Bukefalos 28 år!

Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

@Positron Jag tycker fortfarande inte det ser ut som någon Helenae Hybrida, men någon expert är jag inte. I vilken zon bor du och när började den blomma? Din ser väldigt vit ut i blommorna, visserligen bleknar Hybrida något som överblommad men inte så mycket. Att den står i full sol borde inte heller spela så stor roll på färgen. Här är bild på en Hybrida som också står i full sol och dessutom börjar bli lite överblommad vid fototillfället. (Inte bild från i år då den inte börjat blomma här ännu även om den ligger i startgroparna).
Honungsros.JPG


På din första bild så är knopparna så pass tydligt rosa vilket är en färgton jag aldrig sett på Hybrida vilket är det som får mig tvivla mest tillsammans med den vita färgen. :) Tycker även att formen på blomman på första bilden avviker.
 
@Positron Jag tycker fortfarande inte det ser ut som någon Helenae Hybrida, men någon expert är jag inte. I vilken zon bor du och när började den blomma? Din ser väldigt vit ut i blommorna, visserligen bleknar Hybrida något som överblommad men inte så mycket. Att den står i full sol borde inte heller spela så stor roll på färgen. Här är bild på en Hybrida som också står i full sol och dessutom börjar bli lite överblommad vid fototillfället. (Inte bild från i år då den inte börjat blomma här ännu även om den ligger i startgroparna).
Visa bifogad fil 52661

På din första bild så är knopparna så pass tydligt rosa vilket är en färgton jag aldrig sett på Hybrida vilket är det som får mig tvivla mest tillsammans med den vita färgen. :) Tycker även att formen på blomman på första bilden avviker.

Verkligen typexempel på helenae hybrida :up:
 
@Positron Jag tycker fortfarande inte det ser ut som någon Helenae Hybrida, men någon expert är jag inte. I vilken zon bor du och när började den blomma? Din ser väldigt vit ut i blommorna, visserligen bleknar Hybrida något som överblommad men inte så mycket. Att den står i full sol borde inte heller spela så stor roll på färgen. Här är bild på en Hybrida som också står i full sol och dessutom börjar bli lite överblommad vid fototillfället. (Inte bild från i år då den inte börjat blomma här ännu även om den ligger i startgroparna).
Visa bifogad fil 52661

På din första bild så är knopparna så pass tydligt rosa vilket är en färgton jag aldrig sett på Hybrida vilket är det som får mig tvivla mest tillsammans med den vita färgen. :) Tycker även att formen på blomman på första bilden avviker.
Jag bor i zon 1 och bilden härom dagen var första blomman som slog ut och den var inte helt öppen än när jag fotograferade den.

Med solen tänkte jag mest att det är tydlig färgskillnad på två exemplar av samma ros hos mig där den ena står i full sol och den andra i ett mer skuggigt läge

Jag har absolut inte stor erfarenhet och frågar därför vad ni som kan mer går på, det är ju så man lär sig🙂 och så är det såklart lite irriterande när lappen som satt på säger Hybrida 😝
 
Jag bor i zon 1 och bilden härom dagen var första blomman som slog ut och den var inte helt öppen än när jag fotograferade den.

Med solen tänkte jag mest att det är tydlig färgskillnad på två exemplar av samma ros hos mig där den ena står i full sol och den andra i ett mer skuggigt läge

Jag har absolut inte stor erfarenhet och frågar därför vad ni som kan mer går på, det är ju så man lär sig🙂 och så är det såklart lite irriterande när lappen som satt på säger Hybrida 😝

Var köpte du den? De borde ju kunna hjälpa dig :)
 
Var köpte du den? De borde ju kunna hjälpa dig :)
Jag fick den i present men den är köpt på Flora Linnea...
Jag får väl skicka en bild till dem och fråga men egentligen spelar det ingen större roll mer än att jag vill veta vad jag har. Den bor där den bor, trivs och är fin ☺️
(Enligt FL är lykkefynd taggfri och det är.min inte 😆 men annars håller jag med om att den matchar i utseende. Men de har även en bild på Hybrida som går betydligt mer åt vitt/cremefärgat)
 
20200616_140254.jpg
Jag har ju väldigt många rosor som blommar för första gången i år (typ ett 30-tal 🙄😳) så jag blir såklart väldigt exalterad så fort en ny sort slagit ut😄 därför kommer ni förmodligen bli lätt bildbombade en tid framöver, jag måste ju få dela med mig!

Första blomman på Tottering by gently
 
Jag fick den i present men den är köpt på Flora Linnea...
Jag får väl skicka en bild till dem och fråga men egentligen spelar det ingen större roll mer än att jag vill veta vad jag har. Den bor där den bor, trivs och är fin ☺
(Enligt FL är lykkefynd taggfri och det är.min inte 😆 men annars håller jag med om att den matchar i utseende. Men de har även en bild på Hybrida som går betydligt mer åt vitt/cremefärgat)

De lär garanterat kunna svara :)
 
Kanske det 🙂. Taggfri till och med? På bildern jag hittar varierar färgen mellan kall cerise och varmare rosa, hur är den i verkligheten?

Jag tycker den är rätt kall i tonen. Tyvärr skövlade de fyrbenta rosmördarna min så den har dött. Jag ska göra ett nytt försök när jag hittat något ställe som går att rådjurssäkra någorlunda :cautious:
 
Jag har också haft någon rosenbladsstekel på mina. Den har nästan tagit död på en av mina rosor som fick mjöldagg på kuppen. Jag har fått strippa den på nästan alla blad.
Jag kan inte se varken larver eller steklar men bladen äts upp :mad:
Men jag får väl prova att klippa bort massa blad nertill kanske?
 
Hur hårt ska jag beskära mina "nya" rosor? (Som jag köpte i höstas.)
Visa bifogad fil 52735
Dålig bild, jag vet.

Vad är det för rosor?

Oavsett, gör inget nu. Beskärningen blir i vår. Jag beskär mina gammaldags rosor rätt hårt andra eller tredje året för att hjälpa dem bilda djupare rötter. Jag är blödig så jag är väl en aning feg men det ger verkligen resultat. Då tar jag ner dem till kanske 20cm. Efter det tar jag bara bort det som frusit bort och gamla grenar om de ser risiga ut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 888
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 764
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 381
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 650
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp