Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

9E1EA520-9A0B-458C-8729-0F394C861970.jpeg

En av mina Ingrid Bergman! 😍
 
Här har äntligen Ghislaine de Féligonde börjat blomma.

Visa bifogad fil 124281

I bakgrunden syns en blå påse som innehåller en Finlands vita ros en bekant hade över så den ska få komma ner i jorden när det passar.
Jag kan verkligen avråda från Finlands vita ros. När den väl etablerat sig skickar den fruktansvärda mängder rotskott i en radie av flera meter från plantan. Så har man väl fått den i sin trädgård får man klippa rotskott i oändlighet och blir aldrig av med den.
 
Jag kan verkligen avråda från Finlands vita ros. När den väl etablerat sig skickar den fruktansvärda mängder rotskott i en radie av flera meter från plantan. Så har man väl fått den i sin trädgård får man klippa rotskott i oändlighet och blir aldrig av med den.
Beror på zon. Min är mycket beskedlig i zon 5. Ja, den skjuter något rotskott, men är absolut inte ett problem.
 
Beror på zon. Min är mycket beskedlig i zon 5. Ja, den skjuter något rotskott, men är absolut inte ett problem.
Det beror inte på zon. Min växer också i zon 5, och är allt annat än beskedlig. Snarare siktar den på världsherravälde… 🫣

Har haft den i zon 3, och det var samma visa där. Hemsk.
 
Jag har inte heller något problem med Finlands vita ros, beror nog på var man planterar den. Här kan den inte breda ut sig så mycket då gräsklipparen och asfalt hindrar.
Absolut, om man planterar den som solitär minst fem meter från närmsta oklippta yta och aldrig går barfota på gräsmattan (aj!) går det säkert bra. Men det finns ju många andra rosor som inte beter sig så, som man kan plantera istället.
 
Absolut, om man planterar den som solitär minst fem meter från närmsta oklippta yta och aldrig går barfota på gräsmattan (aj!) går det säkert bra. Men det finns ju många andra rosor som inte beter sig så, som man kan plantera istället.
Jag har inte sett några rotskott utanför stängslet mot vägen heller. Den håller sig snällt där den är planterad. Bor i zon 3, på gränsen till zon 2.
 
Jag älskar Finlands vita, men instämmer i varningarna. Farmors exemplar ville etablera världsherravälde i zon 7. Föräldrarnas sticklingar i dåligt läge i zon 4 likaså, de är superfina och sprider ut sig på platser där allt annat dör. Vackra blommor, vackert växtsätt, vackert lövverk, doftar gott.. Fantastisk som solitär eller häck, men rekommenderar att ha 1-2 m klippt gräsmatta omkring den. Annars blir den större... :angel:
 
Det beror inte på zon. Min växer också i zon 5, och är allt annat än beskedlig. Snarare siktar den på världsherravälde… 🫣

Har haft den i zon 3, och det var samma visa där. Hemsk.
Min har skickat upp enstaka skott inom 75 cm från plantan. Den har stått där i tre år kanske? Jag tycker att den är beskedlig. 😊
 
Min har skickat upp enstaka skott inom 75 cm från plantan. Den har stått där i tre år kanske? Jag tycker att den är beskedlig. 😊

Ja, sedan är det ju lätt att meja ner den helt om en tycker den blivit för vildvuxen och börja om sas. Jag ska göra det med min nu och jag vet att mamma gjorde det minst en gång (det var hon som planterade den så den är rätt gammal). Min skjuter skott med liknande frekvens som din (och de är ju lätta att hålla borta med gräsklippning).
 
Min har skickat upp enstaka skott inom 75 cm från plantan. Den har stått där i tre år kanske? Jag tycker att den är beskedlig. 😊
Det kan kanske förklara saken? Vår har stått där den står i 20 kanske, då hinner den utveckla ett omfattande rotsystem. Efter tre år, 75 cm, efter tio-femton år, några meter… Och det blir tjatigt i längden att rensa de där rotskotten.
 
Jag älskar Finlands vita, men instämmer i varningarna. Farmors exemplar ville etablera världsherravälde i zon 7. Föräldrarnas sticklingar i dåligt läge i zon 4 likaså, de är superfina och sprider ut sig på platser där allt annat dör. Vackra blommor, vackert växtsätt, vackert lövverk, doftar gott.. Fantastisk som solitär eller häck, men rekommenderar att ha 1-2 m klippt gräsmatta omkring den. Annars blir den större... :angel:
Jag tycker det finns andra pimpinellrosor som är vackrare och tåliga, men inte har samma ambitioner att ta över trädgården, så att säga.

Vi planterade den just för att den skulle vara så tålig etc, men såhär i efterhand så har de andra rosorna vi planterade bredvid tagit sig lika bra, blommar vackrare, har finare nypon och är på det hela taget bättre alternativ.
 
Vår Finne är över 20 år. Bor själv bredvid ett snöbollsbuskage och gräsmatta. Har aldrig sett ett rotskott. Däremot är den ju yvig utav helsike. Och inte speciellt vacker. Zon 3-4.
 
Ja, sedan är det ju lätt att meja ner den helt om en tycker den blivit för vildvuxen och börja om sas. Jag ska göra det med min nu och jag vet att mamma gjorde det minst en gång (det var hon som planterade den så den är rätt gammal). Min skjuter skott med liknande frekvens som din (och de är ju lätta att hålla borta med gräsklippning).
Fast piggarna som blir kvar av rotskotten när man klippt gräsmattan är inte jättekul att gå barfota på tycker jag.
 
Jag måste flytta på en Louise bougnet, ( tänkte ha en häck men bara en av fyra buskar som tatt sig, så vill pröva med nått annat där ist)

Men jag undrar då,, kan man hålla efter den/klippa ner så att den håller sig relativt liten?, funderar på var den ska få plats 🤔
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 561
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 335
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 565
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp