Roliga saker som barn säger

Bukefalos 30 år!

Hade ett så härligt och märkligt moment på biblioteket idag! Kan vara en sån "you had to be there", men testar...

Jag och dottern tog en glass på biblioteket innan vi skulle åka hem. När jag sen knäpper hennes jacka sjunger hon ”man hoppas ändå att barna får ett glas öl”, jag blir lite ställd och frågar ”men vad sjunger du för lustig sång?" Aldrig hört förut och funderar om hon hört det på radion, förskolan osv. Då sjunger hon det igen och skrattar. Jag märker att en farbror ca 70 år bredvid uppmärksammar detta och jag tyckte det var lite pinsamt att hon sjunger om barn som dricker öl..då säger farbrorn glatt ”det är från en Hasse och Tage-revy från 1988 haha!” Han tyckte nog att det var väldigt udda och kul att höra en 4-åring sjunga den år 2026. Jag svarade att då är det pappan som är skyldig... 😅 🤣

Julia och hennes pappa handlade igår, jag satt kvar i bilen. Maken ringde och frågade hur många av en grej jag ville ha, jag sa fyra. När han hade lagt på ropade Julia "ringde mamma och sa att hon ville ha sex?" Jag har alltid trott att sådana berättelser är lite hittepå men ja, nu hände det.

Ironin när man sitter på toaletten hos morföräldrarna och barnet står utanför och läser högt på den lilla toaskylten, "genom dörren":
- Mamma! SITT I RO OCH HA DET BRA, TILLS EN ANNAN VILL PLATSEN HA!
(tystnad pga jag har sagt att jag behöver vara ifred)
- Mamma?! SITT I RO OCH HA DET BRA, TILLS..."
osv.

Att ge sin åttaåring tillgång till en mobil innebär att man får ta emot sms medan man nattar lillasyster. Lite som att messa med en full kompis på krogen 😁
Screenshot_20260516-202940.webp

Mina barn på 5 och 6 år diskuterade vid nattningen ikväll;
-ska vi bo grannar när vi blir vuxna?
-naaah kanske, ska du bo här på gården eller?
*funderar en stund*
-ja, nu när du säger det så ska jag nog det, det borde va lagom att mamma och pappa flyttar in på äldreboende då.

De kommer bli besvikna, varken jag eller sambon kommer ha fyllt 45 när dessa barn blir vuxna🙃🤣

Sonen funderar kring kommande flytten:
Han: ”Mamma i sommar ska vi flytta.”
Jag: ”Ja det stämmer.”
Han: ”Hönsen ska flytta med också.”
Jag: ”Absolut, självklart ska dom det.”
Han: ”Mm.. och brödrosten ska också följa med!”

😆 Det gäller att fokusera på det väsentliga! 😅

Sonen funderar kring kommande flytten:
Han: ”Mamma i sommar ska vi flytta.”
Jag: ”Ja det stämmer.”
Han: ”Hönsen ska flytta med också.”
Jag: ”Absolut, självklart ska dom det.”
Han: ”Mm.. och brödrosten ska också följa med!”

😆 Det gäller att fokusera på det väsentliga! 😅
Så där höll min yngsta på i all evighet.
Ska vi ta med bordet?
Jajamän, allt ska vi ta med när vi flyttar.
Ska vi ta med min kudde?
Absolut, allt här inne ska med!
Ska vi ta med lampan?
Osv osv.

Det var mycket att bearbeta.

Mina barn ska snart ha förskoleavslutning och har tidigare år inte ens velat stå framme med de andra barnen och sjunga. Häromdagen sa jag att i år står de väl ändå med de andra barnen.
H: ja, vi kommer stå där.
Jag: men kommer ni sjunga i år?
S: vi kommer sjunga NÅGOT, men vi kommer inte sjunga samma som de andra barnen.

Hrm 🤷‍♀️

Och off topic men ändå on topic: det är faktiskt goals att kunna fnissa ihop med sitt barn om tokiga grejer som han och syrran sagt, dvs när humorn utvecklats så mycket att han fattar det roliga. Ikväll har vi fnissat hejdlöst åt en klassiker som jag postat för evigheter sen i denna tråd, nämligen:
- jag är så glad att vara din mamma!
- och jag är så glad att vara din pappa! (sagt av sonen när han gissningsvis var runt 4-5 😁)

Liknande trådar

• Bilsemester med tvååring
  • Barnsäkra hemmet
  • Lämplig kattras?
  • Vad gör ni på sommarloven?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat