Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

På familjens sommarställe har det i år vuxit upp ett snår av massor av fantastiskt fina ljusrosa rosor. Det har vi inte varit med om förr. Undrar vad som fått dem att blomma så rikt där de inte varit förr?

20230703_094137.jpg
 
Men det är ju flera grova äldre grenar i roshavet. Menar du att den inte blommat förut?
Antagligen har väl kanske själva växten funnits där även förut så jag tror att den bara inte blommat förut 🙂. I alla fall inte på de cirka 35 år vi haft gården.

Ja, så själva snåret fanns kanske tidigare ja. Eller så dök det bara upp som genom trolleri :idea:.
 
Antagligen har väl kanske själva växten funnits där även förut så jag tror att den bara inte blommat förut 🙂. I alla fall inte på de cirka 35 år vi haft gården.

Ja, så själva snåret fanns kanske tidigare ja. Eller så dök det bara upp som genom trolleri :idea:.

Det kan ju vara så att ni inte varit där när den blommat kanske?
 
Det kan ju vara så att ni inte varit där när den blommat kanske?
Ja, det är väl möjligt, men just slutet av juni och större delen av juli är vi (eller någon/några av oss) nästan alltid där. Sedan 2020 är min pappa där nästan från vår till höst. Men vi har ju inte haft filmkamera ute precis.

(Ett år hade vi plötsligt extremt mycket hallon på hallonbuskar som inte burit bär varken innan eller efter det. Var dock världens hallonår.)

Får se om rosorna blommar nästa år med 😃. Vi lär ju titta efter dem i alla fall.
 
Bladlössen har inte kommit tillbaka på Flammentanz och knoppen blir långsamt större, spännande värre detta. Måtte inga rådjur få nys på den, har vart några på andra sidan lägdan igen! Tur de brukar hålla sig där, peppar peppar...

En fundering, ena Flammentanz klarade sig inte och jag har hört man ska gräva ur ordentligt innan man sätter en ny ros på samma plats. Hur mycket ska jag gräva ur? Kan jag använda den gamla jorden till andra växter istället?
 
Bladlössen har inte kommit tillbaka på Flammentanz och knoppen blir långsamt större, spännande värre detta. Måtte inga rådjur få nys på den, har vart några på andra sidan lägdan igen! Tur de brukar hålla sig där, peppar peppar...

En fundering, ena Flammentanz klarade sig inte och jag har hört man ska gräva ur ordentligt innan man sätter en ny ros på samma plats. Hur mycket ska jag gräva ur? Kan jag använda den gamla jorden till andra växter istället?

Du behöver inte gräva ur galet mycket, mer eller mindre så att jordklumpen inte har kontakt med "gammal" jord (dvs lite större än själva jordklumpen).

Det går bra att använda jorden du gräver bort till något annat. Sedan rekommenderar jag rå fårull eller trasor doppade i uppslammat blodmjöl kring växterna du vill skydda från de fyrbenta rosmördarna. Det fungerar jättebra.
 
Du behöver inte gräva ur galet mycket, mer eller mindre så att jordklumpen inte har kontakt med "gammal" jord (dvs lite större än själva jordklumpen).

Det går bra att använda jorden du gräver bort till något annat. Sedan rekommenderar jag rå fårull eller trasor doppade i uppslammat blodmjöl kring växterna du vill skydda från de fyrbenta rosmördarna. Det fungerar jättebra.
Ah, då är det mindre jobb än jag trodde, härligt :D tack :laugh:

Tack för tips :) Lite fårull har jag hängt upp där men kan inte låta bli oroa mig lite ändå när jag ser rådjuren så nära. Men kan ju va att det är fårullen som gjort de inte käkat på rosorna ännu :)
 
Plantagen har halva priset på rosor nu såg jag, och jag äger än så länge bara två (varav den ena är okänd sort). Är det okej kvalitet på deras rosor, eller är det bortkastade pengar?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 516
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 704
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 364
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp