Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Är kommer en till.
Amaretto heter den.
71E23F97-9E35-4A18-9966-64D4673B1E0B.jpeg
 
Vill jag ha "Madame Plantier" eller "New Dawn (vit)" längs med min armeringsnätspaljé tro? Tänker kombinera med en eller två olika klematis och kanske en kaprifol som får klättra (spaljén är 6 m lång). Halvskugga/sol och zon 4-5.
 
Okej, rosfantaster.

Min mor har uppmärksammat mitt ökande rosintresse och av familjen fick jag således en Hansestadt Rostock i födelsedagspresent igår. Med följde en liten informationsskylt och jag inser att jag inte alls följt instruktionerna vad gäller nedgrävningen av mina tre tidigare rosor. :angel:.

Jag har t ex INTE:
- planterat i rosjord
- gjort ett 60x60 cm stort hål
- placerat rosen så att förädlingsstället hamnar 10 cm ner under jordytan

:o

Hur mycket spöstraff förtjänar jag? Rosorna är nyligen planterade, så om det är viktigt går det förstås att göra om det. Men hur viktigt ÄR det?

De har fått rosgödsel.

Jag säger: sätta djupt är viktigast, så du slipper att den fryser ihjäl eller skjuter massa rotskott.
 
Vilka fina rosor alla har 😍. Jag har blivit sugen på att skaffa flera rosor, men jag är ganska okunnig. Jag har två stycken som ska vara någon form av klätterros. Har inte gjort så mycket med dom. Ska man klippa bort vissna blommor?

Skulle också vilja ha en låg buskros med små blommor, gärna ljust, ljust rosa eller vita/cremvita. Någon som har tips på sort?
 
Renasade ogräs i min Swany och upptäckte att ympställeet kommit ovan mark!
Så jag fyllde på en halv säck planteringsjord. Hoppas den blir glad.
 
Vilka fina rosor alla har 😍. Jag har blivit sugen på att skaffa flera rosor, men jag är ganska okunnig. Jag har två stycken som ska vara någon form av klätterros. Har inte gjort så mycket med dom. Ska man klippa bort vissna blommor?

Skulle också vilja ha en låg buskros med små blommor, gärna ljust, ljust rosa eller vita/cremvita. Någon som har tips på sort?

Det beror på var du bor. Myskrosen Ballerina är fin, tycker jag. Kanske för mörkrosa blommor för dig men den är fin för de bleknar med tiden så busken har hela tiden blommor i alla nyanser av rosa.
 
Det beror på var du bor. Myskrosen Ballerina är fin, tycker jag. Kanske för mörkrosa blommor för dig men den är fin för de bleknar med tiden så busken har hela tiden blommor i alla nyanser av rosa.
Bor i närheten av Linköping, brukar kolla på växer som passar i zoon tre då vi har ganska öppet och utsatt trädgård. Jag har tittat på ballerina faktiskt, tycker att den var gullig 😊
 
IMG_5063.JPG
Min Nostalgie ser ut så här. Är det ett bevis på att den planterats för grunt och att det rödbladiga som kommit upp med full fart inte alls är någon Nostalgie?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 146
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 545
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 553
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp