Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Det är en hel buske, inte bara ett rotskott. Jag är väldigt övertygad om att jag fått fel ros. Har haft några new Dawn tidigare som inte velat överleva, men var helt övertygad om att det var rätt ros. Det är kanske därför den överlevde. För att det INTE var en new Dawn :laugh:

Jag får fundera ut en bra plats där en new Dawn vill överleva till ett annat år..

Tyvärr är 4-5 meter väldigt olämpligt i min lilla rabatt, så jag kommer behöva flytta den. Drygt, då jag gjorde om hela rabatten i år och anpassade mig till att det skulle stå en new Dawn där... :p
Ok. Trodde att du var ute efter en klätterros :). Tror inte att den här kan bli lika stor som en New dawn kan bli.

Kan du se om det finns/har funnits ett ympställe? Tror inte New Dawn odlas på egen rot.
 
Jag gjorde ett försök i den här tråden i höstas och fick några gissningar men inget som kändes rätt. Jag bor i zon 1 så det är nog inte mycket till ledtråd.
Färgen och de första blommorna i år gjorde mig ganska säker på att det är en Bonica men sen blev flikigheten i de yttre bladen tydligare och jag är inte lika säker längre.
Men Bonica kan väl ha lite flikiga blomblad? Tjusig oavsett!
 
Ok. Trodde att du var ute efter en klätterros :). Tror inte att den här kan bli lika stor som en New dawn kan bli.

Kan du se om det finns/har funnits ett ympställe? Tror inte New Dawn odlas på egen rot.
New Dawn blir inte speciellt stor i zon 5, den verkar ju uppenbarligen inte ens vilja överleva hos mig. Tror att det är 4-5 som dött. Till och med min flammentanz tycker att livet är jobbigt, men jag tänkte ändå köpa en till och prova.
 
Alltså! Jag var så sjukt lycklig över att min new Dawn jag planterade förra året överlevde och dessutom var fin! Idag hade den slagit ut, så jag gick dit för att titta. Blev något besviken. :laugh: vad är detta?
Jamen nämen! Sådär ser min New Dawn ut iår också! Min har stått på samma ställe i nästan 10 år nu och varit dubbel och fin varje år, men iår är ALLA blommor jag ser enkla! Vad händer?!
 
New Dawn blir inte speciellt stor i zon 5, den verkar ju uppenbarligen inte ens vilja överleva hos mig. Tror att det är 4-5 som dött. Till och med min flammentanz tycker att livet är jobbigt, men jag tänkte ändå köpa en till och prova.

själv behöver jag klippa min flammentanz igen eftersom den växer upp i altantaket, är i sånna fall tredje gången sen förra hösten :cool: är övertygad om att flammentanz egentligen är ett ogräs som bara liknar en ros väldigt mycket
 
Här kommer lite från trädgården

IMG_1413.JPG

En av två honungsrosen. Döljer Chicago Peace och vanliga Peace i rabatten bakom.
 
själv behöver jag klippa min flammentanz igen eftersom den växer upp i altantaket, är i sånna fall tredje gången sen förra hösten :cool: är övertygad om att flammentanz egentligen är ett ogräs som bara liknar en ros väldigt mycket
Jag ska inte visa upp min spretiga pinne som tydligen ska växa som ogräs. Ska genast gå och tala allvar med den!
 
Men Bonica kan väl ha lite flikiga blomblad? Tjusig oavsett!
Ja på vissa bilder tycker jag att jag ser en flikighet men på många bilder känns Bonica ännu mer fylld. Väldigt klurigt när jag bara har bilder att jämföra!
Jag får ge mig ut på rossafari ☺️
 
Från mig uteblir bilder pga den stora rosmassakern. Flera tiotals mm regn med andra ord.
Tycker synd om rosorna men det känns ändå nyttigt!
 
Enbart på grund av den här tråden har jag beställt en ghislaine de féligonde! Den går till zon 4 och jag bor i zon fem. Men jag har några dagar på mig att fundera på var den ska bo. Mot ett plank i köksträdgården? Det är dock skugga fram till eftermiddagen, men skyddat mot vind. Den var billig, så det får bli ett test!

Och en ny flammentanz. Igen. Fast den INTE vill bo bredvid min "mini-pergola". Jag tror det är tredje eller fjärde. Jag får göra en ansträngning med täckning i höst!
 
Har fått en överraskning i liguster häcken i form av en liten rosa ros, tyckte jag såg nått i fjor men nu syns den mer. Kan man rota fram den från djupet och sätta den på en plats där den syns bättre? E iof lite fram å tillbaka på om jag vill det för den e ganska söt å lite rolig där den tittar fram ^^

received_292813371904833.jpeg
 
Jag försöker mig på en gissning på din fina ros. Kan det vara en summerwind?
Jag minns att jag fick det förslaget i höstas och nu när jag har mer utslagna blommor är den riktig lik! Däremot står det att den blir ~70 cm när man läser om den och detta exemplaret var säkert 150 cm innan den blev helt nerkapad.
Kan de bli så stora i gynnsamma lägen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 552
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 560
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp