Dentaku
Trådstartare
Efter många om och men(bortlottning) lyckades jag komma med på en mentalbeskrivning i Kungsör med tokhunden. Upp tidigt i söndags eftersom vi var första ekipage ut, vilket förmodligen var bra både för Rover och mattes nerver...
Så här blev resultatet:
1a Kontakt, hälsning 5 (Inte bara testledaren utan även publiken fick en tokglad collie att tampas med...när inte matte har tummen i ögat på en gäller det ju att passa på
)
1b Kontakt, samarbete 4
1c Kontakt, hantering 4
2a Lek 1, leklust 4
2b Lek 1, gripande 3
2c Lek 1, dragkamp 3
3a Förföljande 2/3
3b Gripande 1/2 (han grep vid sista tillfället, men förmodligen med för stor fördröjning)
4 Aktivitet 3 (min rädsla för ett stolleryck var obefogad...)
5a Avst.lek, intresse 3
5b Avst.lek, hot/agg. 1
5c Avst.lek, nyfikenhet 3 (han sprang fram, stannade ett par meter från gömstället och skällde till, såg riktigt kul ut. "Hallå där! Konstiga figur! Jag vet att du är där!)
5d Avst.lek, leklust 4
5e Avst.lek, samarbete 3
6a Överraskn., rädsla 3
6b Överraskn., hot/agg. 1
6c Överraskn., nyfikenhet 5 (Rover var framme nästan direkt efter att dumpe åkt upp, hörde att beskrivaren sa till att han redan var klar med sin koll och inte skulle fatta om vi försökte få honom att gå fram en gång till)
6d Överraskn., kvarstående rädsla 1
6e Överraskn., kvarstående intresse 3
7a Ljudkänsl., rädsla 4
7b Ljudkänsl., nyfikenhet 5 (att han skulle reagera mycket på skramlet var en av de få saker jag var rätt säker på. Att han skulle springa några meter, tvärvända och springa raka vägen tillbaka till skramlet för att nosa på det var dock mer än jag vågat hoppas på - duktig kille!)
7c Ljudkänsl., kvarstående rädsla 1
7d Ljudkänsl., kvarstående intresse 3
8a Spöken, hot/agg. 1
8b Spöken, kontroll 4 (roligt moment att se eftersom jag inte hade en aning om hur han skulle reagera. Han gapade ända tills spökena var framme, men utan att verka arg eller särskilt oroad)
8c Spöken, rädsla 3
8d Spöken, nyfikenhet 3
8e Spöken, kontakt 4
9a Lek 2, leklust 4
9b Lek 2, gripande 3
10 Skott 1 (han ryckte till och kollade efter skytten vid det sista skottet men reagerade inte i övrigt)
Vore roligt och intressant att få höra era kommentarer och åsikter då jag aldrig ens sett en mentalbeskrivning tidigare. Jag är i vilket fall kanonnöjd och riktigt stolt över min stollecollie.
1a Kontakt, hälsning 5 (Inte bara testledaren utan även publiken fick en tokglad collie att tampas med...när inte matte har tummen i ögat på en gäller det ju att passa på
1b Kontakt, samarbete 4
1c Kontakt, hantering 4
2a Lek 1, leklust 4
2b Lek 1, gripande 3
2c Lek 1, dragkamp 3
3a Förföljande 2/3
3b Gripande 1/2 (han grep vid sista tillfället, men förmodligen med för stor fördröjning)
4 Aktivitet 3 (min rädsla för ett stolleryck var obefogad...)
5a Avst.lek, intresse 3
5b Avst.lek, hot/agg. 1
5c Avst.lek, nyfikenhet 3 (han sprang fram, stannade ett par meter från gömstället och skällde till, såg riktigt kul ut. "Hallå där! Konstiga figur! Jag vet att du är där!)
5d Avst.lek, leklust 4
5e Avst.lek, samarbete 3
6a Överraskn., rädsla 3
6b Överraskn., hot/agg. 1
6c Överraskn., nyfikenhet 5 (Rover var framme nästan direkt efter att dumpe åkt upp, hörde att beskrivaren sa till att han redan var klar med sin koll och inte skulle fatta om vi försökte få honom att gå fram en gång till)
6d Överraskn., kvarstående rädsla 1
6e Överraskn., kvarstående intresse 3
7a Ljudkänsl., rädsla 4
7b Ljudkänsl., nyfikenhet 5 (att han skulle reagera mycket på skramlet var en av de få saker jag var rätt säker på. Att han skulle springa några meter, tvärvända och springa raka vägen tillbaka till skramlet för att nosa på det var dock mer än jag vågat hoppas på - duktig kille!)
7c Ljudkänsl., kvarstående rädsla 1
7d Ljudkänsl., kvarstående intresse 3
8a Spöken, hot/agg. 1
8b Spöken, kontroll 4 (roligt moment att se eftersom jag inte hade en aning om hur han skulle reagera. Han gapade ända tills spökena var framme, men utan att verka arg eller särskilt oroad)
8c Spöken, rädsla 3
8d Spöken, nyfikenhet 3
8e Spöken, kontakt 4
9a Lek 2, leklust 4
9b Lek 2, gripande 3
10 Skott 1 (han ryckte till och kollade efter skytten vid det sista skottet men reagerade inte i övrigt)
Vore roligt och intressant att få höra era kommentarer och åsikter då jag aldrig ens sett en mentalbeskrivning tidigare. Jag är i vilket fall kanonnöjd och riktigt stolt över min stollecollie.