Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Någon som har bra tips på rosor för zon 6-7? Någon klättervariant framför verandan i söderläge (gult hus så funderar på om en Flammentanz kan bli snyggt men har ingen aning om hur höga dom blir så långt norrut 🤔, ju högre desto bättre) och någon lämplig för att göra ett större buskage/ avgränsande häck av. Den senare får gärna vara ordentligt taggig så den ”uppmuntrar” suspekt folk att inte försöka gå igenom där :angel:.
Polstjärnan är en vit klätterros som är härdig - blir rejält hög och tycks överleva det mesta (har "försökt ha död på" min flera gånger men den har fantastiskt nog överlevt.)
Mot södergavel och i ganska dålig jord i zon 4 så har vår Flammentanz nog blivit 4-5 meter hög, men jag är dålig på att binda upp den. (Tidigare växte olstjärnan där, men den blev för hög)
I del 2 av Lars-Åke Gustavssons rosbok finns det listor med rosor upp till zon 8. Kan se vad han rekommenderar. Är det klätterros som du vill ha?
 
Polstjärnan är en vit klätterros som är härdig - blir rejält hög och tycks överleva det mesta (har "försökt ha död på" min flera gånger men den har fantastiskt nog överlevt.)
Mot södergavel och i ganska dålig jord i zon 4 så har vår Flammentanz nog blivit 4-5 meter hög, men jag är dålig på att binda upp den. (Tidigare växte olstjärnan där, men den blev för hög)
I del 2 av Lars-Åke Gustavssons rosbok finns det listor med rosor upp till zon 8. Kan se vad han rekommenderar. Är det klätterros som du vill ha?
Tack! Det vore jättesnällt. Kikat en del på Flora Linnéa men deras zonrekommendationer skiljer sig lite från en hel del andra ställen så svårt att veta vad jag ska tro egentligen. Normalt så odlar jag i zon 3 så det är ju lite skillnad.
Den vid verandan får gärna vara en klättrare. Rambler fungerar antagligen också så länge den går att övertyga till ett lite mer upprätt växtsätt.
De som är tänkta till avgränsare i trädgården är enda kravet egentligen att de ska vara relativt storväxta och friska. Kikat lite på en del kulturarvsorter men inte fastnat riktigt för någon än.
 
Tack! Det vore jättesnällt. Kikat en del på Flora Linnéa men deras zonrekommendationer skiljer sig lite från en hel del andra ställen så svårt att veta vad jag ska tro egentligen. Normalt så odlar jag i zon 3 så det är ju lite skillnad.
Den vid verandan får gärna vara en klättrare. Rambler fungerar antagligen också så länge den går att övertyga till ett lite mer upprätt växtsätt.
De som är tänkta till avgränsare i trädgården är enda kravet egentligen att de ska vara relativt storväxta och friska. Kikat lite på en del kulturarvsorter men inte fastnat riktigt för någon än.
Generellt så är ju de rena arterna och t ex rugosor härdiga. Tror att det även finns Moyesi-rosor som är härdiga. Såg en enorm i Trondheim en gång (men det är kanske bara zon 4 vid havet?)

Själv har jag en (självsådd troligen - minns inte att jag har planterat den) canina-ros som växer mot samma vägg som ovan nämnda Flammentanz, den har vuxit sig högre i faktiskt ingen jord alls. Till skillnad mot Flammentanz så blommar den endat en gång, och de ljusrosa blommorna passar kanske inte mot gult?
Jag skall kolla vad Lars-Åke kan rekommendera och återkommer!


Rättelse: Flammentanz är engångsblommande, bara det att den får så enormt många blommor så den håller på en längre period, och betydligt senare än vildrosorna.
 
Tack! Det vore jättesnällt. Kikat en del på Flora Linnéa men deras zonrekommendationer skiljer sig lite från en hel del andra ställen så svårt att veta vad jag ska tro egentligen. Normalt så odlar jag i zon 3 så det är ju lite skillnad.
Den vid verandan får gärna vara en klättrare. Rambler fungerar antagligen också så länge den går att övertyga till ett lite mer upprätt växtsätt.
De som är tänkta till avgränsare i trädgården är enda kravet egentligen att de ska vara relativt storväxta och friska. Kikat lite på en del kulturarvsorter men inte fastnat riktigt för någon än.
Jag testar om det går att göra det enkelt för mig och bifogar bilder ur boken. Börjar med rosor härdiga t o m zon 8.
33751
 
Listan för zon 6 var väldigt lång, men här kommer texten som hör till:
33756


Jag noterade att även Aïcha är härdig i zon 6, en annan stackars ros som har flyttat runt mellan olika mindre bra växtplatser i min trädgård men som ändå blommar fantastiskt.
 
Någon som har koll på var man kan få tag på rosor som är odlade på egen stam? Hittade för ganska många år sedan en handelsträdgård i Skåne (Ystadstrakten?) som hade, men de hade slutat med postorder, och nu har jag glömt vad den hette.
 
Någon som har koll på var man kan få tag på rosor som är odlade på egen stam? Hittade för ganska många år sedan en handelsträdgård i Skåne (Ystadstrakten?) som hade, men de hade slutat med postorder, och nu har jag glömt vad den hette.
Roskraft? :)
Har en hemsida också och verkar skicka en del men har ett större utbud om man åker dit istället.
 
Roskraft? :)
Har en hemsida också och verkar skicka en del men har ett större utbud om man åker dit istället.
Tack! Den var det säkert!
Om någon vet någon plantskola lite närmare Stockholm som för rosor odlade på egen stam så får ni gärna tipsa (eller om någon vet någon som brukar ta in från Roskraft).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 628
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 466
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 317
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp