Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Nu kommer jag svära i tråden: Fan vad trött jag är på rosorna i år. Svartfläcksjuka, mjöldagg och stekellarver. Igår tillbringade jag tre timmar med att klippa bort skadade blad och rosdelar och funderade allvarligt på att gräva upp och slänga rosorna.

Många verkar ha stora problem i år med framförallt svartfläcksjuka.

Jag håller med. De som klarast sig bäst är de två Mme Boll som jag flyttade samt deras gamla kompis Jacques Cartier som står kvar (hann inte flytta den). Den äldsta Maiden's Blush och Rose de Rescht har klarat sig ok men de andra är deppiga. Det blir stenhård behandling med BINAB framgent.

Edit: Honungsrosen är också glad :D
 
Jag håller med. De som klarast sig bäst är de två Mme Boll som jag flyttade samt deras gamla kompis Jacques Cartier som står kvar (hann inte flytta den). Den äldsta Maiden's Blush och Rose de Rescht har klarat sig ok men de andra är deppiga. Det blir stenhård behandling med BINAB framgent.

Edit: Honungsrosen är också glad :D

Till och med mina Mme Boll har drabbats, men ser hyfsat glada ut igen efter att jag för ca. 10 dagar sedan klippte bort det som var sjukt. Så de är nog de som har klarat sig bäst här också. Honungsrosen är ju nyplanterad för året och har inte kommit upp mer än någon meter, men den ser (peppar, peppar) helt opåverkad ut. FeP är också oskadd.

Mme Plantier, Boule de Neige, Karen Blixen och Comtesse de Rocquigny ser på ren svenska förjävliga ut.
 
Till och med mina Mme Boll har drabbats, men ser hyfsat glada ut igen efter att jag för ca. 10 dagar sedan klippte bort det som var sjukt. Så de är nog de som har klarat sig bäst här också. Honungsrosen är ju nyplanterad för året och har inte kommit upp mer än någon meter, men den ser (peppar, peppar) helt opåverkad ut. FeP är också oskadd.

Mme Plantier, Boule de Neige, Karen Blixen och Comtesse de Rocquigny ser på ren svenska förjävliga ut.

Hur var det, hade du testat BINAB något?
 
Hade tänkt mig en rosportal in till trädgården på kortsidan av ena sidan på huset, men tror det blir alldeles för smalt för en klätterros 🙄 så nu funderar jag på en rosenhäck på framsidan av huset ist, funderar lite på Leander, någon som har som kan säga nått om dom? Hittar inga bra bilder på häck med dom men står en fin beskrivning på Flora Linnea ^^ annars kanske rose de rescht men tror det kanske blir lite "mkt" med många av dom? Tycker ju också väldigt om rosor som går åt persiko hållet i färg :) och tror det passar stugan i färgen med.
 
Jag fick hem beställning med Binab igår, så jag ska göra det. Jag ska gå ett varv till idag med sekatören och ta bort angripna blad och delar så att jag inte har missat något. Sedan åker sprayflaskan fram!

Hur ofta bör man behandla under pågående angrepp?

Ingen aning, jag kör på feeling :D jag behandlade väl i mitten på juli tror jag det var och tänkte ge dem en till omgång nu i dagarna när jag beskurit bort det värsta. Sedan tänkte jag en till omgång i höst när de fällt bladen och sedan direkt i vår när snön försvunnit.

Jag ser till att göra det när det inte blåser eller regnar.
 
Mannen håller på att sätta upp sista pergolan (började igår) samt ett staket på framsidan. Han är inte ens färdig och redan har grannen varit där och fotograferat för att troligen skicka anmälan till kommunen. Allt är gjort rätt, har t om dubbelkollat med kommunen för säkerhetsskull, men det känns oerhört olustigt att de hela tiden ska fota vår trädgård och anmäla precis allt man gör. :down:

Man ska ju inte önska livet av folk men..
 
IMG_6254.JPG

Blomsterhult blommar, den planterades i våras på barrot men var så sen och hade så lite rötter när den kom att jag trodde den var död. Men den tog sig tillslut kanske bara sen ut ur frysen. Själva busken är så låg än så länge att den knappt sticker upp över perennerna som är planterade runt omkring.
 
Visa bifogad fil 55376
Blomsterhult blommar, den planterades i våras på barrot men var så sen och hade så lite rötter när den kom att jag trodde den var död. Men den tog sig tillslut kanske bara sen ut ur frysen. Själva busken är så låg än så länge att den knappt sticker upp över perennerna som är planterade runt omkring.

Jag tycker de barrotade brukar vara lite försiktiga de första åren och komma igång ordentligt år 3-4.
 
Late performer. Vår enda rabattros har börjat blomma. Jag misstänker att det är en Queen Elizabeth, det enda jag vet om den är att den fanns i trädgården 1986 och sannolikt planterades flera år tidigare. Den har flyttats några gånger och inte alltid haft så bra växtplats (förutom att det tog ett tag innan den hittades under en massa ogräs). På nuvarande plats verkar den trivas men tyvärr äts skotten/knopparna ofta upp av rådjuren varför det är sällan den ses blomma. (Återkommer kanske med ny bild när fler knoppar slagit ut)
IMG_2664[1].JPG
 
Charmade till mig en deppig Zéphirine Drouhin till ett bra pris på Plantagen idag... hon har bara fått för lite vatten så jag ska nog få fart på henne. Fördelen med att ha tjattrat för mycket med personalen :angel: :laugh:

Sedan ska hon f-n rådjurssäkras (det var de som dödade min förra Zéphirine) :devil:
 
Charmade till mig en deppig Zéphirine Drouhin till ett bra pris på Plantagen idag... hon har bara fått för lite vatten så jag ska nog få fart på henne. Fördelen med att ha tjattrat för mycket med personalen :angel: :laugh:

Sedan ska hon f-n rådjurssäkras (det var de som dödade min förra Zéphirine) :devil:
Efter utvecklingen med min Will Scarlet så inser jag att rådjuren nog har varit framme en hel del tidigare i sommar. Brukar knipsa bort utblommade blommor på de rosor som remonterar/blommar stadigt. Men har varit lite brydd för att det har varit mer avknipsat än jag minns att jag gjort själv och tycker att jag inte har sett så mycket blommor som jag borde i förhållande till antalet knopp. Nu kom förklaringen.
Hur rådjurssäkrar du?
 
Efter utvecklingen med min Will Scarlet så inser jag att rådjuren nog har varit framme en hel del tidigare i sommar. Brukar knipsa bort utblommade blommor på de rosor som remonterar/blommar stadigt. Men har varit lite brydd för att det har varit mer avknipsat än jag minns att jag gjort själv och tycker att jag inte har sett så mycket blommor som jag borde i förhållande till antalet knopp. Nu kom förklaringen.
Hur rådjurssäkrar du?

Jag ska göra som @tanten och sätta upp frottéremsor som är uppslammade i blodmjöl.

En av odlingarna med sockerärtor etc ska jag hägna in inför nästa år.
 
Det enda riktigt effektiva jag vet är akut blyförgiftning... men det är så svårt när man bor i ett villaområde :angel: :D
För många år sedan så spände jag tunna trådar med bjällror i kors och tvärs över en rabatt med lökar. Så fort någon snuddade en tråd någonstans så plingade det. Det fungerade faktiskt, men ganska omständligt och behövde underhållas eftersom väder och vind gick ganska hårt åt både tråd och bjällror.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 552
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 554
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp