Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

@Jenka: Vet du hur länge den stått där och hur stor/hög är den? Brukar den blomma om eller blommar den en gång? Vilken zon är du i?

Min spontana gissning är Louise Bugnet.
Lyckas inte ladda upp bilden, men 1.5-1.8m nånting.
Om jag inte minns galet blommade den även i september när vi flyttade in.
Vet inte hur gammal.
 
Jag har fortfarande bestämt mig för vilken ros det blir. Staketet som det delvis ska få vila mot är iallafall byggt och jag ser framför mig en ros som liksom vill bölja sig över och mellan staketribborna med stora väldoftande blommor. Gärna med ljusare bladverk (t.ex. som Mme Plantier har.

Det behöver inte vara en klätterros, men väl en ros som är åtminstone 150-180 cm hög. Ett tag tittade jag till och med på Austinrosor och föll lite för the generous gardener. Nu har jag börjat titta på de engångsblommande rosorna, som kanske har mer av det där överdådiga som jag letar efter och har bland annat fastnat för Blairii 2, Blush damask och Ispahan.
 
Jag har fortfarande bestämt mig för vilken ros det blir. Staketet som det delvis ska få vila mot är iallafall byggt och jag ser framför mig en ros som liksom vill bölja sig över och mellan staketribborna med stora väldoftande blommor. Gärna med ljusare bladverk (t.ex. som Mme Plantier har.

Det behöver inte vara en klätterros, men väl en ros som är åtminstone 150-180 cm hög. Ett tag tittade jag till och med på Austinrosor och föll lite för the generous gardener. Nu har jag börjat titta på de engångsblommande rosorna, som kanske har mer av det där överdådiga som jag letar efter och har bland annat fastnat för Blairii 2, Blush damask och Ispahan.

De engångsblommande är mer överdådiga just för att de behöver inte energi nog för en hel säsong. Jag älskar damaskrosorna men de tar lite tid på sig för att bli stora (mina kommer aldrig att bli det pga zonen). Vill man ha överdåd snabbt säger jag en alba, mina Maiden's Blush och Félicite Parmentier är de som växer snabbast av de engångsblommande. Centifoliorna verkar också vilja ha tid på sig.

Edit: Kan Blomsterhult vara något? Min blev rätt ordentligt misshandlad :o innan jag fick ner den och den växer som attan.

Selma Dahlberg remonterar ju men den kanske är för mörk? Wrams Gunnarstorp?
 
Senast ändrad:
De engångsblommande är mer överdådiga just för att de behöver inte energi nog för en hel säsong. Jag älskar damaskrosorna men de tar lite tid på sig för att bli stora (mina kommer aldrig att bli det pga zonen). Vill man ha överdåd snabbt säger jag en alba, mina Maiden's Blush och Félicite Parmentier är de som växer snabbast av de engångsblommande. Centifoliorna verkar också vilja ha tid på sig.

Edit: Kan Blomsterhult vara något? Min blev rätt ordentligt misshandlad :o innan jag fick ner den och den växer som attan.

Selma Dahlberg remonterar ju men den kanske är för mörk? Wrams Gunnarstorp?

Albarosornas bladverk hör till favoriterna! Maiden’s Blush glömde jag faktiskt skriva, den finns med på listan. Den har perfekt höjd för ändamålet. Félicite Parmentier är jättefin, men på gränsen till för låg.

Blomsterhult är jättefin, men blir för bred, samma med Wrams Gunnarstorp. Selma Dahlberg är superfin, men verkar lite kinkig.
 
Nu börjar det!
Först ut var Madame Plantier
20200612_175410.jpg
 
Är det verkligen en Helenae Hybrida? Blomman ser väldigt vit ut och knopparna drar mot rosa. Skulle snarare säga att de brukar dra åt det gula hållet. Men fin ros och bild!
Den var märkt som en sådan, beter sig som en och är lik de jag sett när den är i full blom. Just nu är det bara en knopp som slagit ut. Bildgooglar man så kan man se exemplar med en del blommor som går i vitt och även att knoppar kan gå i rosa.
Men jag är ju ingen expert så det kanske är någon felmärkt liknande ros?🤔
 
Den var märkt som en sådan, beter sig som en och är lik de jag sett när den är i full blom. Just nu är det bara en knopp som slagit ut. Bildgooglar man så kan man se exemplar med en del blommor som går i vitt och även att knoppar kan gå i rosa.
Men jag är ju ingen expert så det kanske är någon felmärkt liknande ros?🤔

Jag måste säga att jag håller med @Martenix, en helenae hybrida drar åt gult i knopparna.
 
Tips, tack 🙂🌹
Jag söker en ros som:
* inte blir för bred och utrymmeskrävande vid basen
* passar i spaljé/klättrar
* har små eller snälla taggar så de inte fastnar när man går förbi den

Färg mindre viktigt bara rosorna är fina även när blommorna åldras (inga vita som blir bruna och tråkiga tack). Vem är det jag letar efter? I Zon 2.
 
Tips, tack 🙂🌹
Jag söker en ros som:
* inte blir för bred och utrymmeskrävande vid basen
* passar i spaljé/klättrar
* har små eller snälla taggar så de inte fastnar när man går förbi den

Färg mindre viktigt bara rosorna är fina även när blommorna åldras (inga vita som blir bruna och tråkiga tack). Vem är det jag letar efter? I Zon 2.

Zéphirine Drouhin?
 
Rosorna behöver hjälp. Såg idag att nya blad som kommit är fulla av runda små hål. Är det någon sjuka? Vad kan göras åt eländet?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 501
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 693
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 363
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 615
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp