Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

32330

VILLHÖVER!
Jag har förträngt namnet, det var franskt och jag kan för mitt liv inte uttala det. Kan återkomma när jag kommer på det. Den doftar alldeles underbart men jag har ingen plats för den :cautious:
 
Vackra @athena_arabians !
Undrar lite hur många olika sorters rosor du har :)?

Har tänkt anlägga en spaljé med rosor, lite som de gjorde på förra stället i svt:s trädgårdstider.
Som en gång men har ännu inte kommit till skott.

Någon här i tråden kanske har något liknande?

Tack :love:

Utöver ovanstående har jag Madame Boll, Jacques Cartier och Glendora/Joasine Hanet (portlandrosor), Quatre Saisons (höstdamask), Salet (remonterande mossros, R. centifolia muscosa), Finlands vita ros "Plena" och Stanwell Perpetual (R. spinosissima), Honorine de Brabant och Zéphirine Drouhin (bourbonros), Polstjärnan (R. :D beggeriana), Félicite Parmentier (R. alba) samt Ispahan (R. damascena). Jag saknar en gallica och en centifolia men det kommer nog...

Jag har två R. rugosa också (en vit och en rosa) men de räknas inte... de är inte direkt några favoriter :cautious:

Här ska klätterrosorna bo:
62594326_534784690395244_6997881922079329727_n.jpg

Thujorna skuggade gräsmattan för mycket men eftersom vi sparade stammarna som spaljé är de inte helt borta ändå. Plus att min trädgård är ju lite av en naturträdgård så det ser bättre ut med dem som stolpar.
 
Tack :love:

Utöver ovanstående har jag Madame Boll, Jacques Cartier och Glendora/Joasine Hanet (portlandrosor), Quatre Saisons (höstdamask), Salet (remonterande mossros, R. centifolia muscosa), Finlands vita ros "Plena" och Stanwell Perpetual (R. spinosissima), Honorine de Brabant och Zéphirine Drouhin (bourbonros), Polstjärnan (R. :D beggeriana), Félicite Parmentier (R. alba) samt Ispahan (R. damascena). Jag saknar en gallica och en centifolia men det kommer nog...

Jag har två R. rugosa också (en vit och en rosa) men de räknas inte... de är inte direkt några favoriter :cautious:

Här ska klätterrosorna bo:
62594326_534784690395244_6997881922079329727_n.jpg

Thujorna skuggade gräsmattan för mycket men eftersom vi sparade stammarna som spaljé är de inte helt borta ändå. Plus att min trädgård är ju lite av en naturträdgård så det ser bättre ut med dem som stolpar.

Kan du inte lägga in en bild på din Honorine de Brabant? Vad tycker du om den? Är den kinkig eller snäll?
 
Nu har jag bestämt mig för vad jag vill ha i det hål som finns i avgränsningen mellan trädgård och skog. Kanske något inspirerad av innehållet i tråden tänker jag mig en ros och har googlat fram tre huvudkandidater (jag kan inget om rosor):
Mme Plantier
Rosa Mundi
Stanwell Perpetual

Det är ett ganska utsatt läge, skuggigt och vår trädgård varierar mellan zon 5-6. Rosen kommer stå bredvid en gigantisk schersmin så jag behöver något som "tar för sig". Har trådens rosproffs några tankar om de tre alternativen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 522
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 326
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 536
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp