Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Hur tar man skott från en ros?

Så här:
5CE436D8-616E-4CA9-A744-0AE9F54DAD40.jpeg


Klipp av en gren ovanför en annan, ha tre Max fyra små blad/grenar kvar på skottet. Sen...
 
Så här: Visa bifogad fil 32501

Klipp av en gren ovanför en annan, ha tre Max fyra små blad/grenar kvar på skottet. Sen...


9262CA17-7D3D-434A-8396-738AF3658169.jpeg


Klipp av den nedersta intill stammen. Den ska ner under jorden.
På resterande små bladgrenar kapar du bladen, lämna två på varje utom översta som lämnas orörd tills den växt till sig.
Plantera i såjord och ge lite kärlek och näring när den rotat sig. Lite lagom stor kruka sådär.
 
Visa bifogad fil 32502

Klipp av den nedersta intill stammen. Den ska ner under jorden.
På resterande små bladgrenar kapar du bladen, lämna två på varje utom översta som lämnas orörd tills den växt till sig.
Plantera i såjord och ge lite kärlek och näring när den rotat sig. Lite lagom stor kruka sådär.


image.jpg


Samma vinkel som första bilden:)

Ha en rengjord sekatör. En vass. Eller en bra kökssax om man tar tunna skott som detta.
 
Den är på gränsen. Hade helst haft snäppet ljusare.

Jag tror jag vill ha remonterande just här eftersom det är precis vid ytterdörren. I övriga trädgården sedan är det inte lika viktigt.

Jag håller med ovanstående om Mme Boll, den är väldigt fin.

Andra förslag är Camelot om du vill ha någon som är lite annorlunda (den är strimmig men alldeles för ung för mig ;)). Andra som är värda att titta på: Baronne Prévost, Blush Noisette (noisetterosorna går bort för mig tyvärr, de klarar inte min zon), Hermosa (kinaros som heller inte tål min zon, relativt låg), Madame Caroline Testout, Magna Charta, Old Blush (kinaros, också ganska liten), Quatre Saisons (en av mina favoriter, den är magnifik!) samt Surbrunnsgatan (kulturarvssort/POM, hittad i Helsingborg).

Edit: Vill du ha strimmor/udda färg finns också Honorine de Brabant och Ferdinand Pichard. Alla jag föreslagit har medium till stark doft, jag hoppade över svagdoftande.
 
Jag tar gärna ett gäng om jag ändå gör mig omaket. Eller om jag är hemma hos nån med fina exemplar.
Vill man inte det kan man ju ta hand om renset när/om man beskär sina taggiga kompisar.
 
Jag har bara testat att sätta i krukor med sand - vilket var det som rekommenderades. De har dött. Allihopa. Varenda gång.

Ska göra ett test med såjord så får vi se om det går bättre :up:

Vad jag vet behöver de jord för att kunna utveckla rötterna. Sen när de har det kan man sätta dem i sand om man vill. Som grönsaker typ.
 
OK. Nu får vi se hur det går.
Var förbi kulturgården och där hade nån kört lite för nära den urgamla okända rosen. En gren låg bruten vid busken.

Jag tog hem, och nu får vi se om det lyckas.

Ska jag sätta en plastpåse över?
 

Bifogade filer

  • 20190705_160242.jpg
    20190705_160242.jpg
    285 KB · Visningar: 45
OK. Nu får vi se hur det går.
Var förbi kulturgården och där hade nån kört lite för nära den urgamla okända rosen. En gren låg bruten vid busken.

Jag tog hem, och nu får vi se om det lyckas.

Ska jag sätta en plastpåse över?
Jag såg en stooooooooooooooor röd sak hänga över ett bullerplank,med en sax i bilen o utan trailer så hade den blivit ett par "blad" fattigare :o :angel:
 
Jag har en liten uteplats med syrener som behöver slaktas. det är två områden på ca 2x3 meter.
Jag kan tänka mig en pergola med honungsroser som den @Luff har, men även röda klätterrosor, såg flera i Norrtälje igår o blev förälskad. Sen vill jag ha kaprifol.
På framsidan är det gräsmatta med rabatter invid huset, de får jag nog gräva upp, där växer något slags fula blåa blommor, axen påminner om säd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 260
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 611
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 344
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 583
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp