Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Jag har en liten uteplats med syrener som behöver slaktas. det är två områden på ca 2x3 meter.
Jag kan tänka mig en pergola med honungsroser som den @Luff har, men även röda klätterrosor, såg flera i Norrtälje igår o blev förälskad. Sen vill jag ha kaprifol.
På framsidan är det gräsmatta med rabatter invid huset, de får jag nog gräva upp, där växer något slags fula blåa blommor, axen påminner om säd.
Igår brottades jag med vår honungsros. Klippte säkert bort 15 meter rosgrenar. Syns inte alls. Fick faktiskt bara ett elakt bett som känns idag. En tagg in i lillfingret. Maken fick klättra upp på taket för att få bort dom grenar jag klippt bort som smugit in vid väggen.
 
Här är den tuktade rosen. Massor med humlor i den och en stor Humla under.
32719
 
Okej, rosfantaster.

Min mor har uppmärksammat mitt ökande rosintresse och av familjen fick jag således en Hansestadt Rostock i födelsedagspresent igår. Med följde en liten informationsskylt och jag inser att jag inte alls följt instruktionerna vad gäller nedgrävningen av mina tre tidigare rosor. :angel:.

Jag har t ex INTE:
- planterat i rosjord
- gjort ett 60x60 cm stort hål
- placerat rosen så att förädlingsstället hamnar 10 cm ner under jordytan

:o

Hur mycket spöstraff förtjänar jag? Rosorna är nyligen planterade, så om det är viktigt går det förstås att göra om det. Men hur viktigt ÄR det?

De har fått rosgödsel.
 
Okej, rosfantaster.

Min mor har uppmärksammat mitt ökande rosintresse och av familjen fick jag således en Hansestadt Rostock i födelsedagspresent igår. Med följde en liten informationsskylt och jag inser att jag inte alls följt instruktionerna vad gäller nedgrävningen av mina tre tidigare rosor. :angel:.

Jag har t ex INTE:
- planterat i rosjord
- gjort ett 60x60 cm stort hål
- placerat rosen så att förädlingsstället hamnar 10 cm ner under jordytan

:o

Hur mycket spöstraff förtjänar jag? Rosorna är nyligen planterade, så om det är viktigt går det förstås att göra om det. Men hur viktigt ÄR det?

De har fått rosgödsel.
- rosjord=oviktigt
- 60*60 grop - beror på hur jorden är runt om. Jag har syndat och p g a stenhård morän med mager alv (skogstomt) så växer de sisådär ...
- förädlingsstället under jorden - viktigt har jag förstått - men det går ju att åtgärda
 
Okej, rosfantaster.

Min mor har uppmärksammat mitt ökande rosintresse och av familjen fick jag således en Hansestadt Rostock i födelsedagspresent igår. Med följde en liten informationsskylt och jag inser att jag inte alls följt instruktionerna vad gäller nedgrävningen av mina tre tidigare rosor. :angel:.

Jag har t ex INTE:
- planterat i rosjord
- gjort ett 60x60 cm stort hål
- placerat rosen så att förädlingsstället hamnar 10 cm ner under jordytan

:o

Hur mycket spöstraff förtjänar jag? Rosorna är nyligen planterade, så om det är viktigt går det förstås att göra om det. Men hur viktigt ÄR det?

De har fått rosgödsel.
Jag brukar plantera enligt råden, vissa rosor mår toppen, andra lite sämre. Planterade en ros med förädlingsstället högt. Den dog första vintern. Vad det beror på vågar jag inte svara på. :p och ju mer man gräver i den jord jag har, som i te är så bra, desto bättre förutsättningar för en bra start får dom, så vi gräver djupt och brett. :)
 
Gick med i en rosgrupp på facebook.

Oväntat många visar bilder på blommor de upptäckt inte är vad som stod på etiketten.
Är det verkligen så vanligt?
Jag trodde att jag var rätt ensam som lyckades köpa en Polstjärnan (Grrrr) istället för den New Dawn som etiketten lovade.
 
Okej, rosfantaster.

Min mor har uppmärksammat mitt ökande rosintresse och av familjen fick jag således en Hansestadt Rostock i födelsedagspresent igår. Med följde en liten informationsskylt och jag inser att jag inte alls följt instruktionerna vad gäller nedgrävningen av mina tre tidigare rosor. :angel:.

Jag har t ex INTE:
- planterat i rosjord
- gjort ett 60x60 cm stort hål
- placerat rosen så att förädlingsstället hamnar 10 cm ner under jordytan

:o

Hur mycket spöstraff förtjänar jag? Rosorna är nyligen planterade, så om det är viktigt går det förstås att göra om det. Men hur viktigt ÄR det?

De har fått rosgödsel.
Håller med övriga om att det där med förädlingsstället 10 cm under jord är viktigt, alltså prio 1. Förlorade själv en favoritros som jag flyttade till ett bättre ställe. Den växte och frodades, men dog på vintern eftersom jag planterat den för nära marken.

Rosjord är bra, men har du planterat i annan kvalitetsjord är det lika bra. Har du planterat i sand eller mager jord tycker jag att du ska gräva upp, och göra om. Rosorna blir mycket friskare, vackrare och blomrikare i näringsrik jord, och ju större grop du gräver och fyller med bra jord, desto bättre.
 
"Rosjord", "Pelargonjord", "Medelhavsjord" m.fl. jordsäckar för enskilda växtarter/grupper, är ofta rätt onödiga.

Det är bara ett sätt att skapa produkter, som ibland inte ens passar för enskilda sorter, eller inte behövs alls.

Lagom med gödsel är och rätt struktur på jorden är viktigt, men beror på rossort. Det finns rosor som funkar på alla sorters jordar, från lerjordar, till i stort sett ren sand (t.ex. många rosor i Rugosa-gruppen, och del Pimpinellrosor)

Många "rabattrosor" vill ha både mycket pyssel, och precis rätt jord. Många buskrosor/parkrosor är betydligt lättsammare att ha att göra med...
 
Vad kan detta vara för ros. Klippte ner den helt för 2 år sedan. Nu har den blivit helt galen. Otaliga rosor och grenar. Har noll koll på rosor. Fanns i rabatten när jag flyttade hit.
 

Bifogade filer

  • 20190711_060001.jpg
    20190711_060001.jpg
    403,6 KB · Visningar: 148
Vad kan detta vara för ros. Klippte ner den helt för 2 år sedan. Nu har den blivit helt galen. Otaliga rosor och grenar. Har noll koll på rosor. Fanns i rabatten när jag flyttade hit.
Svårt att se något från den bilden. Många blommor ser likartade ut
Hur ser taggarna ut, bladen, är det en buske, hur hög?
 
Svårt att se något från den bilden. Många blommor ser likartade ut
Hur ser taggarna ut, bladen, är det en buske, hur hög?
Kan ta lite mer bilder sen. Har ej bundit upp den, grenerna växer lite Hej vilt. Men skulle gissa på att det rör sig om 1.5 meter
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 542
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 551
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp