Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Min Peaceros håller på att slå ut 🥳
IMG_20200713_180637_486.jpg
 
Den är helt fantastisk - men är det verkligen en Ghislaine de de Féligonde? Enligt min erfarenhet brukar de inte vara så rosa utan gå mer från gulorange knoppar, via orangerosa till vitt.
Det är definitivt GdF. Jag har haft många exemplar i min dag och på många olika platser. Det jag lagt märke till är att blommornas färg påverkas mycket av läge, väder och tid på säsongen.
 
Ä det fler än jag som har stora problem med svartfläcksjuka i år? Varenda ros är drabbad - samma sak hos närmsta grannen. Just nu är jag lite småless på mina rosor.
 
Hm... köpte en rosbuske förra året som hade mörkt rosa blommor. Övervintrade den och klippte ner den. Nu har blommor börjat slå ut... en helt annan färg...spännande..
 

Bifogade filer

  • 20200715_220052.jpg
    20200715_220052.jpg
    103,5 KB · Visningar: 15
Ä det fler än jag som har stora problem med svartfläcksjuka i år? Varenda ros är drabbad - samma sak hos närmsta grannen. Just nu är jag lite småless på mina rosor.

En del av dem har fått ordentliga angrepp. Jag var sen med BINAB men ska köra en till omgång i höst och sedan en i vår också. Enligt en artikel på rosensällskapets hemsida har artikelförfattaren sett tydlig skillnad efter kontinuerlig behandling.
 
En del av dem har fått ordentliga angrepp. Jag var sen med BINAB men ska köra en till omgång i höst och sedan en i vår också. Enligt en artikel på rosensällskapets hemsida har artikelförfattaren sett tydlig skillnad efter kontinuerlig behandling.

Jag får påbörja behandling med Binab så fort jag kommer hem från Grövelsjön - om inte den perfektionistiske vattnaren redan har fixat det när vi kommer tillbaka.
 
En del av dem har fått ordentliga angrepp. Jag var sen med BINAB men ska köra en till omgång i höst och sedan en i vår också. Enligt en artikel på rosensällskapets hemsida har artikelförfattaren sett tydlig skillnad efter kontinuerlig behandling.

Är det BINAB som gäller?
Behöver man klippa bort blad osv då också?
 
Att ha en perfektionistisk vattnare låter bra :D min är nog mer konstnärlig (växterna får dock garanterat inte sämre omvårdnad än vad de är vana vid :angel:) :laugh:

Min vattnare ger premiumbehandling. 2018 kom jag hem till en prunkande grön trädgård, ätfärdiga tomater och en pallkrage som svämmade över av sallat trots 34 grader, torka och söderläge. Han hade till och med bundit upp tomaterna åt mig.

Pga det senare så tillbringade jag gårdagens kväll med att binda upp tomater, klippa gräset, klippa bort överblommade rosor och sprutade häcken med cumulus.
 
Min vattnare ger premiumbehandling. 2018 kom jag hem till en prunkande grön trädgård, ätfärdiga tomater och en pallkrage som svämmade över av sallat trots 34 grader, torka och söderläge. Han hade till och med bundit upp tomaterna åt mig.

Pga det senare så tillbringade jag gårdagens kväll med att binda upp tomater, klippa gräset, klippa bort överblommade rosor och sprutade häcken med cumulus.

Oj! O_o :up:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 522
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 326
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp