Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Vår trotjänare. Den blommar så fint varje år. Torka, regn o löss. Inget stör den. Lite uppstyrning på vårkanten och sen är den klar.
 

Bifogade filer

  • 20230627_221315.jpg
    20230627_221315.jpg
    482,5 KB · Visningar: 50
Letar efter en buskros att ha i västerläge, mot en vägg. Kommer planteras bredvid en ölandstok så tänker antingen vit eller gul eller någonting däremellan för att passa tillsammans.
 
Mme Plantier. Klarade vintern oväntat dåligt och ser inte så rolig ut tyvärr. Men kommer sig nog igen. :)
Visa bifogad fil 122294

Jag kommer att behöva meja ner större delen av min honungsros som inte klarade vintern (jag väntar tills den blommat). Jag trodde inte det var möjligt att en sådan kunde bli så påverkad! O_o

Sedan trodde jag att jag förlorat Charles de Mills helt (som var så stor och blommade så fint förra året) men det har börjat titta upp nya skott :heart

Den här vintern var verkligen inte bra för många av rosorna.
 
Hur stor kruka behöver man för att en ros ska må bra över tid? Lika stor som rosen är bred, eller hur ska man tänka?
Är sugen på en Marie Curie, som enligt handlaren ska kunna funka i kruka.
 
Letar efter en buskros att ha i västerläge, mot en vägg. Kommer planteras bredvid en ölandstok så tänker antingen vit eller gul eller någonting däremellan för att passa tillsammans.

Zon? Doft, ja/nej? Enkel/fylld? Remonterande/engångsblommande? Höjd?

Spontant vill jag slå ett slag för Harisons Yellow om en vill ha något som inte är jättevanligt. Den är engångsblommande men ack så ljuvlig under blomningen.

Sedan finns ju alltid honungsrosorna beroende på hur mycket plats en har (de breder ut sig :D).

Maigold är en annan trevlig ros som är lättskött.

Persisk gulros, Persiana, är en tuffing som klarar sig upp till zon 6!
 
Senast ändrad:
Hur stor kruka behöver man för att en ros ska må bra över tid? Lika stor som rosen är bred, eller hur ska man tänka?
Är sugen på en Marie Curie, som enligt handlaren ska kunna funka i kruka.

Jag hade tänkt så men samtidigt har min svärmor rosor som hon övervintrar i potatiskällaren som står mindre än så och de har flera år på nacken.
 
Zon? Doft, ja/nej? Enkel/fylld? Remonterande/engångsblommande? Höjd?

Spontant vill jag slå ett slag för Harisons Yellow om en vill ha något som inte är jättevanligt. Den är engångsblommande men ack så ljuvlig under blomningen.

Sedan finns ju alltid honungsrosorna beroende på hur mycket plats en har (de breder ut sig :D).

Maigold är en annan trevlig ros som är lättskött.

Persisk gulros, Persiana, är en tuffing som klarar sig upp till zon 6!

Åh men tack för tips! Bor i zon 3, får gärna lukta gott! Enkel eller fylld vet jag inte vad det innebär 😁 Höjd är lite oklart, funderar på att ha den under ett fönster men det kanske är dumt? Vill gärna kunna öppna fönstret i så fall 😄 Annars kan den också stå bredvid och då spelar väl höjden ingen roll, vill dock inte ha en klättrande.

Tyckte alla de rosorna du tipsade om var väldigt fina, gillade nog Harrisons Yellow bäst! Har du tips på en vit också om du har tid?
 
Åh men tack för tips! Bor i zon 3, får gärna lukta gott! Enkel eller fylld vet jag inte vad det innebär 😁 Höjd är lite oklart, funderar på att ha den under ett fönster men det kanske är dumt? Vill gärna kunna öppna fönstret i så fall 😄 Annars kan den också stå bredvid och då spelar väl höjden ingen roll, vill dock inte ha en klättrande.

Tyckte alla de rosorna du tipsade om var väldigt fina, gillade nog Harrisons Yellow bäst! Har du tips på en vit också om du har tid?

Lukta gott... då säger jag vilken som helst av albarosorna/jungfrurosorna (det finns en vit som faktiskt remonterar, Armide). En annan sort med magnifik doft är damascenarosorna, det är de som används för bulgarisk rosolja (mer specifikt Trigintipetala). De vita damaskerna är bla Leda, Mme Hardy och Hebe's Lip.

En remonterande vit med ljuvlig doft är Quatre Saisons Blanc Mousseux, en höstdamask (alla höstdamaskerna är remonterande). Jacques Cartier White är en remonterande portlandros som också har härlig doft. Stanwell Perpetual är en anspråkslös typ som en gärna glömmer bort lite men den är härdig och bara blommar och blommar, även om den inte står på bästa stället (min står rejält skuggigt men är jättefin). Det är en pimpinellifolia med härlig doft (den har lite rosa i sig men jag ville nämna den just för att den är så trevlig och anspråkslös).

Dock rekommenderar jag inte att placera den för nära väggen. Dels mår inte fasaden bra av det och dels blir det för torrt för den under takfoten.

Enkel:
lxen38z40ctgPqrj6i9a-Qn8_6ci4b8WATEqLnh7OTdZb-TujzOz1q_PSbw4NFKNzb0JuCdegC6wvwHurIWP9hLcyry6MqHsua_mEA=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700

Aicha

Fylld:
-dUiiYMPQG6tdOhXdW6BItW1m_exNQ2G6ChTd_1lxkh-G6qTBLsOMLvuak6JPo_IubYo_uJmTxkh3KNAcWbf5xpsd6grw3OMb6-ejtw=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700

Quatre Saisons Blanc Mousseux
 
Jag kommer att behöva meja ner större delen av min honungsros som inte klarade vintern (jag väntar tills den blommat). Jag trodde inte det var möjligt att en sådan kunde bli så påverkad! O_o

Sedan trodde jag att jag förlorat Charles de Mills helt (som var så stor och blommade så fint förra året) men det har börjat titta upp nya skott :heart

Den här vintern var verkligen inte bra för många av rosorna.

Ja det var en tuff vinter. Hade en stor Mme Alfred Carrière som fått kapas till fotknölarna. Men det kommer ett nytt skott nu ser jag så jag hoppas att hon kommer igen. Rosenholm och Selma Dahlberg frös också tillbaka helt men med fin återväxt. Aimable Amie är också miserabel, där får vi se om hon återhämtar sig eller om det blir komposten.
 
Ghislaine de Feligonde har som vanligt slitit sig från sina ynkliga förtöjningar, men verkar må bra trots torkan.
Visa bifogad fil 122254


Och så här ser min ut, har små knoppar men är nog minst 1 vecka från att blomma.

Det står tegelstenar runt den och det är inte trimmar runt om så den ser lite mindre ut än vad den faktiskt är.
615CC04C-906E-40E5-90D4-46F702C61563.jpeg


Den köptes och planterades ifjol och hade delvis fryst ner i vinter så jag är glad över att den har tagit sig så här bra. Den står dessutom i zon 6 fast den egentligen bara ska klara sig till zon 4.
 
Ja det var en tuff vinter. Hade en stor Mme Alfred Carrière som fått kapas till fotknölarna. Men det kommer ett nytt skott nu ser jag så jag hoppas att hon kommer igen. Rosenholm och Selma Dahlberg frös också tillbaka helt men med fin återväxt. Aimable Amie är också miserabel, där får vi se om hon återhämtar sig eller om det blir komposten.

Hon är ju också en gallica så jag hade inte gett upp om henne. Allt ovanjord på min Charles de Mills var dött, jag överdriver inte, men han har som sagt kommit rejält med nya skott.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 346
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 650
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 344
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 591
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp