Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Jag köpte en krukodlad Rosa Mundi i höstas och hann plantera några veckor innan frosten. Om den fortfarande lever, borde jag beskära den i vår och när? Än så länge ligger den nedbäddad under ett lager snö, men jag börjar eventuellt skymta något.
Funkar det mer med "allround"gödning typ hönsgödsel istället för specifikt rosgödsel?

Nä, inte i år men nästa år (och skär ordentligt!). Hönsgödsel funkar utmärkt.

Edit: Jag blir förvånad om den inte lever. De flesta engångsblommande rosor är tuffare än remontanterna och gallicorna är bland de segaste jag stött på.
 
Såhär års är det väl dags för mitt bästa rostips. Handskar för bihantering. Skyddar även underarmarna. Ett måste. Och nässlor biter inte heller på dom.
20230430_175246.jpg
 
Nä, inte i år men nästa år (och skär ordentligt!). Hönsgödsel funkar utmärkt.

Edit: Jag blir förvånad om den inte lever. De flesta engångsblommande rosor är tuffare än remontanterna och gallicorna är bland de segaste jag stött på.
När vi kom hem från västerbottensfjällen för en timme stack det upp kvistar vid planteringsstället, så jag borstade bort det sista av snön. Du ser ut att ha rätt, en del kvistar är döda men många är gröna! :up:
 
20230502_151216.jpg

2 av 3 rosor har klarat sig, tror nr 3 klarat sig också men den är fortfarande under lite snö :D Denna Flammentanz har jag konstaterat är smått galen dock. I höstas fick den för sig att skjuta nya skott istället för att vila och nu är den på gång lite smått trots snön. Tyvärr klarade sig inte fjolårets skott men själva plantan ser jättefin och pigg ut :)
 
En fundering... i dagsläget är det markduk runt rosorna, sån här svart tygaktig som släpper igenom vatten. Planerar för gödsling och funderar på att lägga på weibulls rosjord eftersom den är gödslad och vore bra fylla på med lite jord tror jag. Kan jag låta markduken ligga kvar och bara lägga jorden ovanpå, kommer näringen ner i marken då?
 
Nu får vi väl uppdatera. Hur ser era rosor ut i år? Den här karamellen vet jag inte vad den heter men vacker är den trots lite skrufsiga blad.
 

Bifogade filer

  • 20230627_182738.jpg
    20230627_182738.jpg
    357 KB · Visningar: 26
På kulturvärden finns två tynande rosor som ingen brytt sig om. Ngn "kunnig" (typ länsstyrelsen, inventerare, trädgårdsmästare ) har hälften att rosen är mkt gammal.sannolikt den äldsta växten på gården. Typ 1800 tal?

När nå cirkel var där förra året rensade jag ur den och gav lite hönsgödsel. Plus att jag satte upp ett par bågar så inte gräsklipparen skulle skada den mer. Den ena sköt iväg en lång gren :love:

Ingen vet sorten. Nån här som har en aning?
20230626_122851.jpg
 
Redan på 1800-talet?
Det är ju två. Så knappast något egenproducerat? Betrodd och aktad ägare av gården....

Åh, rosor är duktiga på att pippa helt på egen hand :D De är lite som dagliljor i det avseendet. Hybriden och POM-rosen Orsa anses vara en naturlig hybrid mellan Rugosa och Majalis.

Rubiginosa är en av våra äldsta rosor, före mitten på 1500-talet :heart Den går också under Rosa Eglanteria/Eglantine och har avbildats av Redoute.

Edit: Rosor bildar gärna sporter också, dvs en variant av en modersort (för att krångla till det lite mer).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 322
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 635
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 344
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 591
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp