Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Jaques Cartier
IMG_2341.JPG
 
Det är förmodligen en rabattros och inte en buskros. Inte mitt område och det är alltid svårt (hopplöst) att fotografera röda rosor. Men tror att t ex Inrid Bergman är röd.
Är alla bladen på buskrosen rödlila? Då kan det vara en daggros, blommorna som är små och söta blommar en kort tid så man har dem mest för bladen. Sedan är det vanligt att nya skott på rosor är rödaktiga.

Förlåt, jag var otydlig. Det är en annan ros som har rödlila blad. Där minns jag inte blomfärg, men det får jag väl se när den tänker blomma. :up:
 
Förlåt, jag var otydlig. Det är en annan ros som har rödlila blad. Där minns jag inte blomfärg, men det får jag väl se när den tänker blomma. :up:
Jag förstod att det var en annan ros som hade rödlila blad :). Den enda ros som jag känner till som permanent har rödlila blad är daggrosen som jag lade in bilder på. Men det finns flera andra sorter där nya skott och blad är rödaktiga, men de brukar dra mer åt brunt än lila.
 
Jag förstod att det var en annan ros som hade rödlila blad :). Den enda ros som jag känner till som permanent har rödlila blad är daggrosen som jag lade in bilder på. Men det finns flera andra sorter där nya skott och blad är rödaktiga, men de brukar dra mer åt brunt än lila.
Tack. Jag är lite trög idag, känner jag 😁 Bara att vänta och se om den tänker se ut som en daggros eller om det är en annan sort som gått bananas och skjutit nya skott överallt
 
Nån som vill/kan försöka artbestämma denna ros? Bortse från det ljusspräckliga på bladen, tror det är pga bladlöss (?). Det är en klätterros av okänd ålder (15-50 år). Knopparna är cremevita, den utslagna blomman är ljusrosa med gul mitt, ca 5 cm stor. Doftar klassisk ros.

Visa bifogad fil 53175

Är du säker på att det är en klätterros? Den ser i mina ögon ut som en Maiden's Blush, med mörka matta blad. Min Maiden's Blush i mammas trädgård i Hälsingland.
73349217_10157140053924011_7804419162717028352_n.jpg
 
Är du säker på att det är en klätterros? Den ser i mina ögon ut som en Maiden's Blush, med mörka matta blad. Min Maiden's Blush i mammas trädgård i Hälsingland.
Visa bifogad fil 53520
Tack för tipset! 😀 Jag har googlat och på beskrivningen låter det väldigt likt min ros. Dock ser jag en skillnad. På min ros är de outslagna knopparna täckta med små fina nålliknande röda taggar. Det verkar inte Maiden’s Blush ha.
 
Jag har en liten kämpe till ros som jag gärna tar hjälp att identifiera. Den är inköpt barrotad våren 17 som buskros. Kommer dock inte ihåg namn. Fick under sommaren några enstaka veka grenar. Våren/sommaren 18 kom den inte alls och jag räknade ut den. Sommaren 19 var det fortfarande inget liv men det blev inte av att jag grävde upp och ersatte den. Nu i vår skör den plötsligt skott, om än veka, och Satt knopp. Så i dag slog den ut. Men med det veka växtsättet och blomman har jag svårt att tro att det är en buskros. Den är vacker och doftar men vad är det jag har?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 542
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 552
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vårföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp