Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

20210901_154010.jpg
 
En bild från september, ångrar att jag inte kom på att ta en bild på mina rosor så här tidigare. Så nästa år så blir det att jag plockar det som blommar regelbundet och fotor dem tillsammans, för jag gillar att kunna se hur mina rosor ser ut ihop.

Har namngivit dem jag har koll på, har blivit att jag köpt en del rosor utan namn, åtminstone två av de rosorna på fotot är från Lidl, köpte dem på ett infall eftersom de bara kostade ca 25 kr styck.
IMG_0610red With namesred.jpg
 
Alltså nu var det någon som la ut den där Koko Loco-rosen barrotad för 500 spänn styck? Jag fattar detta med tillgång och efterfrågan, men jag kan inte undgå att bli lite provocerad när det blir sådan geschäft kring trädgårds- och odlingshypade saker. Det är ju ändå det dubbla mot vad den sålts i butik för, så det verkar vara någon som köpt bara för att själv tjäna på att efterfrågan är större än tillgången och sälja till någon desperat individ. Samma med dem som kränger Lokförare Bergfält för 10 spänn per ärta, det är ju helt orimligt?

Lokföraren är ju i alla fall god och lättodlad men vad ÄR egentligen grejen med Koko Loco som skulle göra den mer märkvärdig än hundratals andra fina rosor till normala priser?
 
Alltså nu var det någon som la ut den där Koko Loco-rosen barrotad för 500 spänn styck? Jag fattar detta med tillgång och efterfrågan, men jag kan inte undgå att bli lite provocerad när det blir sådan geschäft kring trädgårds- och odlingshypade saker. Det är ju ändå det dubbla mot vad den sålts i butik för, så det verkar vara någon som köpt bara för att själv tjäna på att efterfrågan är större än tillgången och sälja till någon desperat individ. Samma med dem som kränger Lokförare Bergfält för 10 spänn per ärta, det är ju helt orimligt?

Lokföraren är ju i alla fall god och lättodlad men vad ÄR egentligen grejen med Koko Loco som skulle göra den mer märkvärdig än hundratals andra fina rosor till normala priser?
Jag fattar inte hypen heller. Den faller inte mig alls i smaken. En beige ros liksom? Hur tråkigt är inte det?

Men så har jag svårt för alla välmatachade, ton i ton beige/grå/vita hem också.
 
Jag behöver tips från er som kan rosor! Jag vill ha en ros i stor kruka i sommar 40-50 cm diameter. Helst vill jag kunna stamma upp rosen. Men vilken sort ska jag satsa på? Jag vill ha en remonterande, ljus färg, vit/krämfärgad/gul/ljusrosa. Helst inga miniblommor utan riktiga stora blommor. Ska stå i sol-hslvskugga hyfsat skyddat, zon 4.

Tips? Vad ska jag leta efter och vad ska jag undvika?
 
Rosdagar på Fredriksdal. :love: Trots goda möjligheter att planera utifrån Flora Linneas sortiment så åkte jag ändå iväg helt planlöst för lite spontanshopping, resulterade i en Westerland och en A Shropshire Lad. Väldigt nöjd med dessa! Men också väldigt nöjd över att ha lyckats låta bli att handla på mig fler till andra icke färdiggrävda planteringsställen.:up:

9DCA3046-34FE-4062-9D44-6269E260A287.jpeg
 
Jag väcker liv i denna tråd igen i hopp om att få lite råd av er rosproffs.
Jag önskade mig en rosa ros att ha i en rabatt utmed husväggen. Min tanke var alltså någon liten variant...
Igår kom min far med två plantor New Dawn. De lär ju käka upp hela huset, om de trivs där! Var placerar jag dessa bäst? En liten tanke är att bygga någon form av pergola eller sätta upp spaljéer kring altanen, dvs ej mot vägg. Det borde väl vara ett bättre alternativ? Och om den trivs, kan vi få lite insynsskydd från grannarna, vars uteplats gränsar mot våran.

Nästa fråga; om jag ändå vill ha en rosa ros i rabatten vid husväggen; vad bör jag välja för någon? @athena_arabians och andra proffs; help please! 💕🌹

Tillägg; jag bor i Sörmland i växtzon 3.
 
Är tvungen att lägga upp en bild på vårt monster Honungsrosen. I år hade den tagit med sig armeringsnätet och lutade betänkligt. Den hade också växt in i den gamla tvantennen. Vi spettade om, maken fick gå upp på taket, ta bort antennen och sen har vi klippt lite spinkiga grenar och det som är dött. Det är inte vackert så här års men den trivs.
 

Bifogade filer

  • 20230422_125838.jpg
    20230422_125838.jpg
    850,5 KB · Visningar: 42
Jag väcker liv i denna tråd igen i hopp om att få lite råd av er rosproffs.
Jag önskade mig en rosa ros att ha i en rabatt utmed husväggen. Min tanke var alltså någon liten variant...
Igår kom min far med två plantor New Dawn. De lär ju käka upp hela huset, om de trivs där! Var placerar jag dessa bäst? En liten tanke är att bygga någon form av pergola eller sätta upp spaljéer kring altanen, dvs ej mot vägg. Det borde väl vara ett bättre alternativ? Och om den trivs, kan vi få lite insynsskydd från grannarna, vars uteplats gränsar mot våran.

Nästa fråga; om jag ändå vill ha en rosa ros i rabatten vid husväggen; vad bör jag välja för någon? @athena_arabians och andra proffs; help please! 💕🌹

Tillägg; jag bor i Sörmland i växtzon 3.
Jag är långt ifrån expert men en mindre, rosa ros som är populär häruppe(Västernorrland, zon 3/4) är The Fairy. Den är söt och verkar lättskött.

Någon form av pergola rosorna kan klättra på låter jättefint runt en uteplats! Är alltid bättre att ha växter en liten bit ifrån fasaden har jag hört.
 
Här är det fortfarande 40 cm snö på odlingslotten... men det är lite bra också för det sägs bli dåligt väder nästa vecka. Längtar tills jag får se småttingarna, hoppas de klarat sig bra så de kan växa rejält i sommar!
Tanken är att sätta 3-4 stk i år, Ilse crohn superior, rose de rescht och ev en till Louise Bugnet :love: ev nån fin rabattros i gul/orange till en av rabatterna också är jag sugen på en Maidens blush... men ska till Bispgården i slutet av maj för o köpa plommonträd så tar väl en sväng förbi rossortimentet då också :)
 
Jag väcker liv i denna tråd igen i hopp om att få lite råd av er rosproffs.
Jag önskade mig en rosa ros att ha i en rabatt utmed husväggen. Min tanke var alltså någon liten variant...
Igår kom min far med två plantor New Dawn. De lär ju käka upp hela huset, om de trivs där! Var placerar jag dessa bäst? En liten tanke är att bygga någon form av pergola eller sätta upp spaljéer kring altanen, dvs ej mot vägg. Det borde väl vara ett bättre alternativ? Och om den trivs, kan vi få lite insynsskydd från grannarna, vars uteplats gränsar mot våran.

Nästa fråga; om jag ändå vill ha en rosa ros i rabatten vid husväggen; vad bör jag välja för någon? @athena_arabians och andra proffs; help please! 💕🌹

Tillägg; jag bor i Sörmland i växtzon 3.

New Dawn blir STOR i din zon! Det är definitivt ingen liten blyg sak :D Du vill som sagt absolut inte ha den mot en vägg, det förstör väggen.

När det gäller ros i rabatten kan du välja mellan de flesta buskrosorna så länge det inte är de som också kan användas som klätterrosor (flera av de gammaldags rosorna kan klättra om de trivs och är i en lägre zon).

Generellt när det gäller rosor mot vägg så ska de inte stå för nära. Det är dåligt både för väggen och rosen, hamnar rosen under takfoten blir det för torrt för den och som sagt så blir väggen förstörd.

Vad vill du ha för typ av ros? Färg, doft och blomning/blomtyp?
 
Här är några av mina favoriter @Therese1988:

Salet: Rosa gammaldags remonterande buskros med ljuvlig doft och perfekt att använda till likör och marmelad (R. centifolia muscosa, en mossros).

Rosa Mundi: En R. gallica (dvs tyvärr engångsblommande) med enkla spräckliga blommor med en fantastisk doft. Jag har planterat en sådan på min spräckliga (dvs sköldpaddsfärgade) katts grav :heart

Harison's Yellow: En artros från USA som har ljuvliga små gula blommor. Den kan iofs blir lite väl stor för att användas som buskros.

York&Lancaster: En engångsblommande R. damascena med tvåfärgade blommor som har en galet underbar doft (damaskrosorna är kända för sin doft).

Rose de Rescht: En återblommande ceriserosa höstdamask med en galet ljuvlig doft. Det finns några återblommande damaskrosor och de är alla odlingsvärda (Quatre Saisons har rosa blommor och Quatre Saisons Blanc Mousseax vita samt är också "mossig" som som mossrosorna).

Portlandgruppen är rätt stor och de flesta rätt lättskötta. Jacques Cartier (finns som rosa och vit), Glendora/Joasine Hanet och Yolande de Aragon är fina.

Bourbonrosor är ljuvliga men de kan vara lite kinkiga att sköta men vill en pyssla lite så är Louise Odier, Honorine de Brabant och Boule de Neige vackra. Men som sagt, de är lite kinkigt lagda och vill ha goda odlingsbetingelser.
 
New Dawn blir STOR i din zon! Det är definitivt ingen liten blyg sak :D Du vill som sagt absolut inte ha den mot en vägg, det förstör väggen.

När det gäller ros i rabatten kan du välja mellan de flesta buskrosorna så länge det inte är de som också kan användas som klätterrosor (flera av de gammaldags rosorna kan klättra om de trivs och är i en lägre zon).

Generellt när det gäller rosor mot vägg så ska de inte stå för nära. Det är dåligt både för väggen och rosen, hamnar rosen under takfoten blir det för torrt för den och som sagt så blir väggen förstörd.

Vad vill du ha för typ av ros? Färg, doft och blomning/blomtyp?
Tusen tack! 😍

Nä, jag tänker försöka få den en liten bit från själva fasaden. Målaren här hemma är allergisk mot växter för nära fasad. Ffa när det är träpanel som han själv måste måla om. 😁

Jag vill helst ha rosa. Nyans spelar inte så stor roll. Och helst inte enkla blommor, utan såna som är lite fylligare. Jag har en jättefin med enkla blommor, så nu vill jag ha något annat. Doft eller ej spelar ingen större roll. Jag är doftkänslig, men är inte allergisk mot rosor utomhus iaf. 😁

Så fort middagen är färdig och uppäten, ska jag kolla in alla förslag du skickade. Tack igen! 💕
 
Jag har ingen större erfarenhet av dem eftersom de är moderna rosor och jag samlar på gammaldags rosor. Dock har jag en Peace som verkar trivas och jag daltar verkligen inte med mina rosor :D
Och jag samlar inte på någonting ännu, för de som finns (och ej är planerade av mig) är en salig blandning. 😁
En jättestor, monstertaggig sak med vita blommor, en liten med enkelblommande rosa blommor (och rödlila grenar), en röd och en korallfärgad som bara växer som en liten pinne mitt i ingenting. Jag hade velat veta vad det är för några, men det var svårt när jag köpte huset av ett dödsbo, där ingen visste vad tanten hade planterat.

Det finns ju så MÅNGA sorter! Jag vill ha alla! 😂
 
Och jag samlar inte på någonting ännu, för de som finns (och ej är planerade av mig) är en salig blandning. 😁
En jättestor, monstertaggig sak med vita blommor, en liten med enkelblommande rosa blommor (och rödlila grenar), en röd och en korallfärgad som bara växer som en liten pinne mitt i ingenting. Jag hade velat veta vad det är för några, men det var svårt när jag köpte huset av ett dödsbo, där ingen visste vad tanten hade planterat.

Det finns ju så MÅNGA sorter! Jag vill ha alla! 😂

Blommar monstertaggen en gång eller under hela sommaren? Min killgissning är Finlands Vita eller Stanwell Perpetual (även om de blommorna drar mycket svagt åt rosa först).

https://floralinnea.se/pimpinellifolia-plena.html

https://floralinnea.se/stanwell-perpetual.html

Edit: Det kan också vara Polstjärnan... inte en favorit hos mig.
 
Blommar monstertaggen en gång eller under hela sommaren? Min killgissning är Finlands Vita eller Stanwell Perpetual (även om de blommorna drar mycket svagt åt rosa först).

https://floralinnea.se/pimpinellifolia-plena.html

https://floralinnea.se/stanwell-perpetual.html

Edit: Det kan också vara Polstjärnan... inte en favorit hos mig.
Blommorna är inte rosa först, utan vita med lite gult mot mitten, tror jag. Den blommar under rätt lång tid (men inte hela sommaren) och doftar mycket. 😊
IMG_20230422_190922096_HDR.jpg

Jag hade ingen bild på den i full blom, men sådär ser den ut nu. 😁 Hööög. Och tjocka grenar och jäääättetaggar. 😂 Jag vågar knappt gå nära den, för den ser ut som att den vill äta upp mig.

Finlands Vita kan nog stämma? Den får stora nypon iaf och blommorna ser bekanta ut.
 
Jag köpte en krukodlad Rosa Mundi i höstas och hann plantera några veckor innan frosten. Om den fortfarande lever, borde jag beskära den i vår och när? Än så länge ligger den nedbäddad under ett lager snö, men jag börjar eventuellt skymta något.
Funkar det mer med "allround"gödning typ hönsgödsel istället för specifikt rosgödsel?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 161
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 552
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 561
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp