Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Nu har jag bestämt mig för vad jag vill ha i det hål som finns i avgränsningen mellan trädgård och skog. Kanske något inspirerad av innehållet i tråden tänker jag mig en ros och har googlat fram tre huvudkandidater (jag kan inget om rosor):
Mme Plantier
Rosa Mundi
Stanwell Perpetual

Det är ett ganska utsatt läge, skuggigt och vår trädgård varierar mellan zon 5-6. Rosen kommer stå bredvid en gigantisk schersmin så jag behöver något som "tar för sig". Har trådens rosproffs några tankar om de tre alternativen?
Mme Plantier hade jag på gården. Ljuvlig! Fick den inte att ta fart och växa dock, den höll sig rätt ynklig. Men kanske var jag inte tillräckligt snäll mot den.
Rosa Mundi har jag nu. Fick rotskott av en beklant. Den växer bäst av de skott jag fått genom åren. I sommar blommar den bättre än någonsin. Doftar ljuvligt dessutom.

Varför inte sätta åtminstone två rosor där?
 
Nu har jag bestämt mig för vad jag vill ha i det hål som finns i avgränsningen mellan trädgård och skog. Kanske något inspirerad av innehållet i tråden tänker jag mig en ros och har googlat fram tre huvudkandidater (jag kan inget om rosor):
Mme Plantier
Rosa Mundi
Stanwell Perpetual

Det är ett ganska utsatt läge, skuggigt och vår trädgård varierar mellan zon 5-6. Rosen kommer stå bredvid en gigantisk schersmin så jag behöver något som "tar för sig". Har trådens rosproffs några tankar om de tre alternativen?

Av de tre (väldigt olika rosorna) så tycker jag att du ska välja Stanwell Perpetual. Mme Plantier blir visserligen ganska stor och skulle nog vara väldigt fin mot Schersminen, men den är engångsblommande och klarar sig bara till zon 5. Rosa Mundi är ganska liten och också engångsblommande. Stanwell Perpetual blir stor, klarar zon 6 och är remonterande och dessutom väldigt frisk.
 
Nu har jag bestämt mig för vad jag vill ha i det hål som finns i avgränsningen mellan trädgård och skog. Kanske något inspirerad av innehållet i tråden tänker jag mig en ros och har googlat fram tre huvudkandidater (jag kan inget om rosor):
Mme Plantier
Rosa Mundi
Stanwell Perpetual

Det är ett ganska utsatt läge, skuggigt och vår trädgård varierar mellan zon 5-6. Rosen kommer stå bredvid en gigantisk schersmin så jag behöver något som "tar för sig". Har trådens rosproffs några tankar om de tre alternativen?

Eftersom platsen är i gränsen mellan trädgård och skog så tycker jag att det skulle vara fint med en en lite "vildare" ros, t.ex Blanc Double de Coubert.
 
Apropå mitt tips om Blanc Double de Coubert - hur ser ni förresten på rugosarosornas vara eller icke-vara? Naturvårdsverket ogillar ju alla rugosor och önskar helst att alla ska brännas på bål (gärna under rituella former). Men gör man det borde man borde man väl dessutom ogilla alla rosor som inte är rotäkta, för de är ju oftast okulerade på rugosa.
 
Eftersom platsen är i gränsen mellan trädgård och skog så tycker jag att det skulle vara fint med en en lite "vildare" ros, t.ex Blanc Double de Coubert.
Behövde googla rosen. Den ser ut att påminna mycket om våra rosa nyponrosor, fast denna är vit. Eller? De rosa nyponrosorna gränsar av mot skogen bortanför schersminen och ett kortare stråk med fläderbuskar.
Bredvid schersminen vill jag ha något mer trädgårdsaktigt.
Jag tror att jag kommer gå på Stanwell Perpetual där och sen sätta en eller båda av de andra någon annanstans.
 
Min okända ros. Vad tror ni - kan det vara Wrams Gunnarstorp som jag gissar att det är? Eller kanske något annat?
32414
 
Nu har jag bestämt mig för vad jag vill ha i det hål som finns i avgränsningen mellan trädgård och skog. Kanske något inspirerad av innehållet i tråden tänker jag mig en ros och har googlat fram tre huvudkandidater (jag kan inget om rosor):
Mme Plantier
Rosa Mundi
Stanwell Perpetual

Det är ett ganska utsatt läge, skuggigt och vår trädgård varierar mellan zon 5-6. Rosen kommer stå bredvid en gigantisk schersmin så jag behöver något som "tar för sig". Har trådens rosproffs några tankar om de tre alternativen?

Jag säger Stanwell Perpetual. Pga läget och att den brer ut sig rätt bra. Plus att det kan ju vara trevligt med en remonterande också.
 
Jag vet inte hur enkelt det är att avgöra rossorter utifrån bilder. Jag har insett att jag har flera sorters rosor i trädgården redan.
Dels de rosa nyponrosorna, flyttades förra året och led sedan lite av den torra sommaren men flera av dem är på gång att repa sig nu.
Två stora vita buskrosor (?), överblommade nu.
En nyplanterad Nostalgie (tehybridros) som jag fick i morsdagspresent.
En stor rosa buskros (?), se bilden i detta inlägg.
Två röda rosbuskar som är planterade på varsin sida av vår huvudentré och som jag tror kan vara två olika sorters rosor.

IMG_4968.JPG
 
Och detta är den andra. Jag kan som sagt inget om rosor, men jag tycker att bladen är annorlunda och då att denna blommar senare (inga utslagna blommor ännu).
Tror ni kunniga att det är olika sorter?

IMG_4974.JPG
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 522
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 326
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 536
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp