Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Har aldrig övervintrat något men det är mest för att jag har begränsat med besök på de kalla årstiderna i vår stuga. För man måste väl vattna lite hela året om man ska övervintra saker? Får se när jag kommer dit, kan man flytta den upp och ner, så man har den i jorden på höst/vinter och tar den i kruka igen på våren? Lr är det dumt att behandla en ros så? Någon som vet 🙈
Jag har inte en aning :bag: Enda gången jag haft i kruka ute så ställde jag in den över vintern men det är väl inte "riktig" övervintring då den var krukros i grunden och bara flyttade inomhus.
 
Jag är sugen på att sätta flera rosor på framsidan, innanför vårt trästaket, i linje, ca 10 meter.

Jag kanske inte vill ha det som häck, utan gärna att de blir självständiga buskar, hur ska man tänka med avstånd mellan varje planta? På vissa sorter står det ex 80 cm, om jag har 80 cm mellan varje buske, blir det mer som en häck då så jag bör ta lite större avstånd? Bör jag ha även 80 cm mot staketet i slutet och början?🤨

Om det är olika avstånd mellan sorterna, kommer det se konstigt ut? Eller borde jag bara ta medel och köra samma avstånd på alla?

Eller blir det finare om jag försöker få till det som häck?

Min förhoppning är att ha olika sorter/färger som går vit/gul/orange/rosa, typ att de tonar över till nästa buske. Jag har tittat mycket på Renaissance-rosor som jag tycker är vackra.😍

All input är bra input! 😃
 
Jag är sugen på att sätta flera rosor på framsidan, innanför vårt trästaket, i linje, ca 10 meter.

Jag kanske inte vill ha det som häck, utan gärna att de blir självständiga buskar, hur ska man tänka med avstånd mellan varje planta? På vissa sorter står det ex 80 cm, om jag har 80 cm mellan varje buske, blir det mer som en häck då så jag bör ta lite större avstånd? Bör jag ha även 80 cm mot staketet i slutet och början?🤨

Om det är olika avstånd mellan sorterna, kommer det se konstigt ut? Eller borde jag bara ta medel och köra samma avstånd på alla?

Eller blir det finare om jag försöker få till det som häck?

Min förhoppning är att ha olika sorter/färger som går vit/gul/orange/rosa, typ att de tonar över till nästa buske. Jag har tittat mycket på Renaissance-rosor som jag tycker är vackra.😍

All input är bra input! 😃
Jag tänker att fet beror också på vilken typ av ros du väljer.
Jag har ju en roshäck som går från ljus ljus rosa (nästan vit) till mörkrosa. Älskar den 🤩
 
Försökte hitta men den är inte så gammal och jag hade tydligen inte foto på hela 🙈
Eller, jag hittade denna. Det är iofs bara på en liten del av min häck men de 3 översta bilderna är närbilder på vilka rosor som finns i häcken.
Screenshot_20240416_234359_Instagram.jpg
 
Nu önskar jag tips!
Jag har en perennrabatt som jag funderar på att göra om till rosrabatt nu när vi ändå stuvar om lite i trädgården.
Rabatten är mot vägg (en upphöjd altan, så en vägg på ca 2,5 meters höjd) och ca 50 cm bred, 3 meter lång kanske. Lerjord.

Fördelar med rabatten: Full sol i söderläge, och mot vägg, så skyddat och bra läge (i zon 3).
Nackdelar: Inte världens djupaste jorddjup. Huset är byggt på berg, så berget finns någon meter ner.

Planterade en honungsros i ena ändan för 1,5 år sen som kom sig fint förra året, så tanken är att den ska bindas upp mot väggen och utgöra lite ram. Växer också en ghislaine de feligonde där, men den är pytteliten än så länge.

Jag är ute efter 2-3 friska (!! detta är nog det enda "måstekriterier"), robusta (dvs inte så kinkiga för mina betingelser), gärna remonterande, buskrosor som inte ger mig alldeles för mycket huvudvärk. Gärna lite olika färger. Gillar "klassiskt" och symmetriskt rosutseende, typ Queen of Sweden, men inget måste. Gärna väldoftande. I övrigt är jag superöppen för alla förslag! Vilka är era favoriter som stämmer någorlunda in?
 
Jag är ute efter 2-3 friska (!! detta är nog det enda "måstekriterier"), robusta (dvs inte så kinkiga för mina betingelser), gärna remonterande, buskrosor som inte ger mig alldeles för mycket huvudvärk. Gärna lite olika färger. Gillar "klassiskt" och symmetriskt rosutseende, typ Queen of Sweden, men inget måste. Gärna väldoftande. I övrigt är jag superöppen för alla förslag! Vilka är era favoriter som stämmer någorlunda in?

Remonterande och tåliga rosor är den enda sort som kommer in i min trädgård. :D Jag har Louise Bugnet (vit), Thérese Bugnet (rosa), Stanwell Perpetual (blekrosa). Samtliga doftar fantastiskt och blommar ända fram till frosten, särskilt Stanwell sticker ut med hur extremt mycket blommor den får varje säsong. Ingen av sorterna har dock det där väldigt symmetriska utseendet så de kanske faller på det? Jag gillar det personligen, det passar bäst i min ganska vildvuxna trädgård.
 
Nu önskar jag tips!
Jag har en perennrabatt som jag funderar på att göra om till rosrabatt nu när vi ändå stuvar om lite i trädgården.
Rabatten är mot vägg (en upphöjd altan, så en vägg på ca 2,5 meters höjd) och ca 50 cm bred, 3 meter lång kanske. Lerjord.

Fördelar med rabatten: Full sol i söderläge, och mot vägg, så skyddat och bra läge (i zon 3).
Nackdelar: Inte världens djupaste jorddjup. Huset är byggt på berg, så berget finns någon meter ner.

Planterade en honungsros i ena ändan för 1,5 år sen som kom sig fint förra året, så tanken är att den ska bindas upp mot väggen och utgöra lite ram. Växer också en ghislaine de feligonde där, men den är pytteliten än så länge.

Jag är ute efter 2-3 friska (!! detta är nog det enda "måstekriterier"), robusta (dvs inte så kinkiga för mina betingelser), gärna remonterande, buskrosor som inte ger mig alldeles för mycket huvudvärk. Gärna lite olika färger. Gillar "klassiskt" och symmetriskt rosutseende, typ Queen of Sweden, men inget måste. Gärna väldoftande. I övrigt är jag superöppen för alla förslag! Vilka är era favoriter som stämmer någorlunda in?

Peace-familjen? De är för unga för mig (dvs efter 1867 :D) men de ska vara uthålliga:

rose_peace____5020513746_kopia_.jpg

Peace

ros_chicago_peace_shst.jpg

Chicago Peace

Historian bakom Peace-rosorna är fantastisk: https://en.wikipedia.org/wiki/Rosa_Peace
 
Nu önskar jag tips!
Jag har en perennrabatt som jag funderar på att göra om till rosrabatt nu när vi ändå stuvar om lite i trädgården.
Rabatten är mot vägg (en upphöjd altan, så en vägg på ca 2,5 meters höjd) och ca 50 cm bred, 3 meter lång kanske. Lerjord.

Fördelar med rabatten: Full sol i söderläge, och mot vägg, så skyddat och bra läge (i zon 3).
Nackdelar: Inte världens djupaste jorddjup. Huset är byggt på berg, så berget finns någon meter ner.

Planterade en honungsros i ena ändan för 1,5 år sen som kom sig fint förra året, så tanken är att den ska bindas upp mot väggen och utgöra lite ram. Växer också en ghislaine de feligonde där, men den är pytteliten än så länge.

Jag är ute efter 2-3 friska (!! detta är nog det enda "måstekriterier"), robusta (dvs inte så kinkiga för mina betingelser), gärna remonterande, buskrosor som inte ger mig alldeles för mycket huvudvärk. Gärna lite olika färger. Gillar "klassiskt" och symmetriskt rosutseende, typ Queen of Sweden, men inget måste. Gärna väldoftande. I övrigt är jag superöppen för alla förslag! Vilka är era favoriter som stämmer någorlunda in?
Du är medveten om att honungsrosor är monster? 😁 Den täcker ju enkelt den ytan själv.
 
IMG_5908.jpeg


Älskar helena-rosor men var dum nog att plantera en mitt på gräsmattan. Hade tänkt att jag skulle hitta nåt stort rejält portalliknande stöd som den kan klättra på. Det har gått sådär. Ett år slog vi ner stolpar och drog säckvävsband för att försöka hålla ihop den lite. Jättefult och totalt meningslöst. Den växte ändå åt alla håll och kanter och välte till slut stolparna.
Nån som har nån bra idé för hur jag kan stötta upp den? Eller ska jag klippa ner den, gräva upp den och försöka plantera om den under nåt äppelträd? Fast det är ju korkat - då kommer vi aldrig mer att kunna plocka äpplen 😱
 
Visa bifogad fil 143706

Älskar helena-rosor men var dum nog att plantera en mitt på gräsmattan. Hade tänkt att jag skulle hitta nåt stort rejält portalliknande stöd som den kan klättra på. Det har gått sådär. Ett år slog vi ner stolpar och drog säckvävsband för att försöka hålla ihop den lite. Jättefult och totalt meningslöst. Den växte ändå åt alla håll och kanter och välte till slut stolparna.
Nån som har nån bra idé för hur jag kan stötta upp den? Eller ska jag klippa ner den, gräva upp den och försöka plantera om den under nåt äppelträd? Fast det är ju korkat - då kommer vi aldrig mer att kunna plocka äpplen 😱

Inte vid äppelträdet! Den kan mycket väl ha ihjäl det :crazy: En spaljé av armeringsnät kanske? Slå ner stolpskor (med tanke på att det är en helenaros hade jag övervägt 90x90... men 70x70 kan gå), ta impregnerade stolpar (går bra att måla tex faluröd) och skär till ett armeringsnät med önskad bredd.

Edit: Så här ser en av mina spaljéer ut:

Screenshot 2024-04-21 at 14-32-35 Helena Karlsson på Instagram Nu händer det saker på stora gr...png
 
Vi har en rabatt på framsidan av huset som ska totalrensas på växtlighet i sommar med anledning av renovering. Det betyder att jag kommer stå med ett helt blankt papper närmare sensommaren och har oändliga möjligheter (nåja...). Tanken har slagit mig att rosor kanske skulle vara något att stoppa dit. Nu till utmaningarna: rabatten ligger i näst intill total skugga och vi bor i zon 5/6 (Västerbotten).
Då det har en tendens att trilla ner enorma mängder snö från taket funderade jag på en klätterros som får hålla sig närmare fasaden där det inte landar lika mycket snö. En stor bonus om det dessutom är en doftande ros. Är det en omöjlig dröm eller finns det någon ros som är tillräckligt galen för att växa under de förhållandena? Jag är helt grön när det kommer till rosor, enda erfarenheten jag har är Findlands Vita ros som står på en annan del av gården och är det arv från de tidigare ägarna. Den är ju dessutom nästintill odödlig har jag märkt
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 204
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 606
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 339
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 575
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp