Rotationer...

En toppenhovslagare med stor kompetens på fång o lång vila ger dig stora chanser till fullt tillfrisknande.
Som flera här har erfarit har den vilan gett många många år som fullt funktionell ridhäst- igen
 
Usch de bilderna var inte trevliga. Det syns långa vägar att den hästen haft fång, det behöver man inte ens röntgen för att se...

Om du eller någon annan som läser denna tråd ska köpa en ny häst så glöm inte att kolla på hästens hovar! Hade du vetat vad du skulle se efter så hade du med blotta ögat direkt sett att hästen har haft fång, ser man en hovväg med den vinkeln så är det som att det står skrivet FÅNG på hovarna.

Sorgligt att du blev lurad av båda ägare och veterinär. Håller tummarna att hon blir bra igen! Tänk på att det tar ett år för en ny frisk hovkapsel att växa ut och hästen ska inte belastas förrän 3/4 delar frisk hov växt ut. Detta är förutsatt att hästen verkats korrekt från dag ett, det har inte din blivit så du får räkna från den dagen hon först blev verkad korrekt.
 
@PiperGarden Då ska jag absolut kräva en bedövning av hov på måndag! Bara för att få det klart om det till 100% är hoven eller inte.
Vet har inte sagt några grader, men jag slänger in bilderna här.
Jag har tidigare aldrig sett rotationer själv, så vet inte om det är katastrof eller ej.. Båda hovslagarna tyckte att det var rätt lite, medan jag själv tycker det ser förfärligt ut. ;)

Nej, rotationsmässigt ser det ju inte allt för farligt ut, sock svårt när man inte kan mäta. Om ni tänker röntga om så be dom att sätta markör i kronranden (precis i överkant på hovväggens framsida, går tex att tejpa fast en söm längs med framsidan på hovväggen), detta gör det möjligt att med säkerhet säga att hästen inte har nån hovbenssänkning :)

Ang konvalescensen måste man ju också tänka på att det är en häst under avläkning, inte en häst med ett akut fånganfall. Det är troligen därför som din veterinär tillåter betydligt mer rörelse :)
 
Strömsholms modellen med Strikt boxvila i 5v.intervaller o barfota med varierande grad av resektion, så är längre vila beroende av hur stor skada hästen fått.

Min med måttliga rotationer travade självmant i gången på 1åb o fick vara ute i liten hage dagtid några timmar o efter andra ute hela dagarna. Efter de 15 v ut i stor hage o fick Anaplasma direkt.
Fick skor först när den skulle börja skritta.belastas. Halva hoven skulle ha växt ut på min.
Lättare hästar o ponnies kortare tid med samma rotation
Full belastning tar tid.
De med sänkning tar ännu längre tid.

Sen får man vara väldigt noga med underlaget.
 
Ang konvalescensen måste man ju också tänka på att det är en häst under avläkning, inte en häst med ett akut fånganfall. Det är troligen därför som din veterinär tillåter betydligt mer rörelse :)

Ja det är precis det jag tänkt med. Att hon inte får samma behandling eftersom hon inte har fång nu! Även om jag vet att hon alltid kommer vara fånghäst.
Imorgon smäller det!
Ska ställa högre krav på vetten och begära en bedövning av hoven! Kan ju slänga in en uppdatering om hur det har gått sen. :)
 
Ja det stämmer! Ska prata med hovis också och höra åsikterna därifrån! *försöker komma ihåg allt och inser att jag skulle skrivit en lapp.* ;)
 
Hältan var liiiiiite bättre vid detta besök. Idag lades bedövning i hoven som släckte hältan nästan till 100%.
Röntgen gjordes. Rotationerna är bättre men det syns nu att hon snedbelastat sig så att lederna börjat "tryckas ihop" eller vad man nu kallar det.
Veterinären höll nu med om att vi gått för snabbt fram, så början nu är att hon ska stå i box i sex veckor till att börja med. Får ledas 15 min per dag.
Vet misstänkte att det kunde finnas en skada på ett ligament i hoven så då är det extra viktigt att hon hålls lugn!
Ska få en lägre dos med fenylbutazon nu i 20 dagar.
Vet inte vad jag ska tro. Hoppas bara att vilan kan hjälpa henne och att hon inte bara får ett utdraget slut...
 
@spaderÄss Försökte svara i ditt pm, men lyckades inte. Kunde inte skicka till dig heller tyvärr...
Har skrivit ett långt inlägg till dig som jag inte lyckas få iväg. ;)
 
Varför ska den gå 15 min?

Be din vet skicka plåtarna till Strömsholm o få en ordination på åtgärd av hovarna till din ordinarie hovis.
Jag skulle ställa den på tjockt löst spån så den kan dippa tån, fångverkas o barfota iom den bara ska vara inne.
Med lite tur är den då mkt bättre efter 6v.
 
@Coolfrees Jag tycker verkligen att du behöver åka till annan klinik och få ytterligare ett utlåtande. Tycker att det låter mystiskt att gå från 3 ha hage och ridning till 6 veckors boxvila med 15-minuters-promenader... Vad sa hovisen?
Hovis vågade inte svara på så mycket egentligen... Utan bara mest att hen inte trodde att rörelsen i sig skapat snedbelastningen. Hen menade på att det skulle räcka att hen korrigerade skoningen och sen skulle hon bli bättre.
Jag tänker ju dock att snedheten kommit från något annat..
Vetten trodde att det kunde bero på att hon har sprungit nu när det är lerigt.
Känns dock bra att hon står inne nu. Jag hoppas detta ger resultat!
 
@Coolfrees Det kan ju sitta något i knäet, det är inte säkert att det går att böja fram en reaktion där. Sen tänker jag lite att risken för spatt kanske finns också. Samma sak där, inte hundra att dom reagerar på böjprov i hasen. Beror ju på hur långt gånget det är.
Håller dock helt med Kryddelydd att om det är en sekundärhälta på h.f. så borde det komma från v.b. Speciellt eftersom högergaloppen var svår - där ligger vikten och bärandet på v.f.

Det KAN även vara hälta från låsningar i bak.
Våran ena häst hade en extrem låsning i korset, var halt b.f. med inflammationer som följd ..
 
Direkt får man nästa smäll...
Hon klarade inte den nya medicinen utan fick kolik..
Vet gör just nu allt som går för att hon ska överleva..
 
Min häst tål inga smärtstillande heller. Vissa är så känsliga.

Håller tummarna för att hon blir bra!!
 
Min tål nog inte butta längre. Hon fick ju det en rätt lång period för snart 6 år sedan när hon hade fång. Men för 2,5 år sedan fick hon en kur mot ledinflammation och fick kolik. Vi är inte hundra säkra på att det var buttan, men det finns ingen vet som vågar skriva ut butta när de hör mig berätta om koliken.
 
Hon klarade inte det.
Hon fick sluta sina dagar genom att ta sina sista andetag med huvudet i mitt knä.
Saknar henne något så fruktansvärt, men nu vet jag att hon iaf inte har ont. Känns som att beslutet var rätt ändå.
Nu kan hon äta hur mycket gräs hon vill utan att få ont mer och hon slipper genomlida en lång boxvila.
Men oj va jag gråter. Känns så surt att hon var pigg och glad igår och jättesjuk idag.
Älskade häst! :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 696
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp