Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Jag fick möjligheten att rädda ett helt gäng med rosor, vi får se hur många som överlever för det var svårt att få med rötter på en del av dem eftersom de var riktigt gamla och väletablerade. Någon enstaka hade knopp nu men de flesta var hårt nerklippta eftersom de hade varit ivägen så det blir spännande att se vad det är för något! Minst 3 klätterrosor är det och så ett gäng andra.
En som inte var helt nerklippt stod i full blom och är antingen en klätterros eller en yvig buskros (hade växt mot spaljé). Någon som har en gissning om vad det kan vara för någon? Blommorna är rosa-rosa och sitter i klasar.
Visa bifogad fil 35736
Sommerwind eller Bonica?
 
Är det vår snart?! :D
Längtar tills värmen återvänderoch jag får se vad som tar sig av det jag planterade förra året.

Min trädgård, dess rabatter är snart ett år gammal, sen jag satta spaden i jorden och började gräva.
Här är några före och efter bilder på mitt trädgårdsprojekt, en English rose garden nu när jag numera bor i Storbrittanien med helt andra förutsättningar än när jag bodde i Hälsinglad i zon5.

Ca 30 rosor hanns planteras, allt från klätterrosor som New Dawn till A Shropshire Lad till buskrosor som Munsteadwood och Desdemona och tehybridrosor som Peace och Black Baccara.
Plus ett antal perenna plantor som vallmo, stockrosor, klematis, lavendel, förgetmigej, iris och nävor mm.

Panorama summer 2019_redigerad-1.jpg
 
@Rhodugune Vilken skillnad! :love: Och så härligt engelskt det ser ut, jag har sett ett antal "gör om trädgården" i engelska tv-produktioner med just det stuket. Kan tänka mig att det är tacksamt läge för rosorna med milt klimat och planken runt om, det blir en riktig idyll när det växt till sig ännu mer!

(Men nu blev jag påmind om att jag inte köpte och planterade EN enda ny ros förra året. Det känns inte hälsosamt alls, måste såklart kompenseras under 2020 på något sätt.)
 
Jag piper in här med en fråga. Jag ska flytta ut till ett litet hyreshus på landet och bygga rastgård till katterna. Men jag vill ha nån form av klätterväxt och efter lite tänkande tycker jag att rosor passar på ett torp från 1800-talet.
Men jag är osäker på hur tunga rosorna blir, hur jag bör planera den delen av rastgården där rosorna ska klättra.
Min tanke idag är 4,5x4,5 tum med alloxnät (rådjursnät) som sitter fast med vinkeljärn i fasaden, men sen fäster i nästa nätsektion som står bredvid. Det ska stå på marken, dvs inga jordankare. Jag tror inte nätet klarar tygden i sig, men klarar sektionen det? Bör jag ha nått kraftigare nät (tänker om jag sätter kompostnät där för rosorna att klättra i) eller är det ett måste att fästa sektionen i marken också?
Är det nån som ens förstår ju jag menar? 😜

Den här bilden är snodd på nätet, men är förlaga för min plan. Utöver att jag kommer ha fristående sektioner där dom har satt upp nätet helt hela längden. Jag är inte heller säker på att jag kommer ha tak och rosorna ska planteras på utsidan.
 

Bifogade filer

  • cc57ec0197f06c84d1bfec215bbafc40.jpg
    cc57ec0197f06c84d1bfec215bbafc40.jpg
    49,6 KB · Visningar: 26
Jag piper in här med en fråga. Jag ska flytta ut till ett litet hyreshus på landet och bygga rastgård till katterna. Men jag vill ha nån form av klätterväxt och efter lite tänkande tycker jag att rosor passar på ett torp från 1800-talet.
Men jag är osäker på hur tunga rosorna blir, hur jag bör planera den delen av rastgården där rosorna ska klättra.
Min tanke idag är 4,5x4,5 tum med alloxnät (rådjursnät) som sitter fast med vinkeljärn i fasaden, men sen fäster i nästa nätsektion som står bredvid. Det ska stå på marken, dvs inga jordankare. Jag tror inte nätet klarar tygden i sig, men klarar sektionen det? Bör jag ha nått kraftigare nät (tänker om jag sätter kompostnät där för rosorna att klättra i) eller är det ett måste att fästa sektionen i marken också?
Är det nån som ens förstår ju jag menar? 😜

Den här bilden är snodd på nätet, men är förlaga för min plan. Utöver att jag kommer ha fristående sektioner där dom har satt upp nätet helt hela längden. Jag är inte heller säker på att jag kommer ha tak och rosorna ska planteras på utsidan.
Det finns massor av snygga växtstöd, jag skulle investera i ett sånt, eller bygga ett som passar. Klätterrosor kan se väldigt olika ut, en del sorter är ganska svagväxande och skulle inte vara något problem, vissa blir rejält kraftiga och flera meter höga, dom kommer behöva mer stöd!
 
Det finns massor av snygga växtstöd, jag skulle investera i ett sånt, eller bygga ett som passar. Klätterrosor kan se väldigt olika ut, en del sorter är ganska svagväxande och skulle inte vara något problem, vissa blir rejält kraftiga och flera meter höga, dom kommer behöva mer stöd!

Hur fäster man sånna växtstöd?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 552
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 559
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp