Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Det är definitivt GdF. Jag har haft många exemplar i min dag och på många olika platser. Det jag lagt märke till är att blommornas färg påverkas mycket av läge, väder och tid på säsongen.
Intressant!
Har aldrig sett en så rosa förut. Helt klart är att dina har betydligt bättre förhållanden än min. I vilken zon bor du? Min blir i o f mycket mer rosa på bild än de den är i verkligeheten. Speciellt knopparna är gula. Måste planteras om! (Wilhelm som är en annan moschataros i bakgrunden)
IMG_2512[1].JPG
 
Som jag skrev i vanliga trädgårdstråden har jag nu planterat min första ros! Med tanke på hur lite planteringen matchar alla käcka tips om hur man ska göra, så får ni gärna hålla en tumme för den.

1E86F1AC-B3E9-482D-8302-A05CEAC1A2D4.jpeg

:love:

På tal om rosor; fråga!
Jag har en stor yvig sak som verkar vara någon form av nypon. Den har mest stam nedtill och växtlighet högre upp och växer en bra bit ovanför den spaljé som finns. Ska jag klippa ner den i höst? Hur mycket?
 
Som jag skrev i vanliga trädgårdstråden har jag nu planterat min första ros! Med tanke på hur lite planteringen matchar alla käcka tips om hur man ska göra, så får ni gärna hålla en tumme för den.

Visa bifogad fil 54560
:love:

På tal om rosor; fråga!
Jag har en stor yvig sak som verkar vara någon form av nypon. Den har mest stam nedtill och växtlighet högre upp och växer en bra bit ovanför den spaljé som finns. Ska jag klippa ner den i höst? Hur mycket?
Rosor klipper man på våren :)
 
Som nybliven husägare till ett hus av äldre modell vill jag ha rosor längs med staketet som är mot gatan. Tror jag vill ha rosa eller röda (mörkröda isf). Mycket doft, storleken på blomman kvittar med tycker att små är finast men doft går före. Den får gärna bre ut sig så länge den tål att man håller efter den in mot trädgården. Bor i zon 2/3.

Vad har ni för tips? :D
Den får gärna vara relativt lättskött förutom beskärning, jag är heeelt ny på rosor.
 
Som nybliven husägare till ett hus av äldre modell vill jag ha rosor längs med staketet som är mot gatan. Tror jag vill ha rosa eller röda (mörkröda isf). Mycket doft, storleken på blomman kvittar med tycker att små är finast men doft går före. Den får gärna bre ut sig så länge den tål att man håller efter den in mot trädgården. Bor i zon 2/3.

Vad har ni för tips? :D
Den får gärna vara relativt lättskött förutom beskärning, jag är heeelt ny på rosor.

Gammaldags buskrosor givetvis ;) :D Rose de Rescht är enormt tacksam och remonterar (uppfyller alla dina krav faktiskt). Salet är ljusare men remonterar också. Annars Quatre Saisons (finns i vitt också, Q S Blanc mousseux), Armide (en vit albaros), Yolande d' Aragon, Joasine Hanet/Glendora eller Magna Charta.

Jag skulle inte ta bourbonrosor för de är kinkigare och kräver mer skötsel. Rose de Rescht är som sagt enormt tacksam och lättskött, de är nog de enklaste rosorna jag har. De andra vill till viss del ha lite mer handpåläggning :D

Sedan tjänar man enormt på bra grundarbete med ordentlig grävning, plantera DJUPT och bra jord.
 
Gammaldags buskrosor givetvis ;) :D Rose de Rescht är enormt tacksam och remonterar (uppfyller alla dina krav faktiskt). Salet är ljusare men remonterar också. Annars Quatre Saisons (finns i vitt också, Q S Blanc mousseux), Armide (en vit albaros), Yolande d' Aragon, Joasine Hanet/Glendora eller Magna Charta.

Jag skulle inte ta bourbonrosor för de är kinkigare och kräver mer skötsel. Rose de Rescht är som sagt enormt tacksam och lättskött, de är nog de enklaste rosorna jag har. De andra vill till viss del ha lite mer handpåläggning :D

Sedan tjänar man enormt på bra grundarbete med ordentlig grävning, plantera DJUPT och bra jord.
Tack, ser ut bli såna (de första du tipsade om :D )

Ska läsa på lite om plantering känner jag. Funkar det bra att plantera på våren?
 
@athena_arabians
En annan fundering, det är inte en klätterros jag egentligen är ute efter? Ser framför mig hur rosorna typ väller över det vita staketet (som kommer vara 120 högt minst). :love:
 
@athena_arabians
En annan fundering, det är inte en klätterros jag egentligen är ute efter? Ser framför mig hur rosorna typ väller över det vita staketet (som kommer vara 120 högt minst). :love:

Det är ju upp till dig :D Dock är (i mina ögon) många klätterrosor för svaga i doften och få remonterar. Plus att många är känsligare även om du har en bättre zon än vad jag har.

Några som skulle kunna fungera är Laguna, Wrams Gunnarstorp/Climbing American Beauty, Zéphirine Drouhin och Étude (tveksam vad gäller doften).

Det jag märkt är att klätterrosor har inte den där riktiga rosdoften... inte som jag förknippar med rosor. De doftar härligt men det är sas inget man vill göra rosparfym av. Den doften finns främst hos centifoliorna, damascenarosorna (både de vanliga och höstdamaskerna), albarosorna, gallicarosorna och mossrosorna. Då är flera av dessa inte återblommande... det finns bara en återblommande alba och ingen centifolia eller gallica. Alla höstdamasker är remonterande. Portlandrosorna har också en stark rosdoft, mina Mme Boll och Jacques Cartier gav fin smak till min roslikör innan jag skaffade mina Rose de Rescht.

Men läs på mer och försök lukta dig fram om du hittar ställen som har rosor. Jag prioriterar som sagt doften vad gäller mina rosor. Jag tycker det är så tråkigt när man ser en underbar ros och sedan doftar den inget men det är ju min personliga preferens. Mina tips är naturligtvis färgade av att jag nördar gammaldags rosor och att jag vill ha rosor som jag kan använda. Rosmarmeladen jag gjorde nu är så ljuvlig att det går inte att beskriva. Jag tycker också om remonterade rosor för att kunna ha blommor under en längre tid, även när de engångsblommande inte blommar.
 
Tack, ser ut bli såna (de första du tipsade om :D )

Ska läsa på lite om plantering känner jag. Funkar det bra att plantera på våren?

Det går utmärkt att plantera på våren men även på hösten med tanke på vilken zon det gäller. Tänk bara på att gräva som f-n tills du är less och sedan gräva lite till :D Rothalsen ska ju ner minst 10 cm men i år jag har faktiskt planterat den djupare än så och det har varit bra, de har tagit sig enormt fint inkl de två jag flyttade. Det ser jättetrist ut med några pinnar som sticker upp men man har igen det senare och att hålla på med trädgård är ju ingen höghastighetssyssla :)
 
Det är ju upp till dig :D Dock är (i mina ögon) många klätterrosor för svaga i doften och få remonterar. Plus att många är känsligare även om du har en bättre zon än vad jag har.

Några som skulle kunna fungera är Laguna, Wrams Gunnarstorp/Climbing American Beauty, Zéphirine Drouhin och Étude (tveksam vad gäller doften).

Det jag märkt är att klätterrosor har inte den där riktiga rosdoften... inte som jag förknippar med rosor. De doftar härligt men det är sas inget man vill göra rosparfym av. Den doften finns främst hos centifoliorna, damascenarosorna (både de vanliga och höstdamaskerna), albarosorna, gallicarosorna och mossrosorna. Då är flera av dessa inte återblommande... det finns bara en återblommande alba och ingen centifolia eller gallica. Alla höstdamasker är remonterande. Portlandrosorna har också en stark rosdoft, mina Mme Boll och Jacques Cartier gav fin smak till min roslikör innan jag skaffade mina Rose de Rescht.

Men läs på mer och försök lukta dig fram om du hittar ställen som har rosor. Jag prioriterar som sagt doften vad gäller mina rosor. Jag tycker det är så tråkigt när man ser en underbar ros och sedan doftar den inget men det är ju min personliga preferens. Mina tips är naturligtvis färgade av att jag nördar gammaldags rosor och att jag vill ha rosor som jag kan använda. Rosmarmeladen jag gjorde nu är så ljuvlig att det går inte att beskriva. Jag tycker också om remonterade rosor för att kunna ha blommor under en längre tid, även när de engångsblommande inte blommar.

Okej, ja doft är viktigast :angel: och att de remonterar.
Ska mäta bredd på trädgården men hur tätt ska man plantera? Så man får ett tätt hav av rosor liksom men utan att ha kastat pengar i sjön.
 
Okej, ja doft är viktigast :angel: och att de remonterar.
Ska mäta bredd på trädgården men hur tätt ska man plantera? Så man får ett tätt hav av rosor liksom men utan att ha kastat pengar i sjön.

Det beror på beräknad storlek på den vuxna busken. Tumregeln är att har de en förväntad bredd på 1m ska de stå cirka en meter från varandra. Planterar man olika rosor bredvid varandra delar man bredden till hälften för varje ros och lägger sedan ihop dem. Tex en ros med bredd 1,5m och en med 1m ska stå ca 1,25m ifrån varandra. Det är som sagt en tumregel, jag har frångått den. Men är det en starkväxande sort som blir bred ska man inte plantera dem alltför tätt.

Handlar du på Flora Linnea kan de ge råd (tex innehåller deras paket med en Rose de Rescht-häck på 5m 10 plantor).
 
Nu blommar det för fullt...
Min övervintrade rosbuske i kruka vars blommor ändrat färg. Förra året var det mörkrosa och nu aprikos.
 

Bifogade filer

  • 20200723_154549.jpg
    20200723_154549.jpg
    172,8 KB · Visningar: 11
Nu kommer jag svära i tråden: Fan vad trött jag är på rosorna i år. Svartfläcksjuka, mjöldagg och stekellarver. Igår tillbringade jag tre timmar med att klippa bort skadade blad och rosdelar och funderade allvarligt på att gräva upp och slänga rosorna.

Många verkar ha stora problem i år med framförallt svartfläcksjuka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 466
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 317
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp