Rotationer...

Vilken övrig tid? Ute har den boots med mjuka sulor (vilket är mycket snällare för en öm hov än skor och hårdplastsula). I stallet förmodar jag att den har en djup spånbädd att stå på.

Den ska såklart INTE gå ut eller ens stå på stallgången utan boots på sig! Det är inte alls bra, det håller jag med dig om.

TS: De kan vara på dygnet runt men jag rekommenderar det inte. Mina har haft på dem ute och sen varit utan inne i boxen. Där är det ju ändå mjukt och stödjande underlag. Skönt att hon inte har PPID iaf! IR kan du hantera med en korrekt foderstat.
 
Misstänkte att det inte var bra att ha dygnet runt... Jag har ingen möjlighet att åka och ta på och av dessa boots både morgon och kväll och de andra i stallet är inte medgörliga till att hjälpa till... Så hon hade tyvärr fått ha dem jämt. Annars stämmer det att hon har tjock spånbädd i boxen.
Nu har hon någon mjuk gummisula. Den är jättemjuk, men tycker ändå inte att det räcker. Just eftersom hennes egna sulor är så fruktansvärt tunna så tror jag att hon hade behövt ha något ännu tjockare. Hur nu det skulle gå till...
Har ångest inför Måndag!
 
Misstänkte att det inte var bra att ha dygnet runt... Jag har ingen möjlighet att åka och ta på och av dessa boots både morgon och kväll och de andra i stallet är inte medgörliga till att hjälpa till... Så hon hade tyvärr fått ha dem jämt. Annars stämmer det att hon har tjock spånbädd i boxen.
Nu har hon någon mjuk gummisula. Den är jättemjuk, men tycker ändå inte att det räcker. Just eftersom hennes egna sulor är så fruktansvärt tunna så tror jag att hon hade behövt ha något ännu tjockare. Hur nu det skulle gå till...
Har ångest inför Måndag!

Just därför kan det fungera med silicon under sulan för att det blir mjukare och avlastar sulan mer. Man har alltså silicon under den sulan du har nu så att den sulan skyddar hovens egna sula emot vassa, hårda saker som hästen kan trampa på också har man silicon som man sprutar in under sulan när hästen är färdigskodd som gör att varje steg hästen tar blir mjukare emot sulan så att hovens sula kan återhämta sig i lugn och ro. Min hovslagare brukar därefter dra några varv med silvertejp över öppningen så att inte siliconet kan tränga ut igen och sedan ska hästen stå på box under tiden som siliconet härdar. Jag hoppas att du förstår hur jag menar. Utan denna lösning var vår fånghäst väldigt obekväm med att röra sig men med så kunde han gå ut i en liten hage när den kritiska perioden var över och han inte längre hade pågående anfall efter ett antal veckor på box.
 
@TinyWiny jag förstår hur du menar.
Vi testade ju med silicon förra skoningen, men tyckte inte att det hjälpte speciellt mycket. Nu har hon haft natural balance skor denna gången och vet var rädd att det skulle bli tryck mot hovbenet om vi hade silicon också.
Ska däremot fråga om vi inte ska testa det igen.
Tycker det svåraste är att hon inte blev behandlad för detta när hon hade fång... Nu vill de ju ändå att hon ska gå i hagen normalt.
Det är så svårt det här... Vill ju bara att hon ska bli bra!
 
@bettysmatte tanken har absolut slagit mig! Jag tycker dock att veterinären jag har nu är jätteduktig!
Men om hen inte lyssnar vid nästa besök utan bara ger mig en utdömning, så är det stor chans att jag kollar med någon annan. Har fått en veterinär rekommenderad som jag isf tänker vända mig till!
 
@Coolfrees Många veterinärer är jätteduktiga, men de flesta är inte lika kunniga om/intresserade av allt. Upplever man att en veterinär inte lyssnar, då tycker jag att det är hög tid att byta. Det har jag gjort.
 
Jag vet egentligen inte ngt om gamla hovbensrotationer. Har hon "bara" rotationer eller också sänkningar? Men min erfarenhet är, som flera andras i tråden, att detta tar lååång tid. det är inte så att alla veterinärer är medvetna om detta.

Den första klinik veterinären som undersökte min häst ett tag efter hennes akuta fånganfall menade att jag skulle vänta länge dvs tre månader med att sätta igång hästen och att det inte alls var säkert att hon blev bra.

Jag åkte till en annan klinik. Nästa veterinär menade att jag inte skulle sätta igång henne förrän långt senare. Vi diskuterade aldrig om hon skulle bli bra eller inte. Nio månader senare var hon igång igen. Ett år efter anfallet blev hon friskförklarad. Om en månad har det gått 6 år sedan hennes fånganfall. Efter igångsättningen ca 10 månader senare har jag ridit henne regelbundet.
Hon var också halt på böjt spår i HF de första månaderna efter anfallet.

Jag hade väntat ett tag med rdining men gått promenader med hästen. Har hon förstärkt puls i ngt ben?
 
@PiperGarden Ska jag vara ärlig så har veterinären inte ens lagt någon hovbedövning, utan kikade bara på plåtarna och typ "detta är felet!"..
Haha. Mina hästar har dock en tendens att gå emot strömmen, men ska fråga om bedövning nästa gång. ;)

Om din häst är fortsatt halt vid nästa återbesök hade jag KRÄVT bedövning av hoven, ska man vara brutalt ärlig så kan ni inte ens vara säkra på att det är rotationerna som är problemet om hältan inte är släckt från hoven. Och jag hade ALDRIG accepterat en utdömning utan bedövningen! Hur många graders rotation har hästen? Därmed inte sagt att rotationerna inte kan vara problemet, men det går inte säkert att säga i nuläget :)
 
@bettysmatte tar med mig detta till nästa besök. Jag har ju egentligen inte ifrågasatt något utan svalt det mesta som hen säger. Så om hen då vägrar att ta till sig det jag säger på Måndag så blir det absolut en second opinion. Tycker jag har fått massa bra tips av er som jag ska ta med mig! :)

@Forest Autumn Då kanske jag ska ha lite is i magen.. Både jag och vetten. Hen tyckte att vi borde sett mycket förbättring redan efter första skoningen. Därav att jag själv stressat upp och gått med på utdömning om det inte blir bra.
Står fortfarande fast vid det, men har nu insett att jag borde ge det ett par månader till. Klart att pålle ska få en chans! Hon har "bara" rotationer enligt vet.
Jag kommer absolut inte att rida henne förrän jag vet till 100% att hon inte har ont. Gör alldeles för ont i mitt "mammahjärta" för att kunna utsätta henne för det. Dock tycker jag att vi har väldigt mysigt på våra promenader, så det räcker gott och väl så länge!
Har turen att få rida en annan islänning i stallet då och då. :)

@PiperGarden Då ska jag absolut kräva en bedövning av hov på måndag! Bara för att få det klart om det till 100% är hoven eller inte.
Vet har inte sagt några grader, men jag slänger in bilderna här.
Jag har tidigare aldrig sett rotationer själv, så vet inte om det är katastrof eller ej.. Båda hovslagarna tyckte att det var rätt lite, medan jag själv tycker det ser förfärligt ut. ;)

Detta är de första bilderna som togs så de ser lite bättre ut nu. Men jag får ont i magen av att se dem! :crazy:
Här ser man tydligt hur lite sula hon har att gå på...

VF.jpg


Och den värsta hoven...
91077_1416008730.jpg
 
Är hon röntgad så ska hoven verkas efter hovbenet. Det syns en klar rotation.
Hovväggen ska löpa parallellt med hovbenet.
Tån kan backas o slippa mer drag i lamellerna. Oxå trakten kan få växa till sig högre, men det går inte med Anktå.
Sulan blir tunn för att hovbenet inte får hjälp av kort tå.
Byt klinik o hovis eller be dem skicka plåtarna till Strömsholm.
 
Vad bra, men då bode oxå sulan kunnat tjocka till sig. Sen ser jag inga problem att ha sula på, men om hoven blivit bättre borde den vara symptomfri.
Har du nyare bilder på hovarna?
 
Jag har tyvärr inte fått några nya.
Misstänker att nya kommer tas på Måndag, så ska be om dem då. Så kan man se skillnaden. Jag såg ingen skillnad sist, men hovis tyckte att det var en förbättring. Så vi får väl se..
Tycker också att hon borde vara bättre om nu hovarna är bättre, men ser tyvärr inga framsteg... :(
 
@Coolfrees Exakt hur länge har hästen blivit behandlad i nuläget? Min häst "fångskoddes" var sjätte vecka från mars till augusti, har jag för mig. Del av den tiden stod hon på boxvila, och del av den tiden fick hon komma ut korta perioder i taget i en boxhage. Minimalt med rörelse alltså. Jag minns inte riktigt när hon fick klartecken att få gå i lite större hage, men det det var en väldigt gradvis ökning av storlek på hage och rörelse. Allt enligt vad min hovslagare ansåg att hennes hovar klarade av. Det fanns inte en tanke på igångsättning förrän efter ca 9 månader. Det låter lite skumt att din veterinär tycker att du ska rida redan nu. Vad säger hovslagaren/hovslagarna om det? Vad rekommenderar de? Är de av samma åsikt som veterinären, dvs att din häst kan ridas i nuläget?

Det känns som om det har gått väldigt, väldigt snabbt för din häst, och frågan är väl kanske om det inte går för snabbt? Hur stor är hagen hon går i nu? Som andra i tråden, så har jag inte heller någon erfarenhet av "gamla" hovbensrotationer. Kanske man behandlar dessa annorlunda, kanske inte. Jag hade, utan tvekan, bytt veterinär/klinik. Det känns som om du inte kommer mycket längre där du är!
 
Just det! Någon frågade innan om förstärkt puls. Hon hade lite efter första skoningen, men har sedan inte haft något! Känner varje dag på alla fyra.

Hon har skotts två gånger med fem veckors intervall. Det blir alltså tionde veckan nu på måndag.
Ja, veterinären sa 3-4 skoningar och är hon inte bättre då så är prognosen i princip att hon aldrig blir ridbar.
Men nu när jag läser vad ni har skrivit så låter det helt sjukt fort! Bara tre månader ungefär...

Vet inte vad hen grundar ridningen på. För första besöket var det extremt noga att hon inte får belastas och att det kommer ta tid, men efter skoning två tyckte hen att jag kunde börja skritta eftersom hon gick så bra på rakt spår. Läs: hon hältkollades aldrig då utan jag skrittade bara rakt fram och "fångvände" henne åt båda hållen.
Har inte frågat hovslagarna vad de tycker..

Hon fick okej att gå i vanlig hage om hon är lugn! Det är hon. Hon har blivit rädd och sprungit någon gång, men rör i övrigt inte på sig mer än nödvändigt. Vill helst slippa ställa henne själv, men måste jag så gör jag naturligtvis det!
Skulle gissa att hagen är ca 3 hektar och hon går med en islänning till.
Blir sjukt nervös att jag skadat henne mer nu!! :eek:
 
@Coolfrees Nu går ju meningarna isär en del, och jag tror väl knappast att det finns bara ett rätt svar, men det låter väldigt märkligt att man efter bara 10 veckor ska kunna släppa en häst med hovbensrotationer i en hage som är så stor som du beskriver. Samt att man ska belasta den med ridning. Jag tycker absolut att du ska fråga hovslagarna vad de anser att hovarna ska kunna klara av i nuläget. Min uppfattning är att en skicklig utbildad hovslagare har mer koll på hovar än vad veterinärer i allmänhet har. Så var inte rädd för att att ställa dina frågor till hovslagaren/hovslagarna! Jag har för mig att jag efter det första klinikbesöket bara åkte på ett återbesök, då hästen röntgades om igen. Jag var sedan tillbaks en gång till efter ett par månader, eftersom hästen fick en hovböld som komplikation. Men efter dessa klinikbesök så förlitade jag mig på min hovslagare (med klinikerfarenhet) i stället.
 
Då ska jag absolut fråga vad klinikhovisen anser när jag träffar honom på måndag!
Jag förstår inte riktigt heller varför jag skulle upp och rida nu när veterinären var så sjukt negativ vid första besöket.
Jag var på ett återbesök fyra veckor efter det första, då hen inte alls var nöjd med hur hon rörde sig. Bara en vecka senare när hon skoddes igen skulle jag börja rida?
Nu är jag ju inte så dum att jag skulle göra det, men man förväntar ju sig att man ska kunna lita fullt på det veterinären säger.
Blir lite nojjig nu efter allt ni skriver och inser att veterinären kanske inte är så duktig på det här som jag först trott... Hen är väldigt rekommenderad av flera andra duktiga veterinärer.
 
Just angående fång, eller i allmänhet? Det är inte alls säkert att du har en dålig veterinär. Däremot är kanske inte just fång och hovar veterinärens starka sidor.

Just i allmänhet är hon rekommenderad. Och "min" vet trodde inte att det var fångproblem så det var väl därför hon skickade mig dit. Jaja. Nu har jag lärt mig till en annan gång iaf. Och det är väl positivt..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 696
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: skiesabove
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 843
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp