Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Kul att hitta den här tråden! Har ett gäng rosor som jag fått order om att flytta, har lite ångest, har dålig erfarenhet av att flytta växter:( Men rejäla gropar, rosjord och "knölen" under jord lyder ordern! Men hur länge ska jag vänta? De blommar ju så fint nu...
 
Kul att hitta den här tråden! Har ett gäng rosor som jag fått order om att flytta, har lite ångest, har dålig erfarenhet av att flytta växter:( Men rejäla gropar, rosjord och "knölen" under jord lyder ordern! Men hur länge ska jag vänta? De blommar ju så fint nu...
Kan du avvakta minst en månad till, så gör det gärna. Jag flyttade dock en stor ros för en månad sen, jag hade inget val. Klippte inte ner den heller, men grävde rejält och fyllde med bra jord. Och har stödvattnat mycket. Lycka till!
 
Vad fint det kommer bli! Det är så himla kul att se en trädgård växa fram.
Tips på växter, så tycker jag att ulleternell tror jag skulle bli superfint mot dina Charles Darwin-rosor, liksom havtorn ”Hikul” som du kan forma till bollar.

Det kanske är en synvilla när man inte ser proportionerna riktigt, men det ser för mig ut som om du har satt rosorna lite tätt och lite nära rabattkanten.
Tack för bra tips, ska kika på dem 😊

Jag blev informerad om att austinrosorna skulle placeras 30-40cm från varandra så därav att de står tätt (valde 40 för att fylla ut liite 🤣). Jag satte dem 30cm från rabattkanten för jag vill att de väller ut lite
 
Vad samplanterar ni era rosor med? Jag har rosor i en rabatt, men min fantasi för vad som mer ska finnas i rabatten är minst sagt skral.
 
Kan du avvakta minst en månad till, så gör det gärna. Jag flyttade dock en stor ros för en månad sen, jag hade inget val. Klippte inte ner den heller, men grävde rejält och fyllde med bra jord. Och har stödvattnat mycket. Lycka till!
Det gör jag gärna, har inte riktigt tid just nu ändå 🙄 Ja hoppas de klarar sig!
 
35279

Den här ska flyttas! Har fem halvdana plantor som ska sättas i grupp. Rhapsody in blue.
 
Alltså, den här gör mig förvirrad.
DSC_7233.JPG

Bilden tagen med blixt nu på kvällen. Blombladen blir bara vitare och vitare för varje blomning.
 
Nån som har en gissning på denna rosen?
Svag doft, gissar rabattros, yttre bladen är betydligt mörkare än mitten. Gissade först på Blue Moon men den känns för rosa för det? Tror den remonterar
IMG_20190822_190240_375.jpg
 
Jag fick möjligheten att rädda ett helt gäng med rosor, vi får se hur många som överlever för det var svårt att få med rötter på en del av dem eftersom de var riktigt gamla och väletablerade. Någon enstaka hade knopp nu men de flesta var hårt nerklippta eftersom de hade varit ivägen så det blir spännande att se vad det är för något! Minst 3 klätterrosor är det och så ett gäng andra.
En som inte var helt nerklippt stod i full blom och är antingen en klätterros eller en yvig buskros (hade växt mot spaljé). Någon som har en gissning om vad det kan vara för någon? Blommorna är rosa-rosa och sitter i klasar.
20190828_062549.jpg
 
Jag fick möjligheten att rädda ett helt gäng med rosor, vi får se hur många som överlever för det var svårt att få med rötter på en del av dem eftersom de var riktigt gamla och väletablerade. Någon enstaka hade knopp nu men de flesta var hårt nerklippta eftersom de hade varit ivägen så det blir spännande att se vad det är för något! Minst 3 klätterrosor är det och så ett gäng andra.
En som inte var helt nerklippt stod i full blom och är antingen en klätterros eller en yvig buskros (hade växt mot spaljé). Någon som har en gissning om vad det kan vara för någon? Blommorna är rosa-rosa och sitter i klasar.
Visa bifogad fil 35736

Ingen aning om vad det är för ros men mitt ha-begär gick i taket! :eek: :love: OTROLIGT vacker!
 
Jag fick möjligheten att rädda ett helt gäng med rosor, vi får se hur många som överlever för det var svårt att få med rötter på en del av dem eftersom de var riktigt gamla och väletablerade. Någon enstaka hade knopp nu men de flesta var hårt nerklippta eftersom de hade varit ivägen så det blir spännande att se vad det är för något! Minst 3 klätterrosor är det och så ett gäng andra.
En som inte var helt nerklippt stod i full blom och är antingen en klätterros eller en yvig buskros (hade växt mot spaljé). Någon som har en gissning om vad det kan vara för någon? Blommorna är rosa-rosa och sitter i klasar.
Visa bifogad fil 35736

gissar på The Fairy
 
Jag fick möjligheten att rädda ett helt gäng med rosor, vi får se hur många som överlever för det var svårt att få med rötter på en del av dem eftersom de var riktigt gamla och väletablerade. Någon enstaka hade knopp nu men de flesta var hårt nerklippta eftersom de hade varit ivägen så det blir spännande att se vad det är för något! Minst 3 klätterrosor är det och så ett gäng andra.
En som inte var helt nerklippt stod i full blom och är antingen en klätterros eller en yvig buskros (hade växt mot spaljé). Någon som har en gissning om vad det kan vara för någon? Blommorna är rosa-rosa och sitter i klasar.
Visa bifogad fil 35736

Jag ramlade över en som var ganska lik, Sommerwind? :) Vet inte om den helt stämmer med färgen, dock.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 609
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 466
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 317
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp