Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Det finns olika hästar och anledningar givetvis.
Hästar gillar att rulla sig ute om de gillar förhållandet i hagen eller är svettiga. Inne har jag bara sett dom rulla sig när något kliar. Svett, blött, kommit in när det är knott ute och eksemtäcket tas av.
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Hon har inte täcke på sig så det är inte det som kliar.

Hon kommer in från hagen och tycker att tydligen om att rulla sig när hon kommer in vilket jag inte tycker är allt för konstigt. Det är bara direkt efter insläpp som hon rullat fast. Har provat borsta för å få bort om det kliar men hon rullar sig hur som iaf. Nej hon har inte lös det kliar tydligen bara, hon har börjat fälla liiiite gran kan kanske ha något med det att göra men det gjorde hon inte förra året.

peppar peppar har hon inte rullat fast efter att jag fick upp vallarna dom är helt sönder på morgonen när jag kommer dit men dom gör ju sitt då det är rullningen efter insläpp som varit problem de två senaste veckorna :)
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Det finns en mkt enkel lösning på fastrullande hästar nu, tack o lov säger jag som har ett avelssto som själv rullar fast och som verkar nedärva det till sina avkommor för båda jag har gör samma sak. Den enklast lösningen i världen finns numera och köpa och det är täcken med superhal insida nästan alla märken har börjat med sådan insida på sina täcken nu och de är inte bara bra för att håren inte fastnar de fungerar som glidfunktion för fastrullande hästar, maggjordarna lite lösare än normalt och hur jäkligt de än lägger sig fast så snart de börjar spralla lite så glider de invändigt i täcket och vips är de en bit ut från väggen och kan ta sig upp. Jag bara älskar dessa täcken och har inte behövt plocka upp mer än en enda häst det sista året och då var det för att jag var korkad och lät en av dem stå med ett täcke över natten som inte är sådant och alltså vips låg den fast igen.
Överrullningsgjord är det sämsta skit man kan sätta på dem om de inte har rejält markerad manke och man spänner den ordentligt hårt, jag fick skära av min 1000:- gjord efter två dagar högdräktigt sto klotrund över ryggen och vad hände jo när hon rullade gled gjorden och hon som normalt är enkel att rulla tillbaka låg fastkilad med gjorden som stoppade naturligtvis på det hållet så att spännet var under henne så var bara att hämta en kniv och skära av gjorden, iofs gör det inget för en sådan kommer aldrig i närheten av mina hästar igen snacka om att hästen var chanslös.
 
Sv: Rullar fast, hur ska man hjälpa på bästa sätt?

Ja då är det bara att inse att man har en häst som gärna ligger och sprattlar.;)
Det kanske blir bättre med åldern.
Hoppas att du hittar en bra lösning.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 223
Senast: Whoever
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 941
Senast: Grazing
·
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 895
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp