Router till router?/Trådlöst i gammalt nätverk

malumbub

Trådstartare
Kan man koppla en router till en router (så att man får fler uttag) eller är det inte möjligt?

Om man har en router utan trådlös sändare, kan man koppla till en sådan då?
 
Sv: Router till router?/Trådlöst i gammalt nätverk

Klart man kan koppla router till router, men är man bara ute efter fler uttag känns det vettigare med en switch. En trådlös sändare går också koppla in på routern.
 
Sv: Router till router?/Trådlöst i gammalt nätverk

Ok, vad bra!

Spelar det nån roll vad man har för router när man ska köpa en sändare?
 
Sv: Router till router?/Trådlöst i gammalt nätverk

I teorin ska det inte spela någon roll. Hur det är i verkligeheten har jag nog för lite koll på för att uttala mig om.
 
Sv: Router till router?/Trådlöst i gammalt nätverk

Klart man kan koppla router till router, men är man bara ute efter fler uttag känns det vettigare med en switch.
Fungerar ju dock inte om man fått slut på sitt subnät (och inte vill byta då.) Med 192.168.0.0/24 som de flesta kör med är det rätt ont om IP-adresser. Förstår inte varför billiga "routers" har det som grundinställning, när det är hela 192.168.0.0/16 som ändå är allokerat som privat...

[/meningslöst inlägg av uttråkad tekniker]
 
Sv: Router till router?/Trådlöst i gammalt nätverk

TACK för era svar!

Dock verkar det som att vi kommer få skaffa oss eget abonnemang, då ägaren till nätverket är rädd om säkerheten på företaget under oss, som vi delar internet med...
 
Sv: Router till router?/Trådlöst i gammalt nätverk

Fungerar ju dock inte om man fått slut på sitt subnät (och inte vill byta då.) Med 192.168.0.0/24 som de flesta kör med är det rätt ont om IP-adresser. Förstår inte varför billiga "routers" har det som grundinställning, när det är hela 192.168.0.0/16 som ändå är allokerat som privat...

[/meningslöst inlägg av uttråkad tekniker]

Tjaa.... :smirk: kanske ett korrekt men måhända meningslöst svar i sammanhanget. Tror det är rätt få hemanvändare som behöver fler än 254 noder på sitt hemmanätverk. Och skulle dom ändå ha det så skulle en billig router bli en hyfsat bra strypning på nätet. Kanske t o m så effektiv att man kunde avvara alla brandväggar, antivirusprogram etc. ;)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt...
2
Svar
21
· Visningar
1 288
Senast: Harmomini
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 921
Senast: Halona
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 192
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp