Märks att allt är lite sent i år (och att midsommar är tidig) men då hinner jag njuta mycket längre under min semester av rosblomningen! En stor del varför jag gärna vill ha semester från midsommarveckan är att jag just vill hinna vara i trädgården under den tiden på året när det finns (f n) 22 olika sorters blommande rosor där.
HIttills har som vanligt Louise Bugnet dragit igång blomningen tätt följd av en gammal doftande fylld vit ros. Jo, och en som också blommar sedan ett par veckor och är riktigt fin i år är Gloire de Dijon, lite svår men ack så vacker.
Några som jag planterade för ett par år sedan har tagit sig fint, A Shropshire Lad, Westerland och Mme Hardy. Och fjolårets kompletteringar Madame Boll och Ritausma knoppas fint. Har lite farhågor att Ritausma också kommer att bli ett monster här och med väldigt mycket taggar, så oskön att beskära. Men jag tycker så mycket om blommorna så det får vara värt chansningen.
Jag har två Ghislaine de Feligonde och tycker också mycket om den sorten, en är ett halvmonster men inte riktigt så extrem som hos
@Otherside . Den andra är planterad lite senare och står i ett mindre skyddat läge vid växthuset, men den börjar också växa på sig nu.