Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Jag måste flytta på en Louise bougnet, ( tänkte ha en häck men bara en av fyra buskar som tatt sig, så vill pröva med nått annat där ist)

Men jag undrar då,, kan man hålla efter den/klippa ner så att den håller sig relativt liten?, funderar på var den ska få plats 🤔
Den blommar väl på fjolårsskott? Dvs, du kan klippa ner den, men då kommer den inte blomma.
 
20230728_114516.jpg

Kom på jag glömt lägga upp bild på min Vanessa Bell, så här kommer en bild tagen för en timme sedan :love:
 
20230728_114552.jpg

Är det nån som vet vad som vart på denna knopp? Jag har inte sett nån ohyra på plantan men 2-3 knoppar till har liknande märke.
 
Är Finlands vita samma som Polstjärnan? har för mig att jag hört det någon gång?
I så fall har vi en, som absolut också har världsherraväldedrömmar, och som totalt har dränkt ett annat buskage på ca 15 kvm yta. Årsskotten är minst 3 meter långa. Men den är fin :D
 
Då är en beställning gjord på Turex så efter helgen blir det krigsföring :devil: Läste lite och såg de där larverna verkar främst ge sig på kål och köksväxter, vilket typ 90% av grannarna odlar... Kål är en gigantisk trend här. Så är väl inte så underligt de gav sig på rosen, dock tycker jag de kan hålla sig till kål(jag odlar inte det) :cautious:
 
Då är en beställning gjord på Turex så efter helgen blir det krigsföring :devil: Läste lite och såg de där larverna verkar främst ge sig på kål och köksväxter, vilket typ 90% av grannarna odlar... Kål är en gigantisk trend här. Så är väl inte så underligt de gav sig på rosen, dock tycker jag de kan hålla sig till kål(jag odlar inte det) :cautious:

Jag odlar inte kål och har rejält avstånd till grannarna... men larver har jag :meh:
 
20230730_165331.jpg

Första knoppen har slagit ut! Jag klippte bort 3 knoppar som var illa åtgångna av larverna men hon har ett gäng knoppar till på gång, räknade till 19(!) om man räknar pytteknopparna som just börjat visa sig. Tror Skönheten bestämt sig för att bräcka varenda blomma på hela området :love:
 
Är Finlands vita samma som Polstjärnan? har för mig att jag hört det någon gång?
I så fall har vi en, som absolut också har världsherraväldedrömmar, och som totalt har dränkt ett annat buskage på ca 15 kvm yta. Årsskotten är minst 3 meter långa. Men den är fin :D
Nej, det är inte samma. De är båda vita och härdiga, dock, men inte så lika i övrigt.
 
Jag har en ros som inte blommar och jag funderar vad jag ska göra med den. Tips?

Den satt där när jag köpte stugan så jag vet inte vad det är för sort eller hur gammal den är. I fjol hade den en blomma, en enkel rosa blomma med gul mitt (tror jag). I år har det inte kommit en enda knopp.
Jag har gödslat med hönsgödsel och den växer som tusan men blir inga blommor.

Är det bara att ge upp och gräva upp den? Eller kan det hjälpa att klippa ner den helt?

PXL_20230804_130214707.jpg
 
Jag har en ros som inte blommar och jag funderar vad jag ska göra med den. Tips?

Den satt där när jag köpte stugan så jag vet inte vad det är för sort eller hur gammal den är. I fjol hade den en blomma, en enkel rosa blomma med gul mitt (tror jag). I år har det inte kommit en enda knopp.
Jag har gödslat med hönsgödsel och den växer som tusan men blir inga blommor.

Är det bara att ge upp och gräva upp den? Eller kan det hjälpa att klippa ner den helt?

Visa bifogad fil 125657
Det låter som en vildros. Att någon har planterat en modern ros ympad på en vildros som sen tagit över. Jag skulle gräva upp den och sätta en ny ros! 😊
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 185
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 589
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 339
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 573
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp