkommentarer...

Det här var många år sedan, men när jag red på ridskola fanns där en överväxt connemara, Ganescha, som väl inte var den idealiska ridskolehästen direkt. Han var populär hos de duktigare ryttarna men med blåbär på ryggen kunde han göra lite som han tyckte och med rena nybörjare traska rakt in på mittlinjen och ställa sig med hovarna ordentligt förankrade i underlaget.

En lektion började ridläraren prata om att hästar inte var datorer och spann vidare på temat; "om hästar vore datorer skulle Ganescha vara ett sånt där virus...det skulle stå syntax error i pannan på honom..." :rofl:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 118
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 013
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vikt och hälsotråd 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp