Bukefalos 28 år!

Rom - vad ska man INTE göra?

När jag var i Rom gick vi en guidad mat-vandring. Vi promenerade runt i några kvarter, fick lite historia berättad för oss och massa god mat. Lätt det bästa i Rom.
Sen gillade jag Colosseum och Forum Romanum, mest av nostalgiska skäl från min gymnasielärare som älskade Rom och romartiden och gärna ägnade halva lektionerna åt att berätta om sina resor (och jag minns ganska lite av latinska verb...)
 
Jag var där för bara några veckor sedan, och ja - det blev lite av ett maraton iom min kompis ville se "allting" på endast en helg.... Men sjukt kul! Vi hann med spanska trappan, trevifontänen, pantheon, Vatikanet, Colosseum, Forum romanum, cirkus maximus, diverse annat som jag inte kommer ihåg vad hette, samt en föreställning i operan. Och middag + lunch i Trastevere, som är en jättemysig del av staden med massa små restauranger.

Vad ni vill göra och vad ni ska skippa beror ju helt på vad ni tycker är kul. Personligen tyckte jag Colosseum och Forum Romanum var roligare än Vatikanet, men det är helt en smakssak. Vi var dessutom i st Maria Maggiore basilika (kyrka) som jag tyckte var minst lika fin (inuti) som Sixtinska kapellet (och dessutom gratis).

Gör en lista på vad ni vill prioritera, och fundera på om ni skulle vilja åka ett varv med en sightseeing-buss; dom finns det massor av med guiding (i hörlurar) på engelska, kan vara skönt att sitta ner och åka runt istället för att gå överallt, och de har dessutom "hop on/off" så man kan gå ut och kolla närare på saker om man vill.
 
När jag var i Rom gick vi en guidad mat-vandring. Vi promenerade runt i några kvarter, fick lite historia berättad för oss och massa god mat. Lätt det bästa i Rom.
Sen gillade jag Colosseum och Forum Romanum, mest av nostalgiska skäl från min gymnasielärare som älskade Rom och romartiden och gärna ägnade halva lektionerna åt att berätta om sina resor (och jag minns ganska lite av latinska verb...)

Älskade också matvandringen! Jag tänker fortfarande längtansfullt på den ibland, så fantastiskt fin kväll och så otroligt gott och mysigt. Kommer jag dit igen så står en ny guidad matvandring bland mina första punkter på önskelistan. Men Colosseum är ju också så spektakulärt på så många sätt, och Forum Romanum (och Pantheon) - bara att gå på samma platser som Julius Caesar travat omkring, och Augustus och Livia, och alla dåtidens superkändisar! Snacka om historiens vingslag.
 
Köp biljett till hop in hop off-buss! Då slipper du gå långa sträckor, kan lyssna på en guide medan du ser dig omkring och kan hoppa av hur många gånger du vill. Så värt att slippa komma hem utmattad med blåsor på fötterna som många verkar göra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 200
Senast: Jahaja
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 843
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 807
Senast: sjoberga
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
789
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp