Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Jag skriver ju ganska sällan nu för tiden men läser och njuter av era fina rosor och tar del av och inspireras av era förslag och idéer. Tusen tack för det! Tänkte ge tillbaka lite med några av de som blommar hos mig just nu.
67722B49-A563-4E07-8441-9651257AD944.jpeg
 
Vi tar en vild och vacker också. Hon har inte bara flyttat in utan ockuperar en tämligen stor yta. Är säker närmre 3 meter hög och lika bred. Hon avskärmar min uteplats effektivt, är inte det minsta kinkig och är fullständigt översållad med blommor när hon blommar.
E35C6ECF-CDDF-4EC8-B309-73447FC854A7.jpeg
 
Jag börjar tro att detta kan vara hartsros. :) Inhemsk, vild art. Det kommer ganska många skott såg jag så den kanske tänker bilda ett buskage?
Har jämfört taggarna (nästan helt raka, glesa) och bladen är mörkt blågröna samt sågtandade. Det har slagit ut mer blommor som jag ska ta mig en närmare titt på.
 
Visa bifogad fil 53283
En räddad ros som jag antar är peace?
Välfigt vacker, men jag tycker inte att den är så lik peace. Men det finns kanske flera varianter? De brukar vara mycket mer dubbla och de yttre kronbladen rullar sig ofta bakåt så att de ser "spetsiga" ut. Generellt tycker jag att den här rosen ser "mjukare" och trevligare ut än de exemplar av peace som jag stött på.
 
Välfigt vacker, men jag tycker inte att den är så lik peace. Men det finns kanske flera varianter? De brukar vara mycket mer dubbla och de yttre kronbladen rullar sig ofta bakåt så att de ser "spetsiga" ut. Generellt tycker jag att den här rosen ser "mjukare" och trevligare ut än de exemplar av peace som jag stött på.
Det är just detta som är så bra med den här tråden! Ni är flera som har sån koll och är duktiga på att se detaljer:)

Jag gick på just färgerna efter att en trädgårdsbesökare sagt att det måste vara en Peace. Men nu när du pekade ut de detaljerna blir det tydligt att jag får leta vidare!
 
Det är just detta som är så bra med den här tråden! Ni är flera som har sån koll och är duktiga på att se detaljer:)

Jag gick på just färgerna efter att en trädgårdsbesökare sagt att det måste vara en Peace. Men nu när du pekade ut de detaljerna blir det tydligt att jag får leta vidare!
Generellt är jag nog inte så bra på detaljer, men just peace hade mina föräldrar (som alla andra) på 70-talet. Som jag minns dem så såg de mer ut som den på bilden, men bleknade och var inte fullt så snygga efter några dagar. Som nyutslagna var blommorna enorma och nästan påträngande i sin tjusighet.
Hoppas att du (någon) lyckas lista ut vad din ros heter för jag skulle gärna vilja ha en likadan!
peace.jpg
 
Generellt är jag nog inte så bra på detaljer, men just peace hade mina föräldrar (som alla andra) på 70-talet. Som jag minns dem så såg de mer ut som den på bilden, men bleknade och var inte fullt så snygga efter några dagar. Som nyutslagna var blommorna enorma och nästan påträngande i sin tjusighet.
Hoppas att du (någon) lyckas lista ut vad din ros heter för jag skulle gärna vilja ha en likadan!
peace.jpg
Gick ut för att se efter om någon mer knopp slagit ut och upptäcker då att ytterligare en räddningsros slagit ut:
20200627_091802.jpg

Känns ju nästan som ett mellanting 🤔
 
Gick ut för att se efter om någon mer knopp slagit ut och upptäcker då att ytterligare en räddningsros slagit ut:
Visa bifogad fil 53310
Känns ju nästan som ett mellanting 🤔
Intressant! Den är ju lite mer peace-aktig. Men tror inte att de brukar visa mitten, i a f inte när de är nyutslagna? Du får försöka dokumentera alla delar av rosen och se om du blir något klokare, det finns ju några fler rosor som är tvåfärgade.
 
Intressant! Den är ju lite mer peace-aktig. Men tror inte att de brukar visa mitten, i a f inte när de är nyutslagna? Du får försöka dokumentera alla delar av rosen och se om du blir något klokare, det finns ju några fler rosor som är tvåfärgade.
Nej det känns ju inte så på bilderna man kan hitta och denna är verkligen helt nyutslagen, igårkväll var där en knopp.

Ja det är ju så jag får göra och det gäller alla 13 rosor som jag räddade. Tyvärr kan det dröja till nästa år innan man får en helhet eftersom de var helt nerkapade när jag hämtade dem så nu är det tantiga spröt med någon knopp här och där.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 307
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 633
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 344
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 590
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp