Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Min Karen Blixen var väldigt skruttig tidigare i år men hon kom sig :love:
BAA6BEC7-C6A3-492B-8B53-47E89E45705E.jpeg

jag tänkte hon skulle få sällskap av Ingrid Bergman framöver
 
Jag har en idé Här är lite blåsigt och Karen Blixen blåste av :( Om man planterar ett u med Finlands vita och så Karen Blixen och Ingrid Bergman i mitten borde det väl bli lagom skyddat :confused: Kanske någon mer buskros gärna röd eftersom Finlands vita blommar tidigt och ganska kort
Framför någon marktäckande ros och över en båge med klätterros :)
 
Jag har en idé Här är lite blåsigt och Karen Blixen blåste av :( Om man planterar ett u med Finlands vita och så Karen Blixen och Ingrid Bergman i mitten borde det väl bli lagom skyddat :confused: Kanske någon mer buskros gärna röd eftersom Finlands vita blommar tidigt och ganska kort
Framför någon marktäckande ros och över en båge med klätterros :)

När planterade du den? Det fungerar säkert att plantera in den sas men jag hade nog också beskurit den rejält i vår för att stimulera tillväxten så den blir kraftigare.

Med det sagt, jag är verkligen ingen expert på rabattrosor men jag vet att man brukar beskära dem hårdare än gammaldags rosor.
 
När planterade du den? Det fungerar säkert att plantera in den sas men jag hade nog också beskurit den rejält i vår för att stimulera tillväxten så den blir kraftigare.

Med det sagt, jag är verkligen ingen expert på rabattrosor men jag vet att man brukar beskära dem hårdare än gammaldags rosor.
Den har stått där i flera år faktiskt och blev beskuren hårt i våras och behandlad med Binab i år så nu blommar den som aldrig förr :)
Nu har jag fått för mig att jag vill ha en rabatt med bara rosor vita och röda plus tulpaner röda och vita kanske en röd salvia och eventuellt brudslöja
Japp trädgårdsfebern går i fyrsprång här :o :p
 
Snart är det vår eller hur?! och jag hoppas på att kunna väcka den här inspirerande tråden till liv för jag har lite funderingar.
Med fokus på färg, hur ni gör när ni bestämmer placering/gruppering av era rosor? Eller är det annat, som utrymme eller soltimmar mm som får styra ert val av placering?

Någon gång i februari kommer mina 13 rosor jag beställt från rozenlottum och det gör mig löjligt exalterad.
1. Screenshot.jpg
Stulna bilder ovan, så jag visuellt kan prova mig fram var jag vill plantera dem. För i väntans tider har jag nu suttit i dagar och roat mig, lekt i Paint/Photoshop, och klurat på var det är dags att gräva.

Plus att jag har ett antal rosor jag planerar att passa på att flytta för att de bättre skulle komma till sin rätt på en annan plats. Mycket beror på att flera av mina billigare utfyllnadsrosor, har visat sig ha en helt annan färg än vad som utlovats.
Där fick jag som tyckte jag gjorde ett klipp och köpte rosor på Tesco för 2 pund styck!
Som den rosa klätterros som visade sig vara lila. Så jag tar det säkra för det osäkra och antar att det inte är en klätterros, så den får flytta på sig för att göra plats för en som är det.

Så jag är nyfiken på hur ni tänker runt vilka färger ni tycker kompletterar varandra och hur era tankar går när ni bestämmer vilka rosor som får bli grannar med varandra i rabatten?

Personligen gillar jag tanken bakom rekommendationen från David Austin rosor, att deras rosor gör sig bäst att planteras som i en grupp av 3, men då planterar jag istället hellre ett par stycken olika sorters rosor i samma färg/nyans tillsammans, för att ha råd med fler.
Sen får nästa ros/grupp rosor gärna får vara en annan färg där de kompletterar varandra. Som att tex plantera rosor i gula nyanser, brevid rosor med en vit eller lila färg. Det så att det inte blir för många buskar av samma färg brevid varandra så att det tar över och de inte står ut i mängden.
 
Snart är det vår eller hur?! och jag hoppas på att kunna väcka den här inspirerande tråden till liv för jag har lite funderingar.
Med fokus på färg, hur ni gör när ni bestämmer placering/gruppering av era rosor? Eller är det annat, som utrymme eller soltimmar mm som får styra ert val av placering?

Någon gång i februari kommer mina 13 rosor jag beställt från rozenlottum och det gör mig löjligt exalterad.
Visa bifogad fil 63846Stulna bilder ovan, så jag visuellt kan prova mig fram var jag vill plantera dem. För i väntans tider har jag nu suttit i dagar och roat mig, lekt i Paint/Photoshop, och klurat på var det är dags att gräva.

Plus att jag har ett antal rosor jag planerar att passa på att flytta för att de bättre skulle komma till sin rätt på en annan plats. Mycket beror på att flera av mina billigare utfyllnadsrosor, har visat sig ha en helt annan färg än vad som utlovats.
Där fick jag som tyckte jag gjorde ett klipp och köpte rosor på Tesco för 2 pund styck!
Som den rosa klätterros som visade sig vara lila. Så jag tar det säkra för det osäkra och antar att det inte är en klätterros, så den får flytta på sig för att göra plats för en som är det.

Så jag är nyfiken på hur ni tänker runt vilka färger ni tycker kompletterar varandra och hur era tankar går när ni bestämmer vilka rosor som får bli grannar med varandra i rabatten?

Personligen gillar jag tanken bakom rekommendationen från David Austin rosor, att deras rosor gör sig bäst att planteras som i en grupp av 3, men då planterar jag istället hellre ett par stycken olika sorters rosor i samma färg/nyans tillsammans, för att ha råd med fler.
Sen får nästa ros/grupp rosor gärna får vara en annan färg där de kompletterar varandra. Som att tex plantera rosor i gula nyanser, brevid rosor med en vit eller lila färg. Det så att det inte blir för många buskar av samma färg brevid varandra så att det tar över och de inte står ut i mängden.
Ååh den lila på fotot! 😍 Vilken fin färg!
 
Här är version 8 av min skiss, så även om jag har en idé om hur jag vill ha det, så är det inte lätt när det väl kommer till kritan. Minst 8 gånger har jag bestämt mig att det här blir bra! För att sen ändra mig när jag kikar på skissen igen.
Rosorna med blå ringar är klätterrosor och jag har utgått från var jag vill ha dem och vilka rosor som känns att passa brevid.

Så vad säger ni spontant om version 8? Känns det som en bra balans om det bara ses till deras färger?

Kan tillägga att det inte bara är rosor i rabatterna, så det blir mer färg än så. Har satsat på en mormors- /Engelsk trädgård, så den är fylld av den sortens perenner. Akleja, lavendel, näva, prästkrage, jättedaggkåpa, stockrosor, lammöron osv.
 

Bifogade filer

  • 3. Garden plans - Rearraging - January 2021 after  climbers circledred2.jpg
    3. Garden plans - Rearraging - January 2021 after climbers circledred2.jpg
    179 KB · Visningar: 26

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 522
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 326
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp