Bukefalos 28 år!

Rom - vad ska man INTE göra?

fejko

Trådstartare
Sambon och jag ska tillbringa en helg i Rom. Sambon har en hel lista på saker att göra och jag är lite rädd att det blir en enda lång stafett.

Är det något som inte är så där jättekul att besöka. Spontant tänker jag på Vatikanstaten, men jag kanske har fel?

Är det något man inte får missa?
 
Sambon och jag ska tillbringa en helg i Rom. Sambon har en hel lista på saker att göra och jag är lite rädd att det blir en enda lång stafett.

Är det något som inte är så där jättekul att besöka. Spontant tänker jag på Vatikanstaten, men jag kanske har fel?

Är det något man inte får missa?
Det är alltid svårt att komma med rekommendationer, tycker jag. Gillar man konst av olika slag, så är Vatikanstaten rätt trevlig att besöka. När jag var där, bara varit där en gång hittills, så var det stopp vid de mest välkända ställena, men att bara gå runt i staden var rätt trevligt, finns mycket att se mellan de olika stoppen, och att bara vara. Av de storstäder jag varit i hittills, var Rom helt klart en av de trevligare att gå i, tycker jag.
 
Sambon och jag ska tillbringa en helg i Rom. Sambon har en hel lista på saker att göra och jag är lite rädd att det blir en enda lång stafett.

Är det något som inte är så där jättekul att besöka. Spontant tänker jag på Vatikanstaten, men jag kanske har fel?

Är det något man inte får missa?
Haha, själv känner jag att jag spenderade för lite tid i Vatikanstaten när jag var i Rom.
 
Man kan med fördel missa botaniska trädgården om de inte har ryckt upp sig kraftfullt sedan jag var där 2016.

”Planteringarna” innehöll mest lite sorgliga skyltar där växter sannolikt stått någon gång. I övrigt var det torr jord och lite ogräs som man fick beskåda. Några träd och en blommande bougainvilla samt någon skitig fontän med klent vattentryck. Synnerligen ovärt även för en trädgårdsnörd.

Men i övrigt kommer jag inte på något som jag velat missa där. :love: Jo köerna till Vatikanmuseet, Colosseum och Forum Romanum (lååånga) men de köpte jag mig förbi för guidade turer.

Från Botaniska ”trädgården”:
731362CC-25D0-4F66-8035-10A3E26773DD.jpeg
 
Jag tyckte spanska trappan var ganska tråkig. Massor av människor som satt i en trappa bara.

Vatikanstaten tyckte jag ändå var lite fascinerande.
 
Sambon och jag ska tillbringa en helg i Rom. Sambon har en hel lista på saker att göra och jag är lite rädd att det blir en enda lång stafett.

Är det något som inte är så där jättekul att besöka. Spontant tänker jag på Vatikanstaten, men jag kanske har fel?

Är det något man inte får missa?
Är man vääääldigt intresserad av historia så tycker jag att man ska ta en guidad tur på Forum, men är man inte det så kan man lika gärna skippa det.

Något som man väl ändå bör ta en guidad tur på är Colosseum. Det är faktiskt väldigt roligt och intressant, och mycket mindre än man tror.

Vatikanen tyckte jag var kul. Inte för att jag gillar gamla kyrkor, utan för att att det på något vis är en institution som representerar någonting större än mig själv, inkl alla konspirationsteorier.

Spanskra trappan, Fontana di Trevi, etc kan man ta på en promenad i området.

Det viktigaste med Rom tycker jag ändå är atomsfären. Drick en stark kaffe och ät någon god gelato och insug att det i flera tusen år suttit människor på samma torg och gjort ungefär samma sak.
 
Är det något som inte är så där jättekul att besöka.
Det där med att bada i Fontana di Trevi var inte så romantiskt som filmklipp på IMDb vill göra gällande. Vattnet är både kallt, inte speciellt rent samt hade nån konstig algtillväxt på alla ytor i vattnet. Det hade nog inte bytts sedan innan pandemin då jag var där. Möjligheterna att byta om efteråt var också ganska begränsade. Det underlättade iofs att man inte är pryd i sinnet.

Betyg: Klart överskattat. Kanske inte avoid to all costs dock, då själva badandet var gratis.
 
Det där med att bada i Fontana di Trevi var inte så romantiskt som filmklipp på IMDb vill göra gällande. Vattnet är både kallt, inte speciellt rent samt hade nån konstig algtillväxt på alla ytor i vattnet. Det hade nog inte bytts sedan innan pandemin då jag var där. Möjligheterna att byta om efteråt var också ganska begränsade. Det underlättade iofs att man inte är pryd i sinnet.

Betyg: Klart överskattat. Kanske inte avoid to all costs dock, då själva badandet var gratis.
Jag trodde inte ens man fick bada där?

I staden Bath finns ett gammalt romerskt bad som folk brukade bada i tills man upptäckte att de som badat där drabbades av hjärnhinneinflammation, då var det slutbadat.
 
Det är alltid svårt att komma med rekommendationer, tycker jag. Gillar man konst av olika slag, så är Vatikanstaten rätt trevlig att besöka. När jag var där, bara varit där en gång hittills, så var det stopp vid de mest välkända ställena, men att bara gå runt i staden var rätt trevligt, finns mycket att se mellan de olika stoppen, och att bara vara. Av de storstäder jag varit i hittills, var Rom helt klart en av de trevligare att gå i, tycker jag.
Jag har hört fler som sagt att Rom är den roligaste staden man kan besöka.
 
Mitt tips är att följa sevärdheterna i Da Vinci koden och strunta i övriga "önskemål" om då inte sambon nördat ner sig på något hen "måste" besöka.

I min värld är dock katakomberna och Colloseum något som måste ses.
 
Mitt tips är att följa sevärdheterna i Da Vinci koden och strunta i övriga "önskemål" om då inte sambon nördat ner sig på något hen "måste" besöka.

I min värld är dock katakomberna och Colloseum något som måste ses.
Nu var det ju inte Paris som var resemålet ;)
 
Jag måste säga att av alla städer jag besökt var Rom den tråkigaste. Vi tog alla klassiska sevärdheter, men mest lite från sidan. Ingen orkade köa i flera timmar för att få gå in nånstans.
Fast så var det 35 grader varmt också.

Skulle jag åka igen hade jag försökt satsa på grejer som de som bor där gör. Vilka museer osv går de till.
 
Spanska trappan kan man hoppa.
Piazza del Popolo var väl inte så speciellt.
Il Vittoranio är väl fint, men det hade jag lätt kunnat missa.

Peterskyrkan däremot tycker jag är absolut måste.
 
Vatikanstaten var ganska tråkig. Vi skippade köerna där och gick istället runt, käkade glass och tittade på utsidan. Dock hamnade vi i Peterskyrkan (heter den så?) efter ett varv. Fanns då plötsligt ingen kö där.
Inget folk i kyrkan heller direkt. Jag som inte är särskilt intresserad av kyrkgrejer var imponerad av byggnaden och gick därför runt och hittade annat att titta på. Hittade trappan upp på taket och där var det superfint! Tror dock vi kanske var där när man inte får? Var typ två andra där :angel:

Colosseum tittade vi på, men det gick ganska fort. Ganska tråkig grej att glo på.
Spanska trappan var 100% ovärt. Man blir dessutom attackerad av tusen snubbar som försöker ge en blommor och sen vill ha betalt för dem.
Fontana di Trevi var mest jahaja en fin fontän, men tusenmiljoner idioter runtom. Vi passerade den några gånger och visst är den fin men ... ja.

Det absolut bästa vi gjorde var att besöka katakomberna. Vi besökte tre stycken och jag kan inte komma ihåg vilka det var, men det var lätt en av de bästa sakerna jag gjort när jag rest.
 
Vatikanstaten var ganska tråkig. Vi skippade köerna där och gick istället runt, käkade glass och tittade på utsidan. Dock hamnade vi i Peterskyrkan (heter den så?) efter ett varv. Fanns då plötsligt ingen kö där.
Inget folk i kyrkan heller direkt. Jag som inte är särskilt intresserad av kyrkgrejer var imponerad av byggnaden och gick därför runt och hittade annat att titta på. Hittade trappan upp på taket och där var det superfint! Tror dock vi kanske var där när man inte får? Var typ två andra där :angel:

Colosseum tittade vi på, men det gick ganska fort. Ganska tråkig grej att glo på.
Spanska trappan var 100% ovärt. Man blir dessutom attackerad av tusen snubbar som försöker ge en blommor och sen vill ha betalt för dem.
Fontana di Trevi var mest jahaja en fin fontän, men tusenmiljoner idioter runtom. Vi passerade den några gånger och visst är den fin men ... ja.

Det absolut bästa vi gjorde var att besöka katakomberna. Vi besökte tre stycken och jag kan inte komma ihåg vilka det var, men det var lätt en av de bästa sakerna jag gjort när jag rest.
Håller med 100%

Men hatar turister. Försöker undvika allt typiskt turistit, jag vill hellre se det verkliga livet dit jag reser.
 
Håller med 100%

Men hatar turister. Försöker undvika allt typiskt turistit, jag vill hellre se det verkliga livet dit jag reser.
Ja min favorit är typ att gå mellan ställena man besöker. Väljer av samma anledning aldrig guidade turer eller att trängas med turister om det inte är en sevärdhet jag verkligen är intresserad av.

Katakomberna till exempel lyckades vi på något sätt pricka tidigt på morgonen innan turer och så startat, och var därför där när det var relativt folktomt. När vi var klara kunde man gå in i en vägg människor med någon högljudd guide som berättade fakta. Då får man ju noll stämning, noll tänka själv och noll möjlighet att förundras. Blä.
 
Cappuccinermunkarnas krypta var lite spännande, Spanska trappan håller jag med om, mest en grej att ha varit där. Övrigt är ju mest intressant om man gillar historia, jag tyckte de flesta platser var intressanta att besöka, Vatikanen, Peterskyrkan, Colosseum mm. Fontana di Trevi besökte vi på kvällen, det var magisk atmosfär. Vakter stod runt och stoppade alla badförsök, men folk satt runt, nån friade, nån kör passade på att sjunga lite ❤️
Vi hade en svensk privat guide i tre timmar och gick runt då hon visade intressant arkitektur av Bernini och Borromini och mycket historier från Roms historia. Jag gillade Roms atmosfär 🇮🇹
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 200
Senast: Jahaja
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 843
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 807
Senast: sjoberga
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
789
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp