Ruggningar i pälsen efter sadel, positivt??

KrullTroll

Trådstartare
Jag var för en tid sedan (ca halvåret) med en bekant då hon skulle prova ut en ny sadel till sin kuse. Hoppsadel var det som var aktuellt. Hon provade några stycken och sen valdes en ut av utprovaren som enligt henne skulle passa. När hästen sadlades av så hade han ruggade märken på båda sidor om manken. Jag frågade om dessa och fick till svar att så länge de är lika på båda sidor var det ingen fara. Och på en hopphäst var det bara bra om det blev cirkelformade ruggningar efter hoppning då det skulle tyda på att hästen hade plats för att röra sig ordentligt i sadeln över hinder.
Jag ställde mig frågande till detta då jag alltid fått lära mig att ruggningar är negativt ur sadelpassnings-perspektiv.
Men samtidigt så var hon diplomerad och jag en glad amatör med vilja att lära.

Dock har jag ibland funderar över dessa påståenden och väljer nu att vända mig till er.

Kan tillägga att hästen nu ett halvår senare är gött urgröpt runt manken.

Min sadelutprovare vill inte att det ska ruggas i pälsen under sadeln, då provar man nåt annat. Blir det nåt litet rugg efter ex hård svettig hoppträning så kan det vara ok, men inte vardagsridning och absolut inte under utprovningen.

Jag har också alltid lärt mig att ruggningar i pälsen aldrig är bra (mer än efter ett hårt och svettigt pass, men då ska ruggningarna vara relativt jämna), utan det tyder väl på att sadeln inte sitter okej, och att den sitter åt på något hörn (här låter det som att den varit för smal runt manken?). :confused:

Jag hade gärna velat höra en övertygande förklaring till att det skulle vara bra. För mig är det oerhört negativt att sadeln inte ligger still på hästen, särskilt under hoppning. Om inte annat måste det ju vara väldigt obehagligt för hästen. Jag vill inte att hästen ska uppleva träning som något obehagligt.

Jag var för en tid sedan (ca halvåret) med en bekant då hon skulle prova ut en ny sadel till sin kuse. Hoppsadel var det som var aktuellt. Hon provade några stycken och sen valdes en ut av utprovaren som enligt henne skulle passa. När hästen sadlades av så hade han ruggade märken på båda sidor om manken. Jag frågade om dessa och fick till svar att så länge de är lika på båda sidor var det ingen fara. Och på en hopphäst var det bara bra om det blev cirkelformade ruggningar efter hoppning då det skulle tyda på att hästen hade plats för att röra sig ordentligt i sadeln över hinder.
Jag ställde mig frågande till detta då jag alltid fått lära mig att ruggningar är negativt ur sadelpassnings-perspektiv.
Men samtidigt så var hon diplomerad och jag en glad amatör med vilja att lära.

Dock har jag ibland funderar över dessa påståenden och väljer nu att vända mig till er.

Kan tillägga att hästen nu ett halvår senare är gött urgröpt runt manken.

Nej blir pälsen ruggad under sadeln är det inte bra. Då ligger inte sadeln still utan gnissar fram o till baka.
Mvh
Pudlan

Utprovaren skillde på ruggningar formade som en cirkel och andra. Cirklarna tydde på en mycket väl anpassad sadel.
Vid utprovning glappade sadeln bak, vilket löstes med en pad med ilägg då sadeln enligt utprovaren var lite bred...

Min magkänsla har hela tiden sagt att det inte stämde, så har därför varit mycket tveksam till att ta dit min häst på provning. Då litar jag mer på mitt amatör-öga.

Utprovaren skillde på ruggningar formade som en cirkel och andra. Cirklarna tydde på en mycket väl anpassad sadel.
Vid utprovning glappade sadeln bak, vilket löstes med en pad med ilägg då sadeln enligt utprovaren var lite bred...

Min magkänsla har hela tiden sagt att det inte stämde, så har därför varit mycket tveksam till att ta dit min häst på provning. Då litar jag mer på mitt amatör-öga.
Har man inte märkt nåt på hästen mer än håligheten efteråt? Har ryttaren kunnat rida utan konstigheter?

Har man inte märkt nåt på hästen mer än håligheten efteråt? Har ryttaren kunnat rida utan konstigheter?

Hästen är rätt "svår" i ridningen överlag så hon har svårt att sära på vad som är pga sadeln och pga hans sätt.
Men han har under halvåret blivit "värre" i ridningen, men om det beror på sadeln eller att han får bättre kondis och styrka som hon inte klarar att rida ihop är oxå svårt att avgöra.

För mig funkar det bäst såhär:
Kan hästen ridas ihop barbacka, men inte med sadel, så är det säkert något som sadeln som stör hästen.
Det kan vara allt från att den inte passar, eller att den passar, men sätter ryttaren i en dålig position.

Man skall inte behöva använda pad till en ny utprovad sadel. Då är det inte rätt sadel för din häst. Tror ditt amatör öga i detta fall är bättre! Glappar sadeln bak kan den var för trång/smal i framvalvet. Och lägger man då en pad under bakvalvet blir det inte bättre.
Mvh
Pudlan

Hästen är rätt "svår" i ridningen överlag så hon har svårt att sära på vad som är pga sadeln och pga hans sätt.
Men han har under halvåret blivit "värre" i ridningen, men om det beror på sadeln eller att han får bättre kondis och styrka som hon inte klarar att rida ihop är oxå svårt att avgöra.
Okej. Ja, själv hade jag ju inte godkänt att en utprovad sadel ger varken ruggningar eller gör hästen svårriden, men man litar ju på proffsen. Men en ny sadel som ger hästen möjlighet att bygga upp ryggen igen vore ju inte fel. Hoppas bara att musklerna inte är kroniskt trasiga, utan att de går att bygga upp igen.
Har man inte varit på återbesök hos utprovaren under halvåret som gått för att kontrollera så att sadeln fortfarande passar?
Har sadelutprovaren kommenterat vad som faktiskt hänt med hästen sedan den fick sin nya sadel?

Man skall inte behöva använda pad till en ny utprovad sadel. Då är det inte rätt sadel för din häst. Tror ditt amatör öga i detta fall är bättre! Glappar sadeln bak kan den var för trång/smal i framvalvet. Och lägger man då en pad under bakvalvet blir det inte bättre.
Mvh
Pudlan
Många många vill dock alltid ha en padd under hoppsadlar och det är så vanligt att det nästan är en regel mer än ett undantag. Moderna close contact sadlar är så tunna i bossorna. Att sadlar glappar lite bak behöver inte vara katastrof om den ligger still i övrigt. Men ruggad päls i manken betyder ju att den inte ligger still där den borde ligga still så där tycker jag det låter som den inte passar.

Många många vill dock alltid ha en padd under hoppsadlar och det är så vanligt att det nästan är en regel mer än ett undantag. Moderna close contact sadlar är så tunna i bossorna. Att sadlar glappar lite bak behöver inte vara katastrof om den ligger still i övrigt. Men ruggad päls i manken betyder ju att den inte ligger still där den borde ligga still så där tycker jag det låter som den inte passar.

Ja mång nya sadlar är tunnare för mer Close kontakt. Och att man har pad under är mycket vanligt. Men en bra utformad sadel skall inte behöva ha en pad under om man inte ha det för stötdämpning ex vid hoppning.
Mvh
Pudlan

Padden var för att fylla ut fram vid manken då den var något bred, men inte tillräckligt för att värma den smalare. Det skulle vara anledningen till att den glappade. Det var en pass med ilägg, lades bara ilägg fram.
Dock användes inte den så länge då hästen snart fick som små knölar vid sidan av ryggraden. Istället användes en vanlig fårskinnspad.

Utprovaren han inte sett hästen sen dess. Ägaren ringde då hon upptäckte knölarna efter padden. Men dessa ville inte utprovaren kännas vid att de skulle kunna bero på padden.
Då hästen ser ut som den gör nu runt manken så jobbas han inte uppsuttet. Jobbet med att försöka bygga upp muskulaturen får gå före innan det är dags för ny sadel. Men då från en annan utprovare!

en sadel som ligger bra ska inte ge några märken efter ridning mer än på sin höjd att pälsen fått rutor efter schabraket.
en hopp sadel som glappar bak verkar folk inte ta som ngt allvarligt, men det kan inte vara bekvämt med en sadel som trycks ner i fram och slår i ryggen bak för varje steg den tar...
en sadel som gnuggar pälsen är ju inte ngt mer än att sadeln inte ligger stilla och far fram och tillbaka hela tiden.
och är hästen urgröpt vid manken så är det för att sadeln är så pass trång att hästens muskler förtvinar. tänk att ha ngt som trycker/klämmer om ens rygg på en punkt så pass att musklerna slutar utvecklas..

finns inga bra avtryck efter sadlar, då de inte ska lämna några avtryck på hästen öht.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Har köpt en ny häst, min sadelpassare har ej tid fören om ca 1-1,5 månad att prova ut sadel pga hon är bortrest. Vill hitta en... 2
Svar
23
· Visningar
3 146
Senast: caballus
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 215
Senast: Buck
·
Utrustning I helgen var jag hos sadelutprovare och fick en sadel utprovad till hästen. Eller rättare sagt, HÄSTEN har bestäm vilken sadel det...
Svar
1
· Visningar
1 342
Senast: Bison
·
Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
13 292
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m