Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Eme_liie

Trådstartare
Min unghäst lyckas nu för tiden rulla fast en del. Jag skulle nu behöva ha lite hjälp hur jag ska lösa det hela, hur löser ni andra det? Stallägaren har nämligen andvänt sig av att "skrämma" upp hästen på benen igen men något säger mig att det kanske inte är det bästa sättet. Förstår att hon inte vill gå in till hästen men vill heller inte att min häst ska utsättas för en större chans att göra sig illa.

Jag själv jobbar på eftermiddagar börjar 16 så behöver ju åka ca 30 min innan det.

Så hur ska man lösa det fråga chefen om det är ok att åka ifrån nån timme för att hjälpa hästen? Eller finns det andra bättre lösningar?

Har gjort upp vallar men som jag förstått det så är det inte alla det hjälper på.

Det är inte heller optimalt att hon ska behöva ligga ner och vänta ca 25 min på att jag kommer dit men det kanske är bättre än andra alternativet?

Jag kan ju inte vara den enda som har en häst som rullar fast, fastrullningsgjorden är inget alternativ heller då hon i sånna fall måste ha på sig den 24/7.

Vilken dum sits det blir, eller tror ni att stallägarens alternativ är det bästa?
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Vad är problemet med att ha överrullningsgjorden på 24/7?

Jag har aldrig behövt använda en sån, men min polare hade den på sin häst med samma problem som din och den fick sitta i 2 veckor, efter det har hästen aldrig mer behövt den för nu tror han inte att man kan rulla över längre.
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Kan vara svårt att flytta hästen om man e själv. Då kan man testa att skrämma upp den. Vi brukar dra i grimma eller i svansen så den kommer i från väggen lite, sen brukar dom fixa det själva!
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Jag skulle ABSOLUT skaffa en överrullningsgjord!

En ponny i mitt förra stall dog pga att den rullat fast på natten och fastnat med ena hoven i boxgallret för en månad sedan (obs godkända mått på allt!!! tyvärr så lyckas hästar ibland ändå). Det var ingen vacker syn på morgonen när min vän kom och skulle fodra, fanns knappt någon hel kroppsdel kvar på hästen.

Så köp en gjord!
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

När jag läste lite snabbt om gjorde igår så var de ingen direkt som rekommenderade den men då kanske jag ska ta och kolla på en sådan.
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Spika / skruva fast läktribbor utmed väggarna på typ 50, 80 0 110 cm höjd o hästen får fäste o kommer upp själv o du kan sova lugnt.

En gjord förhindrar inte att de lägger sig för nära en vägg.
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Ska man ha på alla tre höjderna? eller välja den höjden som passar bäst för hästen?

vet inte om stallägaren är så pigg på att skruva upp i väggarna men ska såklart fråga iaf. finns det mer tips?
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Jag har själv en häst som lagt sig fast X antal gånger, flertalet gånger där han har varit nära att kvävas eftersom han suttit fast så illa att trots två fullvuxna karlar försökt Dra loss honom med linor runt fötterna inte kommit runt...

Skulle de kunnat "skrämma upp honom" genom att till exempel klappa händerna och tjoa lite hade de nog gjort de då hästarna har en förmåga att börja veva och en människa kan lätt hamna i kläm när de väl kommer upp...

Jag har numera en överrullningsgjord på så fort han står inne ( Först och främst över natten!) Jag fick kasta mig iväg både från jobbet och upp tidigt på morgon när han lagt sig fast... Min chef är väldigt förstående och har varit väldigt nyfiken på vad som egentligen händer, då denne inte alls är insatt i hästar och hästsport =P

För mig har gjorden varit en billig investering på 750kr...
Han rullar med den men kommer inte runt (han är smidig trots sina 176cm), den är skavd som attans på själva metallbågen... i hagen rullar han som vanligt och kommer runt, så för mig är det inte ett alternativ att han INTE har gjorden på sig...
 
Senast ändrad:
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Ja alla, de fastnar ju på olika sätt hela tiden. Jag har haft en sådan där ponny som rullade fast i allt...
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Om stallägaren inte vill ta på och ta av får ju hästen stå med gjorden hela tiden.
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Läs svaret under så vet du varför :) står även lägst upp jobbar 16-23 och hästarna går in vid 16-17 det är just nu bara så att hon rullar sig direkt när hon kommer in därav krockar det något med mitt jobb. Har dock pratat med mina chefer idag och det var inga problem att åka ifrån om det skulle behövas

Sen kan det så klart vara skönt att få tips så man kan undvika det så långt det går
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Men att ta av och på en gjord "borde inte vara så jobbigt som att dra loss en häst" innan man tar ute den och trär på den vid insläpp...

Något som skulle funka är att sätta gummimattor, storlek grov, på väggarna så hästen kan få grepp OM den vill sparka sig lös själv!
Är det en häst som "ger upp lätt" hjälper de inte...
(Min häst hamnar snett och inser fort att han behöver hjälp och därför låter sig glida ner mot väggen så han hamnar i ett näst intill omöjligt läge)
 
Senast ändrad:
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Ska man ha på alla tre höjderna? eller välja den höjden som passar bäst för hästen?

vet inte om stallägaren är så pigg på att skruva upp i väggarna men ska såklart fråga iaf. finns det mer tips?
Minst 2 rader. Förutom att det är funktionellt är det snyggt.
Det finns fler syften. Stallägaren slipper få revor/ broddhål i väggarna, på hästens ben samt att de kan gnagas på istället för fast inredning.
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Svarar igen..

Jag börjar jobba 16 ska åka hemifrån 30 min innan så jag hinner dit, kommer hem vid 23. Stallägaren vill inte ta av och på täcke ska min häst ha täcke ska den ha det över natten, om nu stallägaren inte vill ta av och på täcke så vill hon inte ta av och på en gjord.. Hon har under sitt 3 år långa liv rullat fast 4 gånger en av gångerna över natten och dom andra tre har varit när hon kommer in i sin box, hon gjorde det 1 gång den här veckan och en gång förra veckan därav vill jag på bästa sätt kunna undvika det så det inte behöver hända igen. Gjorde måste alltså på innan hon går in, När tycker du jag ska få på gjorden? Ska jag ta på den när jag är i stallet så komme hon alltså vara utan den i Max 2 timmar vilket jag då bli att hon har på sig den hela dagen..
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

När hästen rullat fast, ta en longerlina (eller annat långt rep) och fäst runt hästen bortre bakben, alltså det som är närmast väggen och dra mot dig. Tänk på att stå långt ifrån hästen så att du inte skadar dig när den kommer runt och du blir även starkare när du står längre ifrån. Linan ska inte knytas utan mer bara läggas runt benet så att hästen är fri från linan så fort den rest sig och försök hålla dig undan för ev. viftande ben när du lägger dit linan. Många hästar brukar vifta och slå för att komma loss men blir lugna när man närmar sig dem ( inte alla såklart)
Om du inte får loss hästen, försök få hjälp från någon som kan ta en lina runt bortre frambenet också så borde den komma loss.
Skrämma upp hästen tycker jag inte låter som en bra ide.
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Vissa hästar är mer benägna att rulla fast än andra...
Det är bra att bryta ett sådant mönster...

Hur beter sig hästen när den lägger sig fast? Sparkar hejvilt, ligger stilla? Hur illa ligger den fast? om man lyckas skrämma upp hästen tror jag inte att den ligger fast speciellt illa... Då kanske det räcker med gummimattor/ribbor på väggarna...

Min häst hjälper inte detta på, då han så fort han känner att han ligger tokigt slappnar av och "glider" ner mot väggen med benen och därmed ligger tokilla... den går inte att skrämma upp, hur gärna man skulle vilja...
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Försök lista ut varför hästen vill rulla sig.

Har den ett täcke som sitter illa? Fäller den? Eller det kanske bara kliar i största allmänhet.

Du kan prova med att skrubba igenom hästen ordentligt varje dag med någon form av massageborste.
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Håller med föregående varför. Är det en unghäst så har den väl inte täcke på inne eller? Är stallet för varmt. Har hästen obehag eller rullar den fast när den legat ned. De flesta hästar rullar sig av en anledning blöt/ svettig.
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Hmm. så behöver det inte alls vara-
Varför rullar sig hästar ute.......

De flesta hästarna rullar efter att de vaknat o är på väg upp- under natten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 033
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 858
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 226
Senast: Whoever
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 942
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp