Rottweiler.

Sv: Rottweiler.

Det ar som att saga att om nagon som bara ater McDonalds ser okay ut sa ar det bra mat for dom.
Har ar en bra site att lara sig mer om innehall i hundmat...
http://www.dogfoodproject.com/index.php?page=betterproducts

Jag kostade på min hund en seniorkontroll, som var en riktigt grundlig hälsocheck där även blodprov kollades och veterinären tyckte att han var i mycket fint skick och alla blodvärden och liknade var bra.

I sverige finns det rätt hårda krav på djurfoder man får tex inte använda kadavermjöl. En del dyra amerikanska "kvalitets" foder var inblandade i en rätt stor giftskandal ett par år sedan:angel: Enligt ett test GP gjorde så var doggy ett av de foder vars innehåll i påsen stämde bäst överens med vad som stod på den, till skillnad från en hel del dyra foder.
Jag skulle inte själv fodra med en del av de allra mest spannmålsbaserade fodren men jag har svårt att tro att en hund skulle se bra ut på dem heller...
 
Senast ändrad:
Sv: Rottweiler.

Vet flera som trots bra foder haft lite halvttaskiga pälsar på sina hundar. Dom har gett tillskott med laxolja och alla har blivit mycket finare i pälsen!
 
Sv: Rottweiler.

Vet flera som trots bra foder haft lite halvttaskiga pälsar på sina hundar. Dom har gett tillskott med laxolja och alla har blivit mycket finare i pälsen!

Olja är en "quickfix" när det gäller pälsen. Det är fett som transporteras ut genom huden och landar på pälsen = pälsen blir glansigare pga oljan. Men det har ingen som helst positiv effekt på hundens välmående i övrigt. Alltså, har man ett foder så hunden blir ful i pälsen och ger laxolja (eller vilket annat fett-tillskott som helst egentligen) så blir hunden fin i pälsen, men den mår fortfarande inte bättre på insidan.

För att generalisera kan kan man säga; har hunden fin päls och avföringen är bra funkar fodret bra på hunden, och man behöver inte fundera så mycket mer på det. Men självklart finns det undantagsfall åt både ena och andra hållet.

Bara för att man har ett "bra foder" betyder inte det att hunden funkar bäst på det.
 
Sv: Rottweiler.

kl
Mina hundar äter färskfoder och är otroligt fin i pälsen hela tiden.

Visar tiken som är svart som det syns bäst på

09-07-06364.jpg
 
Sv: Rottweiler.

<snip>
I sverige finns det rätt hårda krav på djurfoder man får tex inte använda kadavermjöl. En del dyra amerikanska "kvalitets" foder var inblandade i en rätt stor giftskandal ett par år sedan:angel: Enligt ett test GP gjorde så var doggy ett av de foder vars innehåll i påsen stämde bäst överens med vad som stod på den, till skillnad från en hel del dyra foder. <snip>

Som sagt, det basta ar ju att utbilda sig sa man sjalv kan bedomma innehallet i pasarna... Vad galler Amerikanska 'kvalitets foder' ar det mesta jer ser skyltat i Sverige foder som har i America anses vara skrap mat... Jag har nog bara sett ett eller tva marken som vi anser vara bra, eller medelbra atminstone, hundmat har.

Having said that, att sortera ut vad som ar bra och inte bra hundmat kan vara valdigt frustrerande.
 
Sv: Rottweiler.

Bara en nyfiken fråga (utan att säga varken bu eller bä om olika foder) vilka är dessa foder och vad anses som "bra foder" i USA? :)
 
Sv: Rottweiler.

Jag tror jag sett Royal Canin, Science, and Hills, tillexempel, refererad till som bra mat... har anses dom som skrapmat.

BRA hund foder ar tillexempel Orijen, Evo, och annan food from Innova. 'Bottom line' (min Svenska deteriorates varre an vanligt darfor att det ar sent pa kvallen och jag har ett GOTT glas Merlot, dessutom kommer jag inte ihag fler 'brand names', lol) ar dock att har lar vi oss att man maste lara sig lasa innehallsforteckningar och halla ett oga pa vad de olika hundmat tillverkarna haller pa med. Vilket ar en "pain in the butt" men man vanjer sig. Det kanns nastan som nar jag hade smabarn och var tvungen att "research" exact vad som var i burkarna innan jag gav dom till mina barn. Hast mat ar, av nagon underlig anledning, mycket enklare... inte mycket research behovs och innehallsfortecknngen ar latt att lasa ocksa.

(Och nu ar det annu senare och jag fyller pa glaset:p)
 
Sv: Rottweiler.

Jag håller helt med, här är det så att den största ingridensen står först. Sen får man köra lite huvudslagsräkning :-)
Ett problem som GPs test visade var att dock den att Det hjälper inte hur utbildad du är dom det är dubbelt så mycket Avitamin i fodret än vad som står angivet tex.
 
Sv: Rottweiler.

Fuskar gor nog tillverkare bade har och dar.
Nar Mandy var liten matade jag Canedae, som anses vara en bra product -inte GREAT, men bra. En dag nar jag oppnade en ny pase (jag hade sonen's hund har ocksa da) tyckte jag att kulorna sag lite annorlunda ut, men reagerade inte namvart pa det. Eller atminstone reagerade inte forran sonen's Aza vagrade att ata och Mandy plotsligt borjade stinka som ett avloppsverk. (Hon hade alltid fisit nu och da och alla hund 'forstasigpaare' overtygade mig att hon ar en rottweiler, och dom fiser. punkt.)
Vid narmare granskning, (kontakt med tillverkare, sokning pa internet, samtal med vetrinarer och samtal med hund dietister) visade det sig att de andrat innehallet i sin product utan att meddela konsumenterna. I mitt fall stod andringarna i innehallsfortekningen, men vem luslaser dom pa varje pase man koper och jamfor med tidigare pase?

Det ar nog, dessutom, mindre vanligt med direkt fusk har med tanke pa skadestands nivaeer i det har landet.

I processen larde jag mig MASSOR om hundmat, satte over bada hundarna pa EVO som ar en spannmalsfri product, och bada hundarna som alltid varit fina i palsen blev annu battre. Numera stoppar folk oss pa gatan och fragar vad vi gjort for att fa dom sa fina. lol
Oh... och Miss Mandy fiser inte alls langre. Hon ater mycket mindre, jobbar hardare, och magen mar battre.
 
Senast ändrad:
Sv: Rottweiler.

Jag undrar om ni har några tips och knep på hur man ska få pälsen riktigt blank och fin på rottweiler? Min ena får också ibland som mjäll, hur får jag bort det? Har köpt schampoo för hundar med torr hud, men det tycks inte hjälpa...

Mjäll kan också vara ett tecken på att hunden är stressad. Är din hund lugn och harmonisk i övrigt? En hund kan få "plötslig" mjäll av en stressig period. Stressade, oroliga hundar har ofta rejält med mjäll.
 
Sv: Rottweiler.

Mjäll kan också vara ett tecken på att hunden är stressad. Är din hund lugn och harmonisk i övrigt? En hund kan få "plötslig" mjäll av en stressig period. Stressade, oroliga hundar har ofta rejält med mjäll.

Samt ju även om hunden inte passar på fodret i den bemärkelsen att det är för mycket energi (fett) i fodret.
Hunden behöver ju fett/energi för att kunna tillgodogöra sig proteinet i fodret, men är energimängden för stor i förhållande till protienhalten kan hunden bli "stressad" i tarmsystemet och magen och det kan vara = mjäll.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Sitter och funderar på att börja ge mina grabbar tillskott innehållande hampafröolja Det finns ju ett välkänt N'trilon. dyrt som satan...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: lilstar
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 098
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 053
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp