Bukefalos 28 år!

Rom - vad ska man INTE göra?

Colosseum & Palatine hill (forum romanum) eller Vatikanstaten & Sixtinska kapellet, hade rekommenderat att gå guidad tur på iaf en av dom. Dels som redan nämnts kommer man före i kön men det blir också så mycket mer intressant att få höra om all historia, händelser och livet då. Speciellt Palatine hill lr om det var forum romanum, blev osäker nu,. iaf området runt colloseum, är bara massa ruiner som utan kontext blir rätt tradigt att gå å se på ^^

Men att bara går runt i staden hade jag också gärna tagit mig tid till om jag var er. Fontana di Trevi och spanska trappan hade jag mest gått förbi för att ist lägga tid på att äta gott och gå och se i små butiker i samma område
Hitta några smågator lite ifrån dom värsta turistfällorna. Där är så fina byggnader och massa kringelikrokigt att det är kul att bara gå runt och se på staden.

+ Ät massa gelato, melon, skinka, tomat och mozzarella 😁👌
 
Senast ändrad:
Colosseum & Palatine hill (forum romanum) eller Vatikanstaten & Sixtinska kapellet, hade rekommenderat att gå guidad tur på iaf en av dom. Dels som redan nämnts kommer man före i kön men det blir också så mycket mer intressant att få höra om all historia, händelser och livet då. Speciellt Palatine hill lr om det var forum romanum, blev osäker nu,. iaf området runt colloseum, är bara massa ruiner som utan kontext blir rätt tradigt att gå å se på ^^

Men att bara går runt i staden hade jag också gärna tagit mig tid till om jag var er. Fontana di Trevi och spanska trappan hade jag mest gått förbi för att ist lägga tid på att äta gott och gå och se i små butiker i samma område
Hitta några smågator lite ifrån dom värsta turistfällorna. Där är så fina byggnader och massa kringelikrokigt att det är kul att bara gå runt och se på staden.

+ Ät massa gelato, melon, skinka, tomat och mozzarella 😁👌
Forum Romanum och Palatinen är ju mer eller mindre sammanhängande, så det är nog lätt att inte komma ihåg exakt vad som var vad. Kan tro att guide kan vara bra, även om jag gillade att kolla på rutinerna även utan.
 
Min kollega tyckte Rom var lite kul för att det ligger supermoderna byggnader alldeles intill någon gammal lämning från Romartiden.
 
Senast ändrad:
Forum Romanum och Palatinen är ju mer eller mindre sammanhängande, så det är nog lätt att inte komma ihåg exakt vad som var vad. Kan tro att guide kan vara bra, även om jag gillade att kolla på rutinerna även utan.

Jag tycker det är lättare att få stämning utan massa folk, så vi laddade ner en guideapp och gick runt när det var så gott som tomt på kvällen.

Samma sak med Fontana di trevi, nattlig promenad hem från middagen en tisdagskväll, och bara enstaka människor ute.
 
Betala inte extra för att få gå upp i kupolen i peterskyrkan, det är minst lika fint att uppleva den ifrån golvet i kyrkan.
Colosseum var väldigt fint. Ångrar att vi inte tog en guidad tur där. Dock slapp vi köerna in när vi kom dit sent på eftermiddagen.
Sixtinska kapellet var häftigt, men alla de rummen man gick igenom, fulla av målningar på vägen, dit var minst lika fina.
Fontana di trevi höll de på att renovera när vi var där för 8 år sedan. Så den hade jag gärna sett igen.
Rom var väldigt fint bara att promenera runt i vill jag minnas.
Vi åkte en hop on hop off buss som gick förbi de största sevärdheterna. Det var trevligt.
 
Vi var aldrig till Vatikanen och känner ej att jag missade ngt?

Vi gick gick gick, inte kommunala färdmedel mer än en tur med hop on hop of buss för det ingick i ngn biljett vi hade :) finns sevärdheter runt varje hörn bara att promenera runt så stöter man på ngt intressant!

Ett måste är att köpa till speed pass till inträdesbiljetterna till tex colosseum och forum. Inga köer alls, medans andra verkade stå där hur länge som helst!
 
Betala inte extra för att få gå upp i kupolen i peterskyrkan, det är minst lika fint att uppleva den ifrån golvet i kyrkan.
Colosseum var väldigt fint. Ångrar att vi inte tog en guidad tur där. Dock slapp vi köerna in när vi kom dit sent på eftermiddagen.
Sixtinska kapellet var häftigt, men alla de rummen man gick igenom, fulla av målningar på vägen, dit var minst lika fina.
Fontana di trevi höll de på att renovera när vi var där för 8 år sedan. Så den hade jag gärna sett igen.
Rom var väldigt fint bara att promenera runt i vill jag minnas.
Vi åkte en hop on hop off buss som gick förbi de största sevärdheterna. Det var trevligt.
Jag har varit uppe i Peterskyrkan kupol och tyckte att det var mycket väl värt att gå upp i. Men då fick man gå ut på utsidan, så det var den magnifika utsikten över Rom som var behållningen. Fick man inte det när du var där?
 
Vi var aldrig till Vatikanen och känner ej att jag missade ngt?

Vi gick gick gick, inte kommunala färdmedel mer än en tur med hop on hop of buss för det ingick i ngn biljett vi hade :) finns sevärdheter runt varje hörn bara att promenera runt så stöter man på ngt intressant!

Ett måste är att köpa till speed pass till inträdesbiljetterna till tex colosseum och forum. Inga köer alls, medans andra verkade stå där hur länge som helst!
När det gäller köer så beror det faktiskt när under säsongen som man är där. Senast jag var där var det super lågsäsong, november, och de med ”springa före kön”biljetter fick stå i längre i kö än vi andra! Men speedbiljetter är helt klart värda under högsäsong.
 
Sambon och jag ska tillbringa en helg i Rom. Sambon har en hel lista på saker att göra och jag är lite rädd att det blir en enda lång stafett.

Är det något som inte är så där jättekul att besöka. Spontant tänker jag på Vatikanstaten, men jag kanske har fel?

Är det något man inte får missa?
Spontant tänker jag att både Forum och Colosseum är ganska överskattade och jag är helt nöjd med att bara ha sett det på utsidan och istället lägga tiden på att strosa runt i områdena runt omkring istället.
Vatikanen, inklusive Peterskyrkan, är väl värda sina besök.

Tips om att ta Fontana di Trevi riktigt tidigt på morgonen innan folkmassorna kommer dit. Sen kan man promenera vidare till spanska trappan så är de två avhandlade. Apropå promenerande tycker jag det kan vara lite trevligt att promenera längs via vittoro veneto och spana på alla lyxiga hotell längs vägen. Som flera skrivit har Rom fantastisk atmosfär och man får ut mycket bara av att strosa runt och äta glass.

Har man ett kombinerat politiskt och arkitektoniskt intresse och finner Mussolinis tid fascinerande, och vill göra något off the beaten path är stadsdelen EUR värd en omväg. Men då ska man nog ha lite extra tid i stan än bara en helg.

Det är få städer som uttrycket att man inte ska äta på turistgatorna stämmer såväl som i Rom. I Castro Pretorio-området finns många bra restauranger, La Famiglia är ett HETT tips (bli inte avskräckt om det är typ tomt kl 18, lokalinvånare äter senare :D).
 
Jag har varit uppe i Peterskyrkan kupol och tyckte att det var mycket väl värt att gå upp i. Men då fick man gå ut på utsidan, så det var den magnifika utsikten över Rom som var behållningen. Fick man inte det när du var där?

Jo, nu när du säger det så fick vi ju det. Uppenbarligen var det inte mitt starkaste minne av Rom. Men visst var utsikten vacker. Men själva kupolen var inte så speciell i jämförelse med resten av kyrkan.
Pantheon gjorde ett större intryck på mig om man ska jämföra kupoler.
 
Det är jättesvårt att råda vad man ska se och inte se. Det beror på så mycket bla intresse, tålamod att stå i köer, låg eller högsäsong, ork att hålla tempo hela dagarna.

Jag har varit två ggr i Rom med ca 30 år emellan. Förbered er på att det är långa köer till vissa sevärdheter, på högsäsong extremt långa köer. Högsäsong lönt att köpa speed-biljetter, lågsäsong ingen tidsvinst. Centrum där de flesta sevärdheter ligger är litet, det går bra att gå till allt. Sixtinska kapellet mm ej värt att se om inte speciellt konstintresserad. Peterskyrkan mycket väl värd att se. Colloseum ska man def åtminstone ha sett från utsidan. Forum Roman såg jag första gången från utsidan andra gången gick vi in. Helt klart värt att se från insida, men bra att ha åtminstone någon form av guidebok, annars blir det mest en massa ruiner bara. Ångrar-att vi inte tog en guidad tur. Spanska trappan är inget speciellt alls, men den ligger precis vid gatan med mycket lyxaffärer så ska man dit ser man den ändå. Fontana di Trevi klart sevärd, men mycket folk som lite förtar stämningen. Men det tar ingen större tid att gå dit och att ha sett den. Sen finns det många vackra fontäner lite överallt.

Jag och sambon tar alltid en hopp on hopp off buss istorstäder, mem inte i Rom. Sevärdheterna ligger inte vid busslämpliga gator.

Långt inlägg, så slutkläm, börja med det ni absolut vill se och känn er fram för hur ni sen vill lägga upp resan. Det finns massor att se, men det är stort nöje att bara gå omkring och njuta av en mycket gammal stad.
 
Man kan med fördel missa botaniska trädgården om de inte har ryckt upp sig kraftfullt sedan jag var där 2016.

”Planteringarna” innehöll mest lite sorgliga skyltar där växter sannolikt stått någon gång. I övrigt var det torr jord och lite ogräs som man fick beskåda. Några träd och en blommande bougainvilla samt någon skitig fontän med klent vattentryck. Synnerligen ovärt även för en trädgårdsnörd.

Men i övrigt kommer jag inte på något som jag velat missa där. :love: Jo köerna till Vatikanmuseet, Colosseum och Forum Romanum (lååånga) men de köpte jag mig förbi för guidade turer.

Från Botaniska ”trädgården”:
Visa bifogad fil 102544

Blev nyfiken och kollade Tripadvisors omdömen från senare tid. Tydligen har de numera piffat upp den botaniska trädgården genom att addera: utplacerade dinosaurier i glasfiber. :eek::arghh::banghead: Dock verkar själva trädgårdsinslaget inte ha förbättrats nämnvärt enligt omdömen som "worst gardens ever", "terrible" "poorly maintained" och "dinosaur inflation" med beskrivningar av ytterligare döda växter och förfallna växthus med blandat skräp som innehåll.

En del besökare har i och för sig större överseende och ger glada tillrop och orimligt generösa betyg. Men de kanske gillar dinousarier i glasfiber och blev glatt överraskade att finna sådana.
 
Blev nyfiken och kollade Tripadvisors omdömen från senare tid. Tydligen har de numera piffat upp den botaniska trädgården genom att addera: utplacerade dinosaurier i glasfiber. :eek::arghh::banghead: Dock verkar själva trädgårdsinslaget inte ha förbättrats nämnvärt enligt omdömen som "worst gardens ever", "terrible" "poorly maintained" och "dinosaur inflation" med beskrivningar av ytterligare döda växter och förfallna växthus med blandat skräp som innehåll.

En del besökare har i och för sig större överseende och ger glada tillrop och orimligt generösa betyg. Men de kanske gillar dinousarier i glasfiber och blev glatt överraskade att finna sådana.
Alla bra botaniker har kanske blivit upplockade av Vatikanen, deras trädgårdar ska vara spektakulära har jag hört. Och nog utan dinosaurier :D
 
Vi var aldrig till Vatikanen och känner ej att jag missade ngt?

Spontant tänker jag att både Forum och Colosseum är ganska överskattade och jag är helt nöjd med att bara ha sett det på utsidan och istället lägga tiden på att strosa runt i områdena runt omkring istället.

Behöver man inte ha varit där för att kunna avgöra det? ;) ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 295
Senast: Jahaja
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 868
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 837
Senast: sjoberga
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
806
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp