Rottweilers rykte...

the_connemara

Trådstartare
... *suck* Alla är livrädda, "Är det inte en sån är kamphund?" Bara för att spä på deras onödiga rädsla viftar jag med en leksak framför Agnes. Hon tar den och genom att stirra henne i ögonen kan man (oftast) får henne att dra och slita i leksaken samtidigt som hon morrar som om hon när som helst kommer slänga sig över dej och bita dej i strupen. Alla BLIR skiträdda, backar och drar upp händerna, tror de sett mej vid liv sista gången. "Loss" (ibland två gånger) och Agnes står glatt viftande på svansen framför mej och väntar på "Ta den!" innan hon mjukt tar leksaken i munnen och springer runt och visar upp den för alla som trodde sin sista stund var kommen... Patetisk inte sant?

Ett exempel till... Agnes och en annan hund lekte/hälsade på varann. Nån vanlig vallhund lr nåt var det (räknas ju som "snäll" medan våran hund räknas som "livsfarlig"). Plötsligt flyger hunden på Agnes och skäller som satan. Tror mänskan som höll tappade hunden då och mamma bara trasslade upp kopplet igen och drog Agnes därifrån (som inte sa ett smak utan bara undrande drog sig lite undan) men den andra hunden bara följer efter och skäller och flyger på Agnes gång på gång och till sista blir hon såklart lite arg (blödde i örat sedan så hon blev nog biten när hon sa i från) och skäller typ 5 gånger tillbaka och då får mänskan tag på den andra hunden och drar undan den. Undra hur många som tänke: "Jävla Rottweiler!" den gången. Skulle tveklöst satsa på allihopa.

Hunden blir som den uppfostras Punkt Slut.
 
Ja nog är det så alltid. Den dagen jag skall ha hund blir det en rottis helt klart. Avgudar den rasen. :bow:
 
... *suck* Alla är livrädda, "Är det inte en sån är kamphund?" Bara för att spä på deras onödiga rädsla viftar jag med en leksak framför Agnes. Hon tar den och genom att stirra henne i ögonen kan man (oftast) får henne att dra och slita i leksaken samtidigt som hon morrar som om hon när som helst kommer slänga sig över dej och bita dej i strupen. Alla BLIR skiträdda, backar och drar upp händerna, tror de sett mej vid liv sista gången. "Loss" (ibland två gånger)

Ja.....är nästan ordlös....det lät ju moget och ett bra sätt att hålla uppe ett gott rykte på en annars i mitt tycke underbar ras.
Man ska väl inte försöka bevisa något???

Är det inte bättre att bara visa upp en trevlig hund? Varför styla? Det är ju just den biten som är problemet med dessa raser, och folk som känner behovet av att styla kan ju då göra det med något annat än en hund tycker jag...

:confused:
 
Jag fattar inte heller hur du kan vilja "spä på deras onödiga rädsla"
Det är inte speciellt moget eller rättvist mot din hund.
Man borde istället måna om att folk ska känna sig lugna och trygga med en Rottweiler eftersom det tyvärr finns så många fördomar.
 
ååh jag vet hur de är..äger en pitbull gissa om jag får höra mycket skit oxå.. :(
dumma utryck som "usch kolla den där mördarhunden "
usch en sådan som bit osv..jobbigt å så får man alltid höra hur hemsk man är som har köpt en pitbulli stället för en labbe eller likande..

rottisar e bara såå fina med =)
hoppas att folk en dag inser att alla hundar innom dessa raser å några till inte är kamphundar!
en kamphund är en hund osm andvänd till kamp!! hur man nu kan göra så mot sin hund!!? :cry:
 
ingetdera skulle jag tippa på ,däremot ung och omogen :smirk:
Likadant som att vissa ridskoletjejer ryar och slänger åt de "farliga" hästarna (missanpassade ,trivs dåligt etc.) för att de små nybörjarna ska bli lite halvimponerade för att DOM bara törs puttra runt på shettlänningar .
 
Ett exempel till... Agnes och en annan hund lekte/hälsade på varann. Nån vanlig vallhund lr nåt var det (räknas ju som "snäll" medan våran hund räknas som "livsfarlig"). Plötsligt flyger hunden på Agnes och skäller som satan. Tror mänskan som höll tappade hunden då och mamma bara trasslade upp kopplet igen och drog Agnes därifrån (som inte sa ett smak utan bara undrande drog sig lite undan) men den andra hunden bara följer efter och skäller och flyger på Agnes gång på gång och till sista blir hon såklart lite arg (blödde i örat sedan så hon blev nog biten när hon sa i från) och skäller typ 5 gånger tillbaka och då får mänskan tag på den andra hunden och drar undan den. Undra hur många som tänke: "Jävla Rottweiler!" den gången. Skulle tveklöst satsa på allihopa.

Jättebra att ni låter hundarna hälsa på varandra med koppel, det är ju verkligen säkert och rätt... Dessutom jättebra att dra i kopplet när två hundar är osams...

Hunden blir som den uppfostras Punkt Slut.


[/quote]

Tänker inte säga något överdrivet, som jag tänkte, men det är ju inte så konstigt att folk är hundrädda när det finns sådana som du...

Visa istället att din hund struntar i allt och att hon är väluppfostrad. Försök inte skrämma folk, en dag vet inte din hund vad som är rätt och fel...

//Emma
 
nu tycker jag _du_ var omogen. det var direkt korkat sagt, jag blir förbannad när nån säger, så fort jag sagt/gjort något fel, säger/gör precis som du. hon kanske tyckte det var rätt, låt folk ha sina egna åsikter.
 
I sådana här lägen är det rent ut sagt skit samma om trådskrivaren ansåg sig göra rätt. Det är vi andra ansvarsfulla Rottweilerägare som får lida för hennes omogna beteende.
 
ja det har du rätt i. jag tycker det var fel att hålla på som hon gjorde men jag blev arg på vad hon nu hette som kallade henne liten o omogen. det har flera sagt till mej o jag blir lika arg varje gång.
 
Du säjer det .
Läs för det första ordentligt ,om du ska återge vad jag säjer så gör det rätt .
Skulle någon sen bevisa henne vara en fullvuxen intellektuellt mogen ansvarstagande hundägare tar jag tillbaka allt jag "sagt" ,men utav den här tråden tycker jag inte att trådskrivaren utgör sej vara särskilt klyftig .

Folk får ha egna åsikter ,folk får agera utifrån sina åsikter ,det skiter jag i -men däremot så kan varken du eller någon andra hindra mej eller nån annan från att ifrågasätta eller göra precis tvärtemot (särskilt inte på ett disskusionsforum).

Jag blir också kallad liten och omogen och dum i huvet och det bästa att göra är att motbevisa det *varsågod med andra ord* !
 
Håller fullkomligt med om deras dåliga rykte. Då jag sa till min familj att jag ville ha en rottis drog alla efter andan. "Men är inte det sådana hundar som dödar barn" sa mamma och tittade med fasa på brorsans nyfödda bebis. "Nee sa syrran skaffa ingen hund, tänk på hur fast du blir"

Då jag nyrligt tagit hand om svärfars karelska tik så lär det ju tyvärr inte bli en rottis på ett bra tag.

Men visst kommer man att fundera noga sej för innan man skaffar en rottis. Det sägs ju att dom både är tidskrävande och dyra i drift...inte vet jag, vad säger ni?
Är det svårupfostrade hundar?
Måste man ha 20 års erfarenhet av hunar eller räcker det med ett jävla inträsse?
Är det som ryktena säger?
Jag får för mej att en Rottis är en hund full av energi, utstrålning och glädje. Kämpa får man ju med alla hundar om man vill ha dem fina..
En rottis ä verkligen min dröm :love:
Men säg mej nu alla rottis ägare, hur var det då ni skaffade eran hund. Var de svårare än vad ni trodde, behöver man stor erarenhet om rasen.
 
Rottweilern äter som sagt inte barn till frukost utan är en godmodig, social och stabil hund. Den besitter dock också skärpa, dådkraft, försvarslust och kan vara rätt hård. Dessa egenskaper ger dem deras jävlar anamma, vilket kan vara svårt att hantera om man inte vet hur. Rottweilern är också mycket envis och självständig.
Man får jobba hårt för att förtjäna sin rottis lydnad och uppmärksamhet. Det finns dock mer eller mindre förarveka exemplar inom rasen, men rent generellt ifrågasätter de mer än tex schäfer.

Jag tyckte jag hade rätt bra koll när jag köpte min första rottweiler, men snart blev jag varse att det hade jag inte alls. Tasse ställde världen på ända för han följde inga textboksexempel. Det är en stor skillnad på att träffa andras rottisar, att läsa om dem, och sedan få en egen som ska uppfostras.
Stor erfarenhet av rasen är inte absolut nödvändigt, men det underlättar. Något som är nödvändigt är raskunnig hjälp, tålamod och mycket fantasi.
 
Just självständigheten kan bli en mindre chock speciellt om man är van vid mer förarbundna brukshundar :D alla kurragömma övningar och liknade man bruakr göra med små valpar var totalt bortkastat på min rottis.

han håller sig i min närhet för att han är lydig, inte för att han behöver hålla kontakten med matte - varför skulle han det när vi bägge klarar oss aldeles utmärkt själva?!

:angel:
 
och då har jag ändå uner flra år haft intensiv kontakt med rottisar både som hundvakt och genom ha gått kurs på rottweiler klubben osv
 
Dety har du rätt i rottisen äter ingen till vare sig lunch eller middag...
Men man måste vissa fram rasen från en possitiv vinkel..

Min vovva har botat många rottis rädda människor..

Hon välter sig på sidan och vill bli kliad..
Mitt ända dilema är att hon är karlrädd... :love:
 
Håller helt med om självständigheten. Min rottistik umgås gärna men går lika gärna sin egen väg, något som jag tycker är positivt, vill absolut inte ha en klängig hund.
Och visst äter rottisar bebisar, men mest i som småbarn äter glass, slickandes...
mvh Maria
 
hej hej..håller precis med..de beror ju inte på rasen utan på ägaren hur hunden blir..så är säkert rottisar "lättare" att "misslyckas" med, men de e ju fortfarande inte hundens fel..
finns så mycket andra hundar som också går till attack mot männsikor men de hör man aldrig om, de e bara kamphundar de skrivs om över allt...
ja har hört att den hundrasen som biter flest barn e golden hannar..
:mad:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 855
Senast: Amaranthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
Hundträning Min unghund gör utfall mot andra hundar på promenaderna. Det började när han var 6-7 månader och är främst mot andra hanar. Bara lukten...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 831
Senast: Jwoe
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 934
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp