Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Bukefalos 30 år!

Tänk på att du är i en rätt hög zon, dvs vill du ha en massiv klättrare så blir det lite mer begränsat utbud.

Vill du inte ha en klättrare slår jag som vanligt ett slag för gammaldags rosor, dvs pre-1867 då den första moderna hybriden kom :angel:
Här ska inte klättras! Nått som blir snyggt å lagom högt. 🤣🤣 jag tror jag vill ha röda såna mörka i färgen. Staketet är ca 80 högt.

Hej buke 👋 :heart:
Jag tänker på rosor:love: ! Vill ha rosor på södersidan av min altan. Hade drömt iväg till ett par-tre Wollerton old hall i rad, men inser att egentligen bara del av platsen kan hysa en ros rotsystem. Därför är tanken nu att välja en enstaka planta av en klättrande ros som kan ledas åt sidan och både täcka det fula utrymmet under altanen och vidare upp mot altanen. Den behöver nog bli åtminstone 2,5-3 meter (men detta är inte platsen för ett sexmetersmonster, tyvärr). Gärna aprikos/kopparfärgad, men crème/champagne och eventuellt rätt :angel: blekrosa kan tilltala också. Helst remonterande. Har kikat lite på Maigold (för påståelig färg?) och Polka men tar gärna emot fler förslag från bukes samlade roskonnässörer och -amatörer. Vad skulle ni välja? Gärna med bild om ni har den hos er!

Jag tänker på rosor:love: ! Vill ha rosor på södersidan av min altan. Hade drömt iväg till ett par-tre Wollerton old hall i rad, men inser att egentligen bara del av platsen kan hysa en ros rotsystem. Därför är tanken nu att välja en enstaka planta av en klättrande ros som kan ledas åt sidan och både täcka det fula utrymmet under altanen och vidare upp mot altanen. Den behöver nog bli åtminstone 2,5-3 meter (men detta är inte platsen för ett sexmetersmonster, tyvärr). Gärna aprikos/kopparfärgad, men crème/champagne och eventuellt rätt :angel: blekrosa kan tilltala också. Helst remonterande. Har kikat lite på Maigold (för påståelig färg?) och Polka men tar gärna emot fler förslag från bukes samlade roskonnässörer och -amatörer. Vad skulle ni välja? Gärna med bild om ni har den hos er!

Kanske Christine Helene? En remonterande helenae-ros:

08206.jpg

(ja, den är gigantisk på bilden... men då är den i en gynnsam växtzon i Tyskland)

Jag vill ha fler rosor i trädgården! Någon som jar erfarenhet av
1 Smarty - ska vara starkväxande. Har ett hörn i trädgården som inte är så kul, vill gärna täcka det med något. Kan den få klättra i ett träd?
2 Stanwell perpetual

Båda ska blomma kontinuerligt. Just nu har jag bara rosor som bara blommar kort tid. Jag har Mme Boll, Constance Spry., Kathleen Harrop, Celeste, Fruhlingsduft, Fantin Latour, Äppelros, Rosa Mundi och några till, jag har övertagit dem och kan inte så mkt om rosor. Vet bara att jsg vill ha fler. Kom gärna med förslag på fina, gärna gammaldags busk- och klätterrosor. Zon 1 så det är tacksamt.

Ghislaine de Feligonde (kan vara felstavat…). Underbar, doftar, blommar hejdlöst! Blir enorm! På bilden från framsidan; baksidan är ännu större!
IMG_4631.webp

Kanske Christine Helene? En remonterande helenae-ros:

08206.jpg

(ja, den är gigantisk på bilden... men då är den i en gynnsam växtzon i Tyskland)
Tack! Jag har faktiskt tittat på henne och gillar den verkligen av så många anledningar. Lite rädd för storleken ändå, utifrån Floralinneas måttangivelser 2-3 hög och 2,5 bred). Hur stor kan hon tänkas bli i zon 3 (området är zon 2-3 men vi har nästan alltid fem grader kallare än prognosen anger på vintern)? 2,5-3 meter hög låter toppen men lika bred; då måste jag hitta en annan plats. :D

Ghislaine de Feligonde (kan vara felstavat…). Underbar, doftar, blommar hejdlöst! Blir enorm! På bilden från framsidan; baksidan är ännu större!Visa bifogad fil 182687
Hon gör sig verkligen bra hos dig! Skulle nog vara lagom i storlek hos mig (eller för liten baserat på @monster1 s inlägg). Fastän jag tycker det är en mycket vacker ros och helt rätt färgskala, så är jag inte jättemycket för de där väldigt fyllda blommorna, liksom? Kanske har jag bara snöat in på Wollerton och behöver ställtid att ändra mig, men så känns det nu.

Tack! Jag har faktiskt tittat på henne och gillar den verkligen av så många anledningar. Lite rädd för storleken ändå, utifrån Floralinneas måttangivelser 2-3 hög och 2,5 bred). Hur stor kan hon tänkas bli i zon 3 (området är zon 2-3 men vi har nästan alltid fem grader kallare än prognosen anger på vintern)? 2,5-3 meter hög låter toppen men lika bred; då måste jag hitta en annan plats. :D

Hon gör sig verkligen bra hos dig! Skulle nog vara lagom i storlek hos mig (eller för liten baserat på @monster1 s inlägg). Fastän jag tycker det är en mycket vacker ros och helt rätt färgskala, så är jag inte jättemycket för de där väldigt fyllda blommorna, liksom? Kanske har jag bara snöat in på Wollerton och behöver ställtid att ändra mig, men så känns det nu.
Man får tänka på att alla höjdangivelser utgår från zon 1. Sen spelar ju även växtplats roll, vi har tex sandjord här (eller sten) och då får du ju lite sämre näringsförhållanden och tillväxt än i en lerjord. Men här i småland så blir nog ändå honungsrosorna uppåt en 3 meter.

I den zonen tror jag inte hon blir ohanterlig. Som sagt, höjderna är ju angivna efter hur höga de blir i zon 1.

Tack! Fastän jag tycker det är en mycket vacker ros och helt rätt färgskala, så är jag inte jättemycket för de där väldigt fyllda blommorna, liksom? Kanske har jag bara snöat in på Wollerton och behöver ställtid att ändra mig, men så känns det nu.
Lykkefund är en annan underbar ros som jag vet växer sig stor och full av blommor även i Västerbotten!

Annars är Gislaine bara fylld i början, sen öppnar den sig mer. Såhär:
IMG_4640.webp

Nu har jag tänkt lite till och har en idé som ni gärna får tycka saker om. Fotat den i nuläget jättetrista platsen (som äntligen är rejält rensad på nässlor o vintergröna. Har alltså växt frodigt hela vägen framför altanen men peppar peppar inte kommit upp alls nu!):
IMG_7524.webp

två-tre wollerton old hall utmed trappräcket och en Christine Heléne bredvid snett till vänster högst upp. Leda den på spaljé så den skymmer utrymmet under altanen och altanräcket, dvs ganska mycket horisontellt. Vad tror ni?

(Min vän trädgårdsmästaren hjälper mig att dra upp lavendel och backtimjan (och nåt mer jag glömt) för marktäckning. Ovanpå muren är det tunt med mager sandjord men backtimjan kan väl va okej med det.)

@monster1 det sista fotot på Ghislaine är ljuvligt!

Senast ändrad:
Hej allihopa, dyker upp lite random här nu när odlingssäsongen börjat igen :) hände inte så mycket förra året pga massa annat så extra taggad i år!
De tåliga rosorna klarar sig perfekt som vanligt, vanessa bell har tagit lite stryk då hon blev lite misskött förra året(inte gullad med tillräckligt) och flammentanz står åter igen still på en halvmeter hög och 2 ynkliga pinnar... så den ska flyttas till min balkong för lyxvård o förhoppningsvis kan den bo i kruka. Så likt förra året funderar jag fortfarande på rätt klätterros för en rosbåge, är ju det där att bestämma sig... :o
Har iaf dragit ner alternativen till 4 :cool: John davis, giardina, kordes aloha och christine helene. Aloha vore drömmen men vill ha nåt riktigt tåligt så vet inte riktigt om jag vågar chansa.

Nu är rosorna här!!!
Tyvärr var Wollerton old hall slut där jag först beställt (o betalat) och där de faktiskt fanns hade Christine Heléne hunnit ta slut istället :cautious: så hon får bli ett senare projekt.

Återkommer när de är något att se, för det är de inte direkt nu (men plantorna var jättefina, från floralinnea). :laugh:

IMG_7725.webp

Mina rosor knoppar som sjutton!

I år har jag
Ingrid Bergman x 2
Queen Elizabeth x 2
Pascali
Peace
Ghislaine de Feligonde
Leonardo Da Vinci

Jag ersatte min Karen Blixen som dog med Pascali, båda vita tehybridrosor. Trodde också att min Queen Elizabeth hade frusit ihjäl så satte en ny men den hade överlevt, så har nu två! Har också två av Ingrid för det är min favorit.

Fick också reda på att min Ghislaine blir ljust rosa istället för lite persika pga växtzoner och svalare klimat, bor i zon 5. Så nu vet vi det!

Till nästa år vill jag ha minst två till tehybrider, men inte bestämt vilka än.

Märks att allt är lite sent i år (och att midsommar är tidig) men då hinner jag njuta mycket längre under min semester av rosblomningen! En stor del varför jag gärna vill ha semester från midsommarveckan är att jag just vill hinna vara i trädgården under den tiden på året när det finns (f n) 22 olika sorters blommande rosor där.

HIttills har som vanligt Louise Bugnet dragit igång blomningen tätt följd av en gammal doftande fylld vit ros. Jo, och en som också blommar sedan ett par veckor och är riktigt fin i år är Gloire de Dijon, lite svår men ack så vacker.

Några som jag planterade för ett par år sedan har tagit sig fint, A Shropshire Lad, Westerland och Mme Hardy. Och fjolårets kompletteringar Madame Boll och Ritausma knoppas fint. Har lite farhågor att Ritausma också kommer att bli ett monster här och med väldigt mycket taggar, så oskön att beskära. Men jag tycker så mycket om blommorna så det får vara värt chansningen.

Jag har två Ghislaine de Feligonde och tycker också mycket om den sorten, en är ett halvmonster men inte riktigt så extrem som hos @Otherside . Den andra är planterad lite senare och står i ett mindre skyddat läge vid växthuset, men den börjar också växa på sig nu.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka