Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

En perfekt ros att starta med! Så enkel och fin :love:

Bra, för rosor är inte riktigt mitt gebit även om jag gillar dem rent generellt. Har mest bara pysslat med de som funnits på de gårdar jag bott på, men här finns ju i princip noll och inget alls i perennväg förutom två rhododendron som jag fick av föräldrarna tidigare i sommar och mitt lilla äppelträd, som jag sådde från kärna ifjol + liljorna nere i skogen (de ska jag dock gräva upp och sätta framför sommarstugan, så att de syns)

Dvs min trädgård består mest bara av gräs, gräs, gräs och ännu mer gräs :cautious:
 
Här kommer en före-efter bild från jobbet.
IMG_20190731_191559.jpg


Jag ska ta sticklingar från de här rosorna och hoppas på att de vill överleva och bo hos mig.
 
Jag har blivit med trädgård, dock en liten en, men det är nog bra för en komplett nybörjare som mig 😅 tänkte inte göra så mycket med den nu första året, men funderar på att plantera en honungsros eller Lykkefund. Har ett träd med en tråkig stam nära entrén på huset, tänkte rosen kanske kan växa upp i den, går den att plantera lite in i augusti i år eller är det bättre att vänta till nästa år?

Blommar rosor en gång/ sommar lr blommar dom om igen?

Har ingen aning om vilket träd det är men en kompis gissar på rönnsumak :) vet inte om det spelar någon roll?

Är sol nästan hela dagen där trädet står, men trädet skuggar en del neråt tror jag, inte så mycket vind och i zon 1. ☺️ Kanske någon har något annat förslag än dom två jag tänker på?

Hoppas inte inlägget blev alltför rörigt/osammanhängande 😅
 
Det här med klätterrosor är något helt nytt för mig, men i min trädgård växer en ros som två trädgårdsintresserade vänner säger troligtvis är en New Dawn. Den växer intill väggen på min friggebod och i våras klippte jag ner den nästan helt då friggeboden behöver målas. Men saker kom emellan och jag har ännu inte målat, så nu har grenarna hunnit bli 2-3 meter höga/långa och monsterkraftiga. O_o Får se hur det går med målningen utan att skada både mig själv och rosen, i värsta fall får jag klippa ner den nu igen men ska försöka böja ut grenarna så gott det går...

Jag vet dock inte hur jag ska hantera den sen nästa år. Den har ingen spaljé att klättra på utan står fritt intill väggen, men grenarna hänger ut åt sidorna förstås. Vad ska jag göra nästa år? Klippa ner den igen? Hur får man den att vilja klättra på en spaljé? Jag är van vid klematis och vildvin och de är ju helt annorlunda jämfört med detta taggiga monster. :o
 
Jag vet dock inte hur jag ska hantera den sen nästa år. Den har ingen spaljé att klättra på utan står fritt intill väggen, men grenarna hänger ut åt sidorna förstås. Vad ska jag göra nästa år? Klippa ner den igen? Hur får man den att vilja klättra på en spaljé? Jag är van vid klematis och vildvin och de är ju helt annorlunda jämfört med detta taggiga monster. :o
Du sätter upp en spalje - t.ex.armeringsnät. Sedan skaffar du clips speciellt gjorda för att fästa upp växter och fäster grenarna vid spaljen.
 
Du sätter upp en spalje - t.ex.armeringsnät. Sedan skaffar du clips speciellt gjorda för att fästa upp växter och fäster grenarna vid spaljen.
Ok, jag förstår. Någon som har tips på hur man snyggast fäster ett armeringsnät i väggen då? För det behöver väl sitta typ 10 cm ut från väggen också...
 
Visa bifogad fil 33203
Min Nostalgie ser ut så här. Är det ett bevis på att den planterats för grunt och att det rödbladiga som kommit upp med full fart inte alls är någon Nostalgie?
Visa bifogad fil 32498
Här står växterna i stallet i väntan på plantering. Hoppas inte hästarna tar sig ur boxarna för då ryker väl alla rosor 🧐😆
Vänta lite innan du tar bort.

Min erfarenhet är att det kan vara rött när det skjuter fart och rättar till sig när kvisten mognat.
Visserligen är risken stor att det är något annat , men som sagt, vänta ett tag.
Jag har haft sådan kvist som jag sparat av nyfikenhet och det har senare visat sig att det faktisk varit äkta sort.
+ en på tanten. Titta på den här nostalgien så ser man att de nya skotten är mörka precis som på din ros.
 
Alltså.
Min Leverkusen är på tredje året. Den är benägen att vissna om vintrarna så jag får klippa rätt mycket.

Men det mest irriterande är att den itne blommat en enda gång. Den ska vara blomvillig men inte hos mig. Funderar på att gräva upp och slänga och sätta dit något annat som är snällare.
(jag trodde Leverkusen var snäll :meh: )
 
Alltså.
Min Leverkusen är på tredje året. Den är benägen att vissna om vintrarna så jag får klippa rätt mycket.

Men det mest irriterande är att den itne blommat en enda gång. Den ska vara blomvillig men inte hos mig. Funderar på att gräva upp och slänga och sätta dit något annat som är snällare.
(jag trodde Leverkusen var snäll :meh: )
Min blommar men är i övrigt helt eländig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 552
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 559
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp